Policy om bilder i inlägg?

edited 8 januari 2010 11:23 in Stridshammaren.se

Har vi en ny policy om att inte ha bilder i inlägg? Isåfall, sedan när?

Oavsett vilket, så tycker jag moderatorer som ändrar i någon annans inlägg skall notera vad de gjort, och varför, i samband med ändringen.

Kommentarer

  • edited 8 januari 2010 13:32

    Bra att du tar upp det Per. Jag antar att en del av din förvåning gäller bilden på HMS Dreadnought som du lade upp i 2000p Ultramarines-tråden. Där var jag in och ändrade den till en vanlig länk eftersom den var väldigt stor. Detta gjorde jag från telefonen men blev avbruten i mitt modererande och glömde sedan gå tillbaka och förklara vad jag gjort, vilket vi annars alltid gör. Ber om ursäkt för detta.

    Policyn för bilder har funnits i reglerna för forumet sedan starten och lyder

    Bilder bredare än 500px förstör forumets layout och får inte infogas i trådar. Länka till dem istället.

    Dessutom brukar vi ändra i inlägg som innehåller väldigt många bilder (säg fler än fem, här brukar vi gå på känsla). Anledningen till detta är att många bilder gör att trådarna laddar långsammare, särskilt om man sitter med långsam uppkoppling. Detta är för övrigt ytterligare en anledning till 500px-gränsen. Stora bilder tar lång tid att ladda ner och öppna, oftast utan att tillföra något i kvalitet. Väldigt sällan ser en figur bättre ut i en 1000px bred bild jämfört med en 500px bred dito.

    Tips från moderator: Om du vill visa flera bilder, infoga en eller två och länka till övriga. Då förstår läsaren ungefär vad de andra bilderna innehåller och kan välja om denne vill se dem.

    I framtiden, när stridshammaren går över till version 2.x av Vanilla (forumsystemet), kommer det mest troligt att finnas en funktion för att ladda upp bilder direkt på forumet istället för att bara länka till dem. I så fall kommer bilderna automatiskt skalas om till rätt storlek.

    /Lars, stridshammaren crew

  • Tack för svaret!

    Jag hade faktiskt missat det där med 500 px.

  • Bra info att veta crew. Missat det med storleken på bilderna jag med. Rock on!

Sign In or Register to comment.