Poll: Resultatlistor under turneringens gång (både 40k och Fantasy)

edited 5 oktober 2009 21:20 in Turneringar / konvent

Som rubriken säger, tycker du att man ska få se resultatlistan efter varje match eller ska den hållas dold? Både 40K spelare och fantasy spelare rösta som ni tycker.

Kommentarer

  • Hrm, nu lyckades jag starta tråden utan att räkna ut först hur man la in frågan :(

  • Det är lättare att upptäcka fel i rapporteringen om man har kontinuerliga resultatlistor. Men jag förstår idén med att inte ha med det.
  • Som Serpent säger. Dock kan målning och andra poäng hållas hemliga. Samtidigt behövs kanske inte allt vara listat i ordning för att inte alla skall orka se vad alla ligger på. Det r viktigare att man ser vad som faktiskt har blivit registrerat.
  • Instämmer med Egge =)
  • Rätta mig om jag har fel, men redan i nuläget sätts det väl upp resultatet för varje omgång. Alltså är det inga problem att dubbelkolla att rätt resultat blivit inskrivet, om man nu har det behovet. Att vissa sammanlagda resultatlistor tycker jag blir dels trist och dessutom gör det att man kan spela på resultatet i större utsträckning, vilket inte är bra.
  • Bättre att inte ha resultat listor. Chansen/ risken till gnälligare spel ökar (tror jag) ju bättre till man ligger.
    Nä ovisshet har ingen dött av
  • En vän till mig kunde inte ens sova mellan lördag och söndag eftersom han låg för bra till på listan. Det som börjat som en mysig turnering blev helt och hållet en tävling istället.

  • Jag kunde knappt sova heller eftersom jag låt så dåligt till på listan, så det som börjat som en mysig tävling blev en kamp på liv och död! ;)

  • Kommer inte en sån lista bara att leda till en än mer tävlingsinriktad FF? och att folk börjar spela på resultat vilket inte känns så bra
  • Jag undrar om det har lite och göra med vad man är van, vi har kört utan resultatlistor häruppe och det har som blivit praxis. Söderut kanske ni har det mer ofta (chansar, har aldrig spelat längre söderut än Uppsala, men någon kan kanske upplysa mig) och då känns det kanske mer naturligt att man kollar att man har rätt mängd BP:s via resultatlistan. Jag har dock svårt att se att det skulle vara enklare att kolla av det mot en resultatlista istället för att kolla av det mot senaste rundans registrerade resultat.

  • Det blev fel i poängen, trots att poängen per match sattes ut. Det som är viktigt att få upp är det som faktiskt är registrerat. Inte det som kommer fyllas i.

    När det gäller resultat och placeringar så tror jag faktiskt att de flesta ändå vet vad de ligger:
    "Jag har förlorat alla mina matcher och tror att jag ligger på runt tredje plats..."
    Eller:
    "Jag har fått 20 poäng på tre matcher av tre möjliga...jag tror jag ligger bra till."

    Poängen är att alla kan ändå få reda på sin placering rätt bra. Så svårt att uppskatta poängen är det inte, särskilt inte om man ligger i topp. Så jag tror det spelar kvitta, egentligen.
  • Det som är viktigt att få upp är det som faktiskt är registrerat. Inte det som kommer fyllas i.

    Resultaten från senaste runda som vi sätter upp är de resultat som registrerats, och de editeras aldrig efteråt om ingen påpekar att ett resultat blivit felregistrerat.

  • Är det samma system för poängräkning i 40k som i fantasy?

    Tidigare var det 20poäng som gållde i 40k, nu tror jag att det är 10-10 +mellanskillnad + 3p? max poäng tror jag är 25?

    Hur som helst, för min gamla hjärna är det bara jobbigt att gå och hålla i huvudet. Jag hade hellre sett resultatet på väggen. aAtt det skulle förändra spelet tror jag inte på. Kanske för någon....

    Det är inte det viktigaste att det kommer upp en lista, men väldigt praktiskt.
    (Hur var det med lagtävlingen, uppdaterades den?)
  • Bara tråkigt med hela listan, lite ovisshet tar bort den värsta gnälligheten från min sida iaf när man aldrig vet hur bra (eller dåligt) det faktiskt går. Mer fokus på att bara ha kul är alltid bra, överseriöst poängfixerande under pågående turnering känns inte bra alls. Jag kan iofs bara tala utifrån mig själv men jag tror inte att jag skulle bli roligare att spela mot om jag visste exakt hur poängställningen såg ut.
  • En kompromiss hade ju varit att posta första dagens resultat vid starten av andra, det ger en fingervisning om hur landet ligger, men ger inte en lika hej-vad-allt-blev-uppenbart känsla som resultat/ställning efter varje match...även om jag själv är emot tanken med öppna "ställningslistor", eftersom jag tror det skulle påverka inställningslistorna...host, host.

  • Fast dag två kan man ju ändå inte ändra saker från dag ett..

  • Precis.

    Det viktigaste med att ha listorna på plats är att de ger en möjlighet att fixa eventuella misstag direkt.

  • Vill man undvika allt vad list-/poänghets heter, ska man ha dolda listor och avstå från "toppbord". Se till att alla borden håller hög standard och låt dessa toppbord, där ledande spelare vara okända.

    En annan intressant variant på listor, som faktiskt kan vara riktigt underhållande, är om man istället försöker tänka lite "kampanj" och presenterar ett snitt för varje spelad armé (likt de statistiklistor som figurerar post-fanatic). Visst kan någon enstaka spelare urskiljas om få spelar armén, men det ger ju mer stämning om listan berättar något mer narrativt där det finns en uttalad osäkerhetsfaktor. (Det här är bara en fundering, som kanske mer är av kuriosa än informativt, men som säkert skulle ge en fin krydda till turneringen).

  • Grejjen är att man måste korrigera felaktiga resultat, och för att kunna upptäcka dem måste man ju publicera dem...

Sign In or Register to comment.