Bloodbowl får nytt regelverk

edited 20 november 2009 08:21 in Blood bowl

Goda nyheter! Nu har Jervis godkänt den permanenta regelboken för Bloodbowl, också kallat LRB6 (Living rule book 6). Games-workshop har inte lagt upp en pdf riktigt ännu vad jag vet, men ändringar från LRB5+2008review har lagts upp på en annan site. Jag antar att ganska få är medlemmar på talkFantasyFootball.org så jag kopierar in texten hit.

The changes you need to make to get LRB 5.0+ to LRB 6.0 is:

  1. Flesh Golems on Necro back to LRB 5.0 110k
  2. Master Chef for Flings back to LRB 5.0 100k
  3. Deeproot to 300k
  4. Morg to return to LRB 5.0 430k
  5. Glart to 210k
  6. Fezglitch to 100k
  7. Eldril to 200k
  8. Zzharg to 90k
  9. Dolfar to 150k
  10. Crazy Igor to 120k
  11. Bertha Bigfist to 290k
  12. Pass Block: A player with this skill is allowed to move up to three squares when the opposing coach announces that one of his players is going to pass the ball (but not a bomb). The opposing coach may not change his mind about passing once Pass Block's use is declared. The move is made out of sequence, after the range has been measured, but before any interception attempts have been made. A player may not make the move unless able to reach a legal destination and may not follow a route that would not allow them to reach a legal destination. A legal destination puts the player in a position to attempt an interception, an empty square that is the target of the pass, or with his tackle zone on the thrower or catcher. The player may not stop moving until he has reached a legal destination, has been held fast by Tentacles or has been Knocked Down. The special move is free, and in no way affects the player’s ability to move in a subsequent action. The move is made using all of the normal rules and skills and the player does have to dodge in order to leave opposing players’ tackle zones. Players with Pass Block may use this skill against a Dump Off pass. If a player performing a Pass Block in their own turn is Knocked Down then this is a turnover, no other players may perform Pass Block moves, and your turn ends as soon as the results of the pass and the block are resolved.
  13. Special Play Card clarification: Once you have randomly drawn a card you may conceal the result until played but you may not exchange or trade it in for another card.
  14. Revised Riot wording: Riot: The trash talk between two opposing players explodes and rapidly degenerates, involving the rest of the players. If the receiving team’s turn marker is on turn 7 for the half, both teams move their turn marker back one space as the referee resets the clock back to before the fight started. If the receiving team has not yet taken a turn this half the referee lets the clock run on during the fight and both teams’ turn markers are moved forward one space. Otherwise roll a D6. On a 1-3, both teams’ turn markers are moved forward one space. On a 4-6, both team’s turn markers are moved back one space.

That's it .. the rest of LRB 5.0+ stays as is.

Kommentarer

  • Betyder det att nerfingen av Khemri gick igenom eller inte? Det var väl en av de mest kontroversiella ändringarna i LRB6, att döma av de initiala reaktionerna på TFF iaf. Luften gick visserligen sedan ur diskussionen, för det var ingen som spelade Khemri ändå... /jk

    Nu får vi hoppas att den permanenta regelboken kan gå i tryck, samt att Blood Bowl inte tappat hela sin fanbase i och med den senaste tidens cease and desist-brev.
  • Spännande att flera spelare får pass blocka samtidigt. Fast det kunde de kanske i LRB5+ också? Har bara inte noterat det eller haft någon sådan möjlighet.

  • Hela lag med passblock har diskuterats. Khemri har MA4 AV9 Decay-varianten satt i sten nu. Personligen gillar jag det. MA3 AV8 går inte att ha.

  • Intressant också att man numera kan pass blocka dump-offs. Det kunde man uttryckligen inte tidigare. Gör såklart dump-off sämre och pass block bättre. Troligen en vettig balansändring.

  • Jag tror vissa har spelat med att man kan passblocka en dump-off, men nya reglerna gör det väldigt tydligt hur man hanterar den situationen.

  • edited 24 december 2009 14:07

    Nu har GW äntligen lagt ut den senaste versionen av regelboken, före detta LRB6! Eftersom inga fler ändringar kommer att göras kan regelverket knappast sägas vara "living" längre, utan kallas nu för:

    Blood Bowl Competition Rules Pack

    Snacka om julklapp, va?

    Intressant nog verkar GW följa reglerna i sina egna C&D-brev. Alla bilder i hela regelboken är borttagna ur CRP. Det kanske är för att höja värdet på den printade versionen i grundlådan. Tänk om de gör en ny grundlåda förresten? En Anniversary-version á la Space Hulk vore coooolt...

    Edit: Märk väl de viktiga orden på första sidan: "REPRODUCTION ALLOWED FOR PERSONAL USE"

  • Dumt att anta att reglerna är perfekta och aldrig mer kommer ändras, men nåväl, LRB5 är ju riktigt balanserat och om nu LRB6 rättat till några små buggar är det nog ok för överskådlig framtid.

    REPRODUCTION ALLOWED FOR PERSONAL USE

    Detta är antagligen är anledningen till att bilderna tagits bort. Misstänker att GW inte är så sugna att ge bort rättigheterna till sina bilder. Men det är såklart lite sniket. Det är inte så svårt att sätta in den nya texten i de gamla pdf:erna och på så vis få de nyaste reglerna med alla gamla bilder. Misstänker att någon redan hunnit göra detta.

  • synd att dom har förstört kemri laget dom suger fett nu!!!! inget mightyblow, och dom fick decay

  • Jaha mitt tilltänkta "Wings to the Flings" lag blir knappast av den närmaste tiden. Jag som hade klurat ut en starting line-up på 2 träd (240k), 9 flings (270k), 1 apotechary(50k) och 2 RR (120k). Totalt 680k. Inducements från match 1 hade varit Deeproot Strongbranch (250k), Fling Master Chef (50k). Tyvärr så blev inducements totalt 100 k dyrare och allting sög direkt. Jag önskar Jevris ruttna äpplen samt fotsvamp...

    Buu-huuuuuuuu SKITSPEL!!!

  • Har Deeproot gått upp i pris?

  • @McSorley: Ja tyvärr så har Flingsen blivit riktigt, riktigt mycket dåligare tack vare exakt det scenario du beskriver. Den enda riktiga strategin man hade tillgänglig har tagits bort. Eller snarare, strategin finns fortfarande tillgänglig men man får klara sig utan Deeproot (vilket, som noterat, suger).

    Jag har hört från obekräftade källor att dessa "Tournament Rules" har fått just det namnet och blivit frisläppt just för att den gamla 3rd ed regelboken från 1993 kommer att förbli den officiella regelboken till Blood Bowl. Denna information leder mig till att tro att en nyutgåva av Blood Bowl är skjutet på obestämd framtid, troligen aldrig. Det spelar dock ingen som helst roll, eftersom alla spelar med nätreglerna ändå och alla spelkomponenter finns tillgängliga från andra håll.

    [OldGrumpyBastardMode] Jag är glad att dokumentet slimmats och alla bilder och Did You Knows plockats bort. De gamla bilderna och underfundiga texterna som återanvänts från tidigare BB editioner är faktiskt rätt kul. Däremot är de som tillkommit under LRB (fan-skrivna, främst av en viss skotte som egentligen är en jättetrevlig prick och som jag därför inte namnger) är pinsamt krystade och dåliga. 'Eavy Metal-bilderna av fansens egna målade modeller gick också fetbort. [/OldGrumpyBastardMode]

Sign In or Register to comment.