Se upp, herrn!

edited 2 november 2007 02:44 in Warhammer fantasy

Champions behandlas som karaktärer när deras enhet blir träffade av avståndsattacker (t ex för look out sir!)

Detta borde innebära att en enhet bestående av 5 modeller varav en är champion inte ger look out sir (los) till en karaktär som joinat den. Och att i en enhet bestående av 6 modeller inkl. champion får både championen och ev. karaktär los.

Jag har sett de som menar att i en enhet med 5 inkl. champion får en karaktär los men inte championen eftersom championen är r'n'f i förhållande till karaktären. En sån tolkning tycker inte jag stöds av reglerna.

Kommentarer

  • Det stämmer att "champions behandlas som karaktärer...", men på ett annat ställe i boken står det "champions are, after all, rank and file models". Så det är väldigt oklart om 4 + champion räknas som 4 eller 5 rank and file...

    Jag ställde den frågan till de som håller i QFA, och där kommer champion att räknas som rank and file i det avseendet...

    Den sista paragrafen är helt orimilg dock :)

  • Champions är r'n'f förutom i de tre punkter som står sist på s. 81.

    Men om man räknar champion som en r'n'f för los så ger ju championen los till sig själv. Dvs en champion i en enhet med 5 modeller inkl championen skulle få los. Och det är ju inte vettigt.

Sign In or Register to comment.