English civil war målning (Uppdaterad 11/8 Cromwell)

Hej Jag har börjat måla ECW figurer och ska bygga upp en arme med regementen från parlamentssidan. Jag har börjat med att måla Thomas Rainsborough infanteriregemente från början av New model army perioden 1645-framåt. Regementet är inte klart än men arbetet pågår. Nästa vecka börjar jag med Oliver Cromwell själv och en kavalleritrupp vilka jag redan beställt från England. Figurerna är från ”Renegade miniatures” och från ”Bicorne miniatures” och är designade av samme person; Nick Collier. Dessa företag har de bästa ECW figurerna tillsammans med ”Redoubt”.

Renegade

Bicorne

Redoubt

Foundrys ECW range suger. Figurerna ser ut som skägglösa dvärgar eller mongohobbitar. Tyvärr måste jag också komma med den uttjatade gamla ursäkten om kameran. Det är en mobilkamera. Färgerna är helt annorlunda i verkligheten.

Bild

Länk1

Länk2

Länk3

Rock on

Kommentarer

  • Det här måste vara de snyggaste ECW-figurer jag sett. Försöker du ge alla andra figurmålare mindervärdeskomplex ;)

    Använder Perry miniatures figurer i mina ECW rojalister eftersom Renegade är 25mm istället för 28mm vilket gör det svårt att använda dem i WHFB (Dogs of War, två arméer till priset för en)

    Enda nackdelen, eller kanske en av fördelarna med tanke på målningsstandarden, med new model är att en armé av dem blir ganska liten då varje fotsoldat kostar 8 pts mer och ryttarna kostar 16 pts mer än deras rojalistiska motståndare.

    Har du tänkt ut en armélista än eller köper du sakerna först?
  • edited 30 juli 2008 20:21

    Hej tack:) Jag har tänkt en del men jag har ingen definitiv plan på hur armen ska vara utformad, jag gillar att kunna växla mellan olika uppsaättningar så jag ska nog bara köra armen eller units i den som NMA ibland/ibland inte trots att flertalet regementen nog blir målade som NMA. Roligt att hitta en annan svensk som gillar detta. Var bor du?

    Jo.. Du måste lägga upp några bilder på dina ECWfigurer om du kan..vore mycket kul att se en svensk arme i genren:) Egentligen skulle jag ha skrivit dit perry för de har faktiskt också helt okej figurer. Deras foot command set är riktigt snyggt till exempel. Men de är lite fel propotion till mina övriga ECW figurer.

    Perry

  • edited 2 augusti 2008 02:45

    Jo bilderna i går blev ju sjukt ”glossy” och de skiner som julgransbollar. I verkligheten är de matta och färgerna är inte så starka, samt det är större skiftningar i exempelvis kläder. Gick ut på balkongen i dag och tog några shots med mobilen och nu blev det bättre fast fotona är fortfarande crapiga.

    Officer

    FBlänk

  • edited 29 juli 2008 13:22

    De regementen som jag ska ha med i armen enligt mina ”planer” (Läs utopiska fantasier). Infanteri kallas ”foote” på ECW språk och kavalleri kallas ”Horse” helt logiskt.

    Infanteri:

    Thomas Rainsborough regiment of foote

    Charles Fairfax regiment of foote

    Thomas Prides regiment of foote

    John Hampdens/later/Ingoldsbys regiment of foote

    Artilleri:

    Kavalleri:

    Oliver Cromwells regiment of horse (ironsides)

    Henry Iretons regiment of horse

    John Lilleburns Dragoons

    Sen får vi se

  • Haha, domär ju ashårda.

    Do more, they are awesome!
  • Tack Christer:) Det kommer fler...jag har typ flera stycken till som är klara nu (Fast ej gräsade). Kanske postar up dem i kväll.

  • Jag tycker dom ser väldigt bra ut! :)

  • edited 11 augusti 2008 03:02

    Tack så mycket kul att ni tycker de ser bra ut,jo jag är rätt nöjd för jag har stressat fram dem och de blev endå rätt detaljerade. De nya washerna från GW har faktiskt varit till stor nytta måste jag säga. Kommer dock att sakna "Chestnut ink".

    Har fortsatt att måla en del då jag är förkyld och har ögoninflamation så jag inte kan vara på jobbet. För att få lite variation har jag dock målat lite experiment figurer inför kommande regementen:

    Bild

    Från vänster: Ensign in Rainsborough reg. Sergeant in Hampden's reg. Drummer from General command.

    Tyvärr han solen gå ned innan jag hann ta några bilder så de blev lite mörka.

  • ....

    Dom är jättesöta!

    Och awesome!
  • Instämmer med klomster. Ska lägga upp några bilder på mina rojalister så fort jag kan
  • edited 30 juli 2008 22:42
    Alltså... det tog ett tag att resa sig från golvet, torka bort fradgan, ta fram morfindroppet och lugna ned sig. Det här är AWESOME Erik!

    Vi måste starta med att göra något historiskt, du och jag Erik, plus några andra historieintresserade! (är inte taggad på ECW, men på mycket annat)

    Då kan man ju starta en "historiska figurspel/målningscirkel" på fusk också där alla engagerade får deltaga, prata historia, och skapa konstverk som dessa 'hänvisar till bilderna ovan'.

    Vad säger folk om idén? Jag är intresserad att börja så snart som möjligt, om det finns intresse!
  • edited 30 juli 2008 23:07

    LÅter svinkul Anders:) Jag ska till vindeln och jobba nästa vecka men efter det kan jag säkert haka på...Du kan ju komma med nått bra förslag på dag och tid senare så tar jag med mig målarprylarna och lite gubbs ned till lokalen.

    Hakkapelli; Det ska bli riktigt kul att se dina rojalister..hoppas du bor i Umeå eller i närheten för då fan tycker jag vi ska köra en match om ett tag då jag har en nog stor arme.

    “Put your trust in God and keep your powder dry!” /Oliver Cromwell.

  • Jag spelar gärna korstågen, helst som muslimer. Men jag är också taggad på antiken, dock så har jag inte sett några bra figurer för det.
  • edited 31 juli 2008 13:03

    Vilken period av antiken är du mest intresserad av? Här är några länkar till figurer jag gillar, du har säkert redan sett dem men man vet ju aldrig:

    Renegade

    Har snygga Kelter och bra stuff till puniska kriget

    Gripping beast

    Gripping; Hela sidan är en orgie i coola figurer från medeltiden och antiken

    Foundry

    Fast jag inte gillar Foundrys ECW figurer så är deras Romare mer än ok.

    Det finns ju en massa bra märken där ute vad det gäller antiken (tycker jag). Men det känns ju bra om det är ett väl etablerat och säkert företag när man ska köpa över nätet.

    P.S Jag tror att en hel del av FOW killarna är på korstågen, medeltid. Jag med för den delen fast jag får nog börja med att spela med "ersättningsfigurer" för det kan ta ett tag innan jag har tid att köpa och måla några själv...men jag ska....ska bara måla lite ECW först.

    Nuo mergu atsiginti negali, tai ir maskuojasi chiuvas! Viskas OK, chia!

  • Åhh, varför bor jag inte i umeå?

    Men hur som helst. Grymt snyggt erik, riktigt imponerande!

    Är själv nog igentligen mer åt det historiska snarare än åt fantasy hållet, själv är jag sugna att måla lite sånna här när goblin armén är klar... Gå På tappra gossar!

  • edited 31 juli 2008 23:11

    Tack Viktor:)

    Ja fan Musketeerfigurerna är riktigt grymma, har varit inne och tittat på dem tidigare. Jag har värdens bästa bok med uniformer och flaggor för Karl XI och Karl XII:s arme, Alf Åbergs och Göte Göranssons "Karoliner". Jag har faktiskt funderat mycket på att måla stora nordiska kriget men man kan ju tyvärr inte måla allt. Kanske under en livstid, vi får se. Det som är bra med ECW är att man lika gärna kan måla upp figurer så de passar till trettioåriga kriget, eller till och med köra samma gubbs.

    P.S Du kanske kan komma upp hit nån gång om vi ska spela

  • Jag älskar hur du fått till metallen på hjälmarna! Är det ljuset eller ska det vara svärtat? Bra kontraster, såsom den vita remmen på pikmannen vs de bruna remmarna på de andra. Du har fått till en snygg röd också vill jag säga, vilka röda har du använt?
  • edited 3 augusti 2008 03:50

    Ja precis;:) De ska vara svärtade. Det var mycket populärt under tidigmodern tid, speciellt under 1600-talet med "Blackened" rustning. Mitt mål är att göra varannan rustning mycket svärtad och de övriga också en aning svärtade. Detta för att ge armen ett varierat intryck som blir mest historiskt korrekt för en tid då massproduktion inte existerade på samma sätt som senare.

  • edited 11 augusti 2008 14:37

    Hmm nu har jag målat färdigt "Oliver Cromwell". Figuren kommer från Bicorne miniatures. Jag håller också på med ett gäng kavallerister som snart blir färdiga. Hoppas ni gillar Cromwell även om mobilens kamera inte gör resultatet full rättvisa.

    Cromwell kommer att vara armens general och han ska ingå i en större trupp av kavalleri som ska föreställa hans eget "Ironside" regemente som rekryterats i huvudsak från trakterna kring Huntingdon och Cambridge. Alla handplockade, ideologiskt övertygade och diciplinerade.

  • Det ser riktigt bra ut. Men jag tror att du skulle kanske ha målat hästen vit eller ljusgrå istället för rödbrun. Då står lädret, sadeln och Oliver själv ut mer från hästen.

  • Det gör det i verkligheten, mobilkameran suger när det gäller att se skillnad mellan olika bruna nyanser. Jag ska ta nån bild ute om det blir sol nån dag så kanske det blir bättre. Pistolfodralet är mer ljusbrun och byxorna är highlightade med beastial brown och sist cobra leather emedan hästens grundfärger är mörkbun och dark fleash.

Sign In or Register to comment.