Köp/byte/sälj historien

edited 12 november 2008 15:29 in Stridshammaren.se

Jag har suttit och surfat runt på andra svenska warhammer/förenings forum, och bläddrat igenom deras köp/sälj delar och insett hur j-vla användbart det är. Varför igen är stridshammaren.se det enda forumet som inte tillåter en köp/sälj avdelning?

Jag skulle vilja ha riktiga argument och inte bara "vi är rädd att någon kommer bli lurad"-blahablaha, det köper jag inte. Jag tror majoriteten av användarna skulle se det som något positivt.

«1

Kommentarer

  • edited 12 november 2008 15:53

    Jag ställer mig på Barrskogs sida. Att vara mån om sina medlemmars psykiska hälsa är väl förvisso behjärtansvärt, men jag utgår från att "någon kan bli lurad"-argumentet gäller för folk UNDER 18 år. Myndiga människor får ju "skylla sig själva", dessutom faller Näthandel under Köplagen (Fjärrköplagen?) så oavsett ålder finns det lagstöd för både köpare och säljare.

    När det gäller människor under 18, så finns nog en hel del andra sidor som är minst lika lätta att komma åt för ungdomar som innehåller betydligt mer moraliskt tveksamma saker än en möjlighet att någon försöker sälja/köpa något för fel peng? Bara för att du är omyndig gör det ju inte olagligt med näthandel och folk i alla åldrar köper/säljer och byter saker över internet dagligen. Varför skulle vi figurspelare vara annorlunda eller mer utsatta för lurendrejeri än andra?

    Att tydligt deklarera att användare av köp/sälj-forumet bör iaktta försiktighet och att Stridshammaren.se inte bär något ansvar för de affärer som görs därigenom är ju en självklarhet, man kan ju dessutom för att bibehålla en seriös aspekt lägga upp en guide till näthandel (till exempel rekommendera att man bör träffas och göra upp affären "in persona" och således endast använda forumet som en bas för kontakt).

    Stridshammaren.se är i mina ögon ett av de bästa svenska forumen för Figurspel, men varför inte krossa allt motstånd och göra det till det absolut bästa?

  • Håller med, en speciell sektion för köpes/säljes skulle vara najs. Kan man inte ha en omröstning om det hela och se vad folk tycker?

  • Oooh, jag hade varit för en köp och sälj... Man behöver ju lite lösa bitz ibland.
  • edited 12 november 2008 18:43

    Det finns planer på ett köp-/säljforum, förhoppningsvis kan det tillsammans med diverse andra förbättringar av forumet dyka upp inom en inte alltför avlägsen framtid.

    Jonke 9 Aug 2008

    EDIT: Så det har diskuterats, var min poäng.

  • edited 12 november 2008 18:17

    Detta har diskuterats en längre tid och exakt vilka regler som kommer gälla i en sådan kategori diskuteras i detta nu bland moderatorerna.

    Vi är dock inte intresserade av att ha en debatt om detta. Vem skulle vara emot en extra funktionalitet eller förbättring när man inte behöver implementera den själv? Vi har hörsammat önskemålet och det kommer förverkligas när det hinns med.

    Lars - stridshammaren crew

  • edited 12 november 2008 18:17

    Litet tillägg: Vi vill gärna ha feedback om Stridshammarens funktionalitet. I just den här frågan är arbetet dock så långt framskridet att vi inte behöver övertygas mer om varför det behövs en sådan kategori.

    Däremot vill vi gärna ha synpunkter om hur kategorin och reglerna kan utformas. Om vad som skulle underlätta affärer och liknande. Låt gärna denna tråd byta ämne till det.

  • Jag skulle bara vilja se det som en egen kategori som alla andra, snarare än en lång tråd som alla skriver i (antar att tänkt på det från början, men ändå). Sen skulle det väl bara vara att skapa en tråd med det man vill sälja/köpa. Att göra några speciella regler blir kanske svårt, man får nog helt enkelt lita på varandra, om inte någon kommer på nåt annat.

  • Vi är dock inte intresserade av att ha en debatt om detta. Vem skulle vara emot en extra funktionalitet eller förbättring när man inte behöver implementera den själv? Vi har hörsammat önskemålet och det kommer förverkligas när det hinns med.

    Inte för att låta respektlös men jag skiter i vad ni vill att vi ska eller inte ska diskutera. Vem fn är ni/du att bestämma vad vi ska diskutera?

    Det låter som att ni överarbetar det, omedvetet eller ej låter jag vara osagt. Du får det att låta som att det vore världens grej att starta en ny kategori, men så långt tid kan det väl knappast ta. Det behöver inte vara något fancy, som M4cR1II3n sa; en egen kategori skulle gott räcka. Vill man vara riktigt fancy kan man ha underkategorier med köpes/säljes/byte.

  • Angående blåsningsrisken. Använd paypal.
    Lätt.
  • Och om det innebär "för mycket jobb", ta in en eller flera till moderatorer? Borde ju finnas en hel del folk här ute som både kan och vill hjälpa till.

  • Utformningen som en egen kategoridel skulle nog vara bra, sedan är det bara att man sätter upp regler för hur trådstart ska vara utformat, t ex
    Säljes/Bytes/Köpes (Spelsystem) (ungefärlig beskrivning på vad man säljer/byter/vill köpa)

    Vidare exempel:
    Köpes/Bytes (WH40k) Chaos terminator twin-linked bolters och power fists
  • Personligen tycker jag det är bra att det skrivs regler för det först och inte bara startas en ny kategori. Jag hoppas också att det skrivs i reglerna att det är förbjudet att göra reklam för sina köp/sälj/byte trådar någon annan stans på forumet än i just den kategorin, samt att det även är förbjudet i sigs om den funktionen kommer med i uppgraderingen av forumet.

  • edited 13 november 2008 08:43

    väl talat Dante! Som jag nämnde tidigare bör även en guide till hur man handlar på nätet även ingå, ett bra exempel på en sån är Blockets

    En grej som kanske är lite svårare men inte så dumt är att ha nån form av "rating" precis som E-bay och många andra sidor använder. Alltså att användare får sätta betyg på varandra så att man lätt kan se vilka som är pålitliga och har handlat mycket genom sidan eller om de nyss registrerat sig och försöker sälja sin första pryl.

  • M4cR1II3n: Kan man inte ha en omröstning om det hela och se vad folk tycker?

    Jag tror att vi redan vet vad folk tycker ;)

    M4cR1II3n: Jag skulle bara vilja se det som en egen kategori som alla andra

    Planen är en egen kategori där varje ny 'annons' är en ny tråd.

    Trukson: Och om det innebär "för mycket jobb", ta in en eller flera till moderatorer

    Jepp.

    Eldoriath: Utformningen som en egen kategoridel skulle nog vara bra, sedan är det bara att man sätter upp regler för hur trådstart ska vara utformat

    Någonting sånt vi har tänkt oss.

    Dante82: Personligen tycker jag det är bra att det skrivs regler för det först och inte bara startas en ny kategori

    Trevligt att någon tycker så.

    Trukson: Som jag nämnde tidigare bör även en guide till hur man handlar på nätet även ingå

    Bra idé!

  • Tanken är också att det blir omöjligt att bumpa sina försäljningstrådar, eftersom de automatiskt kommer bli sänkta. Det är dock en funktionalitet som måste programmeras av mig själv, vilket är en anledning till att arbetet tar lite extra tid.

  • Håller med det barrskog sa.

  • OlsOls
    edited 26 november 2008 23:41
    Låter som en sjysst idé. Inte för att jag behöver bits, ever ever, ever, men kan vara skoj att köpa sånt man inte behöver också. Dock tycker jag att annonsen inte ligger kvar för evigt som övriga trådar utan tas bort efter per automatik efter två- tre veckor så man slipper se 400 sidor varav 90% är sålt, kastat, borttappat eller dyligt.

    Just det. Barrskog: Jag tror dom kallas admin och moderator och utformar sidan
  • Nu har det varit väldigt tyst om det här i snart två månader. Blir det nån köpes/säljes kategori eller inte?
  • Det blir när jag får lite tid över att göra massiva förändringar.

  • Jag skulle kunna tänka mig att komma med nå konstruktivt som en drös med regler vad gällande köp & sälj samt moderera en sån forumsdel!

    sen så skulle forumet kunna ställa vissa krav på dom som ska acsess till en sån forumsdel osv :)
  • Nått nytt i denna fråga?

    Lite fun fact är att jag fick ett svar från NilssonharHund för 2 år sedan (!) där det sades att jag skulle lugna mig kring att fråga om ett köp/säljforum. Detta eftersom frågan inte var om - utan när ett köp/sälj forum öppnar.

    Självklart kan "när" vara flera årtionden fram i tiden, men det börjar bli lite komiskt nu..

  • Det har faktiskt skett en del nytt i frågan. Vi har ju öppnat för köpestrådar, exempelvis. Något säljforum kommer det inte att bli, men mer information om det när vi uppgraderat forumet (planerat att genomföras nästa vecka). Det kommer bli stora förändringar i största allmänhet.

  • Jag tror på en bitz bytar hörna för det verkar vara det överlag folk vill sen att ni öppnat för köpestrådar är bra! för då är det enklare tror jag att få tag i sakerna man just vill ha!
  • Så köpa går bra men det går inte att sälja saker man har över? Vart går gränsen för det bakvända i det argumentet?
  • Om något kan köpas i vilken figurspelsbutik som helst på enkelt sätt är det meningslöst med köpestråd också. Enskilda bitz och figurer som inte tillverkas längre är utmärkta mål för köpestrådar, men inte "jag vill bara få tag i figurer billigare än nypris". Använd Tradera/Blocket/Ebay/andra sajter för sånt.

  • ..men mer information om det när vi uppgraderat forumet (planerat att genomföras nästa vecka).

    Nice!

    Är det inte för att få det billigare man köper i andra hand ? :) Med det resonemanget borde bitsförsäljning också förbjudas - det finns flera företag som säljer bits där man enkelt kan beställa hem de bits man vill ha. Varför man försöker köpa lokalt istället är av samma anledning som man köper i andra hand; det blir billigare så.

  • Figurer som t ex ingår i något större set, som en startbox, räknas de som "köpbara i butik" eller är de OK? Jag menar, det är skillnad på att lägga ut 750:- för Island of Blood än att fixa enheter/figurer av någon annan som har över.

    För som det är formulerat nu, faller faktiskt flertalet existerande köpes-trådar bort då det finns diverse bitz-sajter eller direktbeställning för många av de figurer som efterfrågas direkt från GW osv. Bl a skulle WH-tråden stängas pga detta, då man kan köpa allt via GW-online - med gratis frakt över 120kr.

    (Inget försök att bråka, utan mer att få klarhet och en tydlig definition för vad som gäller).

  • edited 19 september 2010 07:03
    goners!
  • :) Jag litar på att det sunda förnuftet kommer råda.

  • Får jag bara kasta in en fackla i debacklet.

    Det känns ju bra nog mycket roligare att hjälpa folk att få tag på figurer till ett hyggligt pris som allt som oftast kan byta ägare 'i handen' istället för en massa meck med tradera/ebay med porto, snikisar, lurisar och allt annat meck.

    Om jag vill sälja billigare än en fysisk butik, kan jag då inte använda forumet för just det. Låter ju helknasigt att begränsa användarna på ett forum för en hobby som ska främja själva måla/bygga/spela-grejen.

    Säg att jag i ett lite shopaholic-tillfälle köpte på mig lite wood elves som bara samlar damm. Ska jag då inte få rabattera detta till någon på detta forum som vill ha dem BARA för att de finns att köpa i en butik?

    Låter sådär i mina ögon (!?)

    Sen att det skulle bli merjobb att moderera, så kan det vara. Tydliga regler om när/var/hur hjälper säkert. Då kanske det behövs fler moderatorer som sagts tidigare och isf måste man ju leta rätt på sådana.

    Jag tycker sven har en bra poäng, jag gillar också sunt förnuft så länge som det överstämmer med mitt ;)

Sign In or Register to comment.