Ny testmarine...

edited 4 november 2008 08:23 in Figurmålning etc

Blev less på mitt gamla färgschema innan jag ens hunnit måla fem modeller, så nu tog jag in experthjälp och det här är resultatet:

Marine

Vad tycks? Speciellt intressant är att veta vad ni tycker om själva färgschemat :)

Kommentarer uppskattas!

Kommentarer

  • Mycket snyggt! Även om röda Mariner känns gjort tusen gånger så har du valt starka kontrastfärger i det benvita på arm och ryggsäck och det gröna på Boltern. Gör att färgschemat känns unikt, och rött är en snygg färg!

    Jag skulle dra ner lite grann på "battle-damage"-målningen för just nu suger den åt sig blicken för mycket, och kanske istället måla lite dirt på benen.

    Men du har officiellt avstyrt mig från att börja måla något idag, för så där snyggt kommer jag aldrig att få det :0(

  • edited 4 november 2008 10:00

    Riktigt snyggt må jag säga :)

    Håller med trukson en aning, skulle nog dra ner lite på battle damagen

  • Mycket stiligt, jag hade velat ha en liten guide som följer med, hur du målade den etc. Ett litet tips gällande squadmarkings etc. Det ser hundra gånger snyggare ut(som det står skrivet i evangeliet enligt Peter) med riktiga (moulded) shoulderguards, det ser lite "platt" ut att ha Scorpionmarkeringen och sedan en målad pil på andra axelskyddet, lite snedfördelat. Satsa på pre-moulded shoulderguards. Det borde jag ha gjort. *regret, ohh the horror*!
  • Vackert!

    Vad för färger/teknik använde du för att få till de coola beigea marmorerade delarna?
    Behöver lite inspiration...
  • edited 4 november 2008 12:49

    Tack för feedbacken! (men låt det inte hindra er andra från att kommentera!) :)

    Jag tror ni har rätt angående Battle Damage, det blev nog lite mycket på denna modell. Jag hade det lite stressigt i morse, och lyckades därför bara prestera en bild som blev presentabel. Ska försöka få fram lite bilder som visar ryggen / sidorna också (där man bland annat ser att toppen på ryggsäcken är gul och inte vit...)

    Vendetta: Check! Ska beställa ett gäng ASAP.

    Sen kanske jag borde sagt att det är barrskog som målat större delen av modellen, och inte jag :) Tack för det, Peter!

    Cedric: Det vita ska föreställa skadad rustning, och inte marmor ;) Men givetvis kan man åstadkomma marmor med ungefär samma teknik. Som jag målat det så är det:

    • Måla en basecoat Khemri Brown (eller Graveyard Earth, om man inte har Khemri)
    • Ett ganska liberalt lager med Bleached Bone, på alla delar av ytorna som ska vara ljusare än grundfärgen (dvs. det mesta utom de djupaste skuggorna)
    • Måla på VÄLDIGT tunn Graveyard Earth, tre-fyra gånger över delar av det som är Bleached Bone. För varje lager, täck mindre och mindre yta (ned mot skuggningen) så att det blir en mjuk toning från Bleached ned till Graveyard. Hemligheten är att ha väldigt tunn färg, och se till att föregående lager är tort innan man börjar på nästa. Eftersom det är så tunn färg så brukar det hinna torka innan man målat klart resten av modellen, så det brukar inte vara något problem.
    • Highlighta med Skull White på kanter, och eventuellt lite vitt även uppe på vissa ytor, exempelvis bollarna på ryggsäcken (mha. samma teknik som ovan, men ljusare istället för mörkare).
    • Måla på battle damage, tunna små streck med svart.
    • Highlighta battle damage med skull white genom att göra ett litet streck under det svarta. (Skippa det här steget om du vill ha en marmorerande effekt, och använd istället olika toner av svart).

    Hoppas det hjälper!

  • Måla på VÄLDIGT tunn Graveyard Earth, tre-fyra gånger över delar av det som är Bleached Bone.

    Haha, här gav jag upp med att ens läsa vidare :P

    Men RIKTIGT snyggt, nu vill jag bara se några fler och ett fordon?

  • här har du en annan bra guide till att måla marmor.

  • Tack för infot + länken!
    Blir spännande att lära mig marmorering...
  • edited 5 november 2008 10:23

    Snyggt! Glöm inte att fokusera skadorna på de ställen som känns mest logiska också, sprid inte ut dom allt för mycket. Ett sätt att göra snabb battledamage är att använda sig av innanmätet till en gw blister. Doppa den i färgen, torka av på papper några gånger och sen dutta försiktigt längs kanter. Du kan även dra den lite vilket blir en häftig effekt av avskrapad färg. Det gäller dock att vara lätt på handen.

  • Bra idé :) Det ska jag absolut testa...

  • Jag tycker att det var all battle damage som gjorde figuren snygg..
    Men jag tror jag gillade ditt förra färgschema bättre.
    Så jag försökte hitta bilden igen o kolla om jag minns rätt eller fel,
    vad hette tråden med det?
  • edited 4 november 2008 19:17

    Ang hur det vita målades: det avlutades även med en badab black wash om jag inte minns fel

  • Det stämmer precis :)

    Jag borde egentligen ta lite nya bilder på det gamla färgschemat, jag har lagt till battle damage och sånt på de modellerna också..

  • Ni börjar ligga på en riktigt hög nivå tycker jag. Det har hänt en del inom hobbyn här i krokarna, ögongodis! :)

Sign In or Register to comment.