Vad tycker ni om denna idé? (mechanicus)

edited 19 november 2008 18:21 in Warhammer 40k

Vad tycker ni om denna bild.

Ad-mech

Troligtvis photoshoppad, men jag gillar idén, en adeptus mechanicus armé i 40k, med egen codex och modeller!

Det är nog fler än jag som skulle vilja ha en sån armé, eller har jag fel?

Om det skulle komma en adeptus mechanicus armé skulle det ta ca 15 sekunder innan jag var såld. För om man tittar på fluff, en adeptus mechanicus armé skulle va 1000 ggr vettigare än en space marine armé. Vilken dag som helst!

Låt oss höra era tankar om detta!

«1

Kommentarer

  • Absolut intressant och trevligt, men samtidigt så faller det på fluffet. Visst har Adeptus Mechanicus väpnade styrkor och de är ganska effektiva och farliga. Däremot används de inte på ett Warhammer 40,000 sätt om man jämför med övriga arméer. De är mest defensiva i skydd av sina installationer och Forge Worlds.

    Vad jag däremot kan tänka mig att se, är ett AM-codex som fungerar som allierade till övriga imperie-codex. Lite i still med inqusitor-codexarna. Där kan man då hitta Skitarii, Battle-Servitors, Tech-Priests osv som fungerar i en support roll till en annan väpnad Imperiestyrka. Jag upplever inte AM som en slagfältsstyrka, utan när de finns på slagfältet är det i den värsta form som finns, nämligen via Adeptus Titanicus. Alltså blir en supportroll lysande.

  • edited 19 november 2008 19:04

    Jag har också svårt att se AdMech i de "mindre strider" som 40K är tänkt att representera (och nu låter jag sådär bitter och sur som jag ju ahde lovat att inte göra!). Tycker bara att det finns så otroligt många andra arméer där ute som GW borde lägga både regelkrut och figurkrut på annars än AdMech.

  • Förutom att skydda de egna världarna (Forge worlds, research stations), så används Mechanicus väpnade styrkor som stöd till imperiets 'vanliga' krigsmakt och för att skydda de olika utforsknings expeditioner som Mechanicus skickar ut. Kan man ha spelbara armélistor för Grey Knights och Sisters of Battle, så skall nog det gå med Mechanicus också.

  • Jag säger inte att det inte alls går med AM som codex, men de är just snarare en allies-codex än något annat. Även DH- och WH-codexarna borde bli just supportcodexar. Bäst hade varit ett fett Inquisitorial Forces Codex som har både Grey Knights, Battle Sisters och Death Watch... och Inquisitors och assassins så klart.

    Sen hade jag kunnat tänka mig ett annat support codex innehållande Adeptus Mechanicus, Penal Legions (i den gamla klassiska tappningen med human bombs osv), Arbitrators och andra udda ad hoc formationer som Custodians.

    ... och misstolka mig inte. Hade AM funnits som codex hade den stått i hyllan och jag hade troligen redan haft en del enheter till dem... ;D

  • Att ad-mech inte ofta slåss i små styrkor har jag svårt att förstå.

    Vad är annars ett mechanicus exploration party, utsedda för att finna de försvunna stc!

    Alla mechanicus dudes ska helst vara på en sån expedition minst en gång.
    Storleken kan variera från 2 techpriests till hela flottor med folk.

    Annars så har gw ibland beskrivit 40k som en inzoomad större strid, ungefär som epic, (rätta mig om jag har fel) varje choice i epic är nästan en 2000 pts vanlig 40k armé.

    Så då kan man tänka sig medans warlorden strider precis utanför bordet så har skitarrii styrkor gått i strid med fiendens styrkor.
    En våldsam, blodig strid vid titanens fötter!

    Jag tycker mechanicus skulle vara vettigare som armé än t'ex space marines, mechanicus anfaller 1000ggr mer med skittarii och tanks (och uppåt) än vad space marines syns på ett slagfält.
  • edited 19 november 2008 23:49

    Vad är annars ett mechanicus exploration party, utsedda för att finna de försvunna stc!

    Precis lagom för ett parti Inquisitor eller snett modifierade Necromunda-regler?

    Med ursäkt för att återigen låta som en sur gammal gubbe (jag lovar, jag ÄR trevlig egentligen!):

    1. Jag ser tusen gånger hellre att GW producerar och upprätthåller de existerande arméerna (Hur länge sen var det Dark Eldar fick en update till exempel?)

    2. OM de ska hitta på nytt, ser jag hellre nya spännande arméer än att bara utöka imperiets styrkor (Tau var ju en frisk fläkt när de dök upp till exempel).

    3. Jag tror tyvärr att halvruttnade människokroppar i kåpor med slangar ur ögonen inte direkt gör att 12-åringarna skriker "vill ha!" i örat på mamma lika mycket som de skinande rymd-marinerna, och vi vet ju alla var GW anser sin största kundkrets ligga.

    Men visst, om ovanstående punkter går att passera på något sätt, så skulle jag bli väldigt glad över att se Adeptus Mechanicus på spelbordet! (kanske något för Forge World?)

  • Vadå?

    Tycker inte alla barn om halvruttna människor med slangar ur ögonen!

    Ville jag alltid ha när jag var liten!


    Intressant tanke dock, om space marines i skinande rustning är så poppis.

    Varför spelar inte fler grey knights?
    Passade in på beskrivningen alldedels lysande.

    Åh huga vad coolt om forge world gjorde mechanicus!
    Speciellt när man ser på Death korps of krieg.
  • AM är ju helt klart coola, och jag tycker fluffet håller. Eller rättare sagt håller lika lite som många andra grejer det finns codex för ;) Men att dom skulle få ett helt codex känns orimligt ur både försäljningssynpunkt, som påpekats, och ren gw-ansträngningssynpunkt. Dom borde däremot passa på att slänga in en/två enheter till nya gardesboken. Det borde bli en lagom avvägning, samt så kan dom ta in det coolaste, vad nu i hela friden det kan tänkas vara.

    PS. Tro inte på Trukson då han säger att han faktiskt är trevlig ;) DS.

  • "PS. Tro inte på Trukson då han säger att han faktiskt är trevlig ;) DS."

    Det beror på vem han jämför med, han är säkert jättetrevlig jämfört med en förhistorisk mördar antriposaurie, ett 7 meter högt monster med 8 munnar fyllda med vassa tänder, och väldigt sur.

    Mm, antriposaurien ser nog inte ut som Trukson. :P
  • Lysande förslag från Hive mind. Släng in Skitarii som troop/elite, Tech-Magos + retinue som HQ, några tyngre battleservitors (glömt namnet på dem - finns bl a med i "Storm of Iron" novellen av Graham McNeill) som bodyguard, alternativt som Elite Choice. Man bör även fundera på att ge Tech-magin möjlighet till en conversion beamer och skitariis att köpa Tarantula och Rapiers (och minst halva uniten special weapons så klart). Kommer att tillfredställa mina behov i alla fall...

    ... och om inte minnet sviker mig helt finns det referens i IG-codexen att man själv kan skapa Skitarii enheter genom vissa Doctrines-combos. (Kan även varit i någon WD det stått).

  • "Tech-Magos + retinue som HQ, några tyngre battleservitors"

    Preatorian battle servitors?
  • AM skulle kunna bli ett jäkligt coolt lag, förutsatt att de får ha titaner :)
  • Klomster: Tack! Preatorian var det jag sökte. =)

    Zakkgutz: Lag? Det finns inga lag i Warhammer 40,000.

  • edited 21 november 2008 20:54
    Fast jag tycker Trukson är klart trevlig. :)

    Klart man kan säga att det finns lag i 40K, det spelas ju matcher eller hur?.. Känns för mig som en tillräckligt generell term. :P

    Adeptus Mechanicus är lite coola, men Adeptus Custodes är mycket coolare! :)
  • Sant, men om custodes skulle springa runt så skulle alla fiender dö, och kejsaren skulle bli assasinerad för att hans vakter inte var där.

    Men jag tycker mechanicus är coolare, tänk vad körda imperiet vore utan dom, ungefär som en torsk på land omringad av fiskmåsar!

    Sen så är det bara mechanicus som har titaner.

    Ja, dom har gett bort och lånat ut till andra.
  • Incoming: Lag finns då spelarna kan ingå i sådana. Däremot använder du en armé på spelbordet. Sålunda är lag en term som kan appliceras på själva utövaren/utövarna, medan termen armé är den som ska appliceras på figurerna/armélistan/fluffet.

    Lika lite kör du med lag i ett figurspel om t ex andra världskriget. Knappast att någon kör med sitt SS-lag eller sitt U.S. Army -lag. Tycker användandet av termen lag på arméer i konfliktspel är dåligt språkbruk. Blood Bowl är väl ett undantag... av förståeliga skäl.

  • edited 22 november 2008 18:24

    Lag är bevisligen ett utmärkt språkbruk, annars skulle väl inte så många säga det? Och varför välja sådan tvetydighet som armé ger i detta sammanhang?

    Vad gäller bilden så är den snyggt gjord, men jag tror inte att GW någonsin skulle låta Blanche måla cover-art...

  • Inte så troligt att Ad-Mech dyker upp som en vanlig armé men de kanske skulle kunna göras av Forge World. GW får helldre göra fler Xenos, icke MeQ arméer.
  • Vänta nu, diskuterar folk ordet "lag" eller Adeptus Mechanicus här?
  • edited 24 november 2008 23:03

    länk

    Där kan man hitta hur jag hade tänkt göra mina skitarii, jag kan visa min wip skitarii med vanaheim pattern assult shotgun med chainsaw bayonett.

    Detta är hur själva orginalet ser ut färdiga, jag tänker stjäla basic utformningen, men ha andra vapen. Img

    Jag måste lista ut hemligheten hur han får dom så coola!

    Och om alla är så intresserade om det heter armé eller lag så går det utmärkt att starta en ny tråd om detta, men denna handlar om mechanicus, och många är väldigt off topic.

  • riktigt snygga! kan du få till dem sådär så blir det ju kalas!

  • Coolheten kommer från att de ser ut som jultomtar allihopa, jultomtar med stora vapen och pansar.

  • edited 25 november 2008 13:37

    Nu har jag börjat med mina stackars Skitarii, dom blir helt ok, dom finnes här.

    Greyknights forum, Klomster spams pics

  • Ngn som vet var robesen/underkroppen kommer ifrån?
  • High elf archers, ser då ut som det. Han verkar också använt archer armarna till ledaren.

  • Det är archers.

    Är det någon som har såna, jag kommer att behöva om jag ska göra fler dudes.
  • Jupp, High Elf delar, kolla länken som Klomster postade ovanför sin "inspirationsbild"

  • Om man kollar på min senaste länk till grey knights forum så ser man hur min första wip skitarii ser ut, inte helt olik men kvaliteten på mina är klart sämre.

    Jag håller även på med en scratchbuilt techpriest.
  • Nu så har jag gjort en del på denna armé, techpriesten är klar (ej målad) och jag har mixtrat med skitarii's.

    Sen så skickade min gode vän irontoe en länk till Warlords of battle pdf'en med massa gammalt stuff pånyttfött i apocalypse (fanmade)

    Såsom ordinatus, chaos harbinger bomber, hell knight of slaneesh, phantom & warlock titan, slasha & great gargant och necron obelisk.

    Och knights!

    Sen så såg jag hur dom såg ut. Jag tänkte "Isch" sen så såg jag knight warden och grät nästan, så jag tänkte, Dessa behöver en redesign, så jag tecknade upp en knight paladin, i lite mer modernt stuk.

    So here it is, knight paladin, adeptus mechanicus! Knight paladin

    Till och med en datasheet! (Ja, jag är inte bäst på att teckna, men jag blev nöjd)

  • Ok inte bäst kanske men snyft jag skulle vilja kunna rita så där :( nåja däremot så har jag lite issues med utseendet du har valt känns som antingen lite för mycket ork eller så kan det vara för mycket låda på 2 ben känslan jag har nått emot
Sign In or Register to comment.