American Civil War Artillery

edited 3 augusti 2009 19:14 in Figurmålning etc

En 3" Parrott med crew från Perry Miniatures. Mer crappiga bilder finns på min figurblogg. blogg

Kommentarer

  • Riktigt snyggt. Dock skulle jag inte vilja vara en av de två killarna som står bakom kanonen när dom fyrar av den. Den kommer nämligen att sticka iväg bakåt några meter i ganska god fart nu och kommer någon i vägen så får läkarna ett par ben till att såga av.
  • edited 5 augusti 2009 01:27

    Denna lätta kanon rör sig inte så långt bakåt i rekylen. Den står stadigt, Detta är field artillery. Riktigt tunga saker gör som du beskriver, men inte de lättare fältkanonerna om de har riktigt lavettstöd.

    Kolla in denna youtubefilm. De skjuter i slutet.

    länk

  • riktigt snygga gubbar som vanligt :)

  • Ta en titt själv i slutet på vilka positioner artilleristerna har när de skjuter. Jag har pratat med artilleri-reenactors (Finska artilleriet) och de säger att det är en väldig skillnad på hur en kanon uppför sig när man skjuter lösa skott och när man skjuter skarpa.

    Vid avfyrning av ett skarpt skott finns det (Newtons tredje lag) en kraft som skjuter ut kulan och en LIKA STOR MEN MOTRIKTAD motkraft på kanonen som får pjäsen att flytta sig bakåt. Vid lösa skott finns det inget som kan skapa den motkraften så man får endast en minimal rekyl.

    Ledsen för fysiklektionen. Riktigt snygg kanon. Får mig att vilja börja med ACW.
  • Om det hade varit en 12 pundare Napoleon har du säkert rätt. Men de 3" parrott är ganska liten och lavettstödet skickar rekylen rakt i marken. Det ska finnas klipp då de skjuter skarpt också. Lite mer rekyl men inte flera meter. Det mesta jag sett på film är på gamla fartyg då de låter kanonen rulla bakåt pga att rekylen kan skade skeppskonstruktionen om den var fixerad.

    Jag är inte direkt nån expert på kanoner och liknande men jag tror att flera meters förflyttning bakåt av rekylen på en sådan här är måste vara för mycket. Men du kan ju ha mer rätt än jag, för jag bygger allt jag säger på ganska lösan sand:) Typ film och några korta textsnuttar ur ospreyböcker.

    På tal om reeanactors, är det slaget i Sävar som du varit inblandad i? Har för mig att du sagt någonting om det tidigare. Vore djävligt kul att se men det kanske har varit redan.

  • Slaget vid säver är den 19:e augusti.

    De reenactors jag talat med skjuter med allt från 3-punds karolinerkanoner till sekelskiftes fältartilleri. Det var först under första världskriget som rekyldämpning blev standard på artilleripjäser och en 75:a som parrotten har ändå en ganska stor rekyl. Nackdelen med filmer som referensmaterial är ju att de alltid använder lösa skott.

    I filmklippet som du skickade står alla skyttarna på sidan om kanonen när de avfyrar så jag antar att det var så år 1861 också.
  • jag ger mig lol. Du verkar ha koll. Men är inte "flera meter" lite mycket?

    Jag är rädd att jag nu måste köpa Perrys nya fältskärs pack ACW48 som precis kom ut (Finns inte på sidan än men i annons i Wargames illustrated senaste numret). Någon måste ju ta hand om de där stackarna som står för nära bakom kanonen.

  • edited 6 augusti 2009 19:58

    Ha! Jag har endå lite rätt. Här är en video då de sjuter skarpt på måltavlor. Rekylen rullar kanonerna bakåt relativt sakta och mellan 15-50 cm bara. Den som far längst närmar sig en meter. Hur mycket de rullar bakåt beror på hur de är placerade. Du måste kolla in den.

    länk

  • Flera meter kanske var en aning överdrivet. Snyggt klipp med artilleriet.

    Apropå stå för nära kanonen. En av Perry-bröderna har bara en arm efter en olycka involverande en exploderande kanon på ett reenactment.
  • edited 7 augusti 2009 19:45

    seriöst ! fan det hade jag ingen aning om. Det låter inte skoj. Ovanlig olycka i nutid minst sagt.

  • Det är ju otroligt att man när det finns ett tvillingpar som skiljer sig från varandra på antalet armar endå inte lyckas lära sig vem som är vem!! Jag hade inte heller en aning om att det var reenactments som orsakat skadan.

  • Jovars, visst är Perry'sarna helsålda på reenactment. Framför allt medeltida. Vet att jag för åtminstone 7-8 år sedan lånade en bok om medeltiden på biblioteket. En riktigt maffig och tung bok med massvis av bra foto från reenactmentgrupper. Bröderna Perry fanns med i boken på några bilder (för den som var vaksam). Kommer däremot inte ihåg vad det var för boktitel.

    De har t ex också designat en egen Galipolli-range till Peter Jackson. Tror det är skala 1:35 eller liknande. Alla är greenstuffsculpts till ett scenario.

    (Hur mycket mer off-topic tror ni vi kan gå?)

  • Om man vill hålla koll på vem som är vem såg jag ett bra tips.

    Able bodied Alan and Mutilated Michael

    ;)
Sign In or Register to comment.