Eldar - 1000pts RoE

edited 29 oktober 2007 19:50 in Warhammer 40k
Nu har jag äntligen bestämt mig för hur listan kommer att se ut.
Skulle behöva lite hjälp med taktik tips och dylikt då detta inte kommer vara den lättaste listan att klara RoE objektiv med.

Farseer - Fortune, Runes of warding 100pts

10 Wraithguard 396pts
1 Spiritseer - Conceal

5 Rangers - 95pts

1 Vyper - 2 x Shuriken cannon 60pts

1 Wraithlord - Missile launcher, Flamers 115pts
1 Wraithlord - Brightlance, Shurikens 130pts
1 Wraithlord - Wraithsword, Flamers 100pts

= 996 pts

Runorna finns med då vi kommer köra en RoE lag turnering som KM i December. Men efter det så blir det Star Engines som gäller.

Kommentarer

  • Jag tror inte på Doom i den här listan, eftersom nästan allt redan har så hög styrka och i praktiken woundar allt på 2+. Skulle föredra en warlock till guardians, så att de inte är helt rökta i närstrid. För de fyra poäng som blir kvar kan du ge någon av warlocksen ett sjungande spjut.

  • Ahaa Jo det var ingen dålig tanke Lars.
    Då ändrar vi om lite (se ovan)
  • edited 30 oktober 2007 00:49

    hmm skulle nog ta och dropa en wraithlord han med svärdet ge dom 2 andra varsitt heavy vapen var då dom kan ha 2st var och köpa in en vyper till eller 2st warwalkers med scatterlaser/shuricannons alltenativt en närstrids enhet då din arme har ganska kort range

  • kan inte så mkt om eldar, men det känns som att wraithguards behöver en transport med tanke på deras vapen rätt kassa range.
  • Ashura: Om de tar transport är de inte längre troops. En enhet på 10 man med 3+/5+ save med reroll och T6 är inte något man skjuter ner särskilt lätt. RoE spelas på bord om 48x48" så deras range är inte så usel som det först verkar.

    IronToe: Närstridswraithlords är skittuffa. Låt dem vara!

  • Jo så som listan ser ut är så som den kommer att spelas.
    Inga planer på att byta ut lorderna mot något eller ge dem nått extra.
    Tips och tricks på taktik annat än ta stryk?
  • ahh.. tänkte inte på att dom hade så bra save och T :P

    btw.. vad är RoE?
  • RoE står för Rules of Engagement, ett system liknande det Dea använde på Fanatic. Det kännetecknas mest av att man väljer sitt uppdrag i samband med deployment. Jag har bett systemets "upphovsmän" nere i Norrköping att publicera reglerna här på stridshammaren. Förhoppningsvis följer fler turneringsarrangörer efter så vi har en liten samling med olika turneringsupplägg.

  • edited 5 november 2007 12:04
    Hmm tror ni det skulle vara någon idé att byta ut Guardians mot Rangers/pathfinders?
    Om man byter ut dem mot Rangers så får man 43pts över och till Pathfinders så får man 13pts över. Tankar?

    Tänker främst i banorna "ju färre modeller desto bättre"
  • edited 5 november 2007 18:09
    Rent spontant känns det ju vettigt att banta ner Guardians till Rangers och köpa lite flera tyngre vapen till Wraith Lordsen. Men du skriver att du inte har planer på att uppgradera Lordsen.

    Tycker ju att listan ser rätt skojsig ut som den är, bonuspoäng för Wraithguardtroops på 1k! Rent taktikmässigt känns det som att det kan vara värt att ha en ganska samlad front, så att Lordsen kan ge understöd i närstrid. Tänk på att ha Lordsen i skog/motsvarande så mycket som möjligt för att ha en chans när väl missiler och laserkanoner lyckas wounda.
  • Hehe..jo sant att jag skrivit att jag inte har några planer på att ändra lordsen, men det var innan jag kom på att Rangers/Pathfinders faktiskt är så mycket färre och roligare att måla.

    Samlad front är som du skriver taktiken för denna lista och att använda terrängen så mycket som möjligt till ens fördel. Men om jag tar Rangers och får 43pts över så skulle man kunna ge wraithlorden med Brightlance ytterligare ett vapen alternativt ge honom twinlinked lance.
    Men tar jag pathfinders så kan man ge farseer runes of warding också.
  • De enda psykers du är rädd för är ju egentligen andra farseers, så frågan är om warding är värd att ha?

  • Listan ändrad igen, tydligen har jag inte betämt mig, vad kan man ta för 18pts då?
  • edited 6 november 2007 11:23

    Det var väldigt svårt att hitta något vettigt för 19p. Runes of warding och ett sjungande spjut till warlocken är mitt tips. För en ynka poäng till skulle du kunna ta en scatter laser till en wraithlord.

  • Jo det är sant, jag ska fundera så in i norden på den saken.
    Men förhoppnignsvis så ändrar jag mig inte så mycket mera, i alla fall beträffande Pathfinders.
    Skulle kunna sätta starengines på vypern istället.
  • Star engines kan vara vettiga (eller åtminstone generellt bättre än warding-runorna).

  • Jag kollade igenom den här tråden nu, de flesta råd verkar vara vettiga, problemet ligger nog istället i att någonstans verkar det vara en felberäkning. Jag får nämligen listan till 1024poäng både med papper penna och miniräknare samt Army Builder. Jag kan ha räknat fel men det är vad jag får det till.
    I övrigt tycker jag att listan ser helt ok ut förutom problemet med att den verkar vara över 1000pts. En ganska enkel lösning på problemet om det nu verkligen är så och inte bara jag som har räknat fel är ju att göra om pathfinders till rangers.
  • Ja du, det är inte alltid som man har alla kugghjul på rätt plats =)
    Ska sätta mig och kolla över det igen osch så lägger vi upp en korrekt lista framåt kvällen.
  • Tycker det kan vara värt att överväga följande wraithlordkonfiguration:
    Lord 1: Missil, Scatter Laser
    Lord 2: Missil
    Lord 3: Scatter

    Med de poängen du har över så är det möjligt att få in detta, samt ett spjut.
  • Men då får ju inte Väktaren in det coola svärdet.

  • edited 8 november 2007 12:12
    Nu är listan rättad och korrekt (hoppas jag)
    Allt är ihop satt och det enda som ska göras är att grunda alla modeller.
    Får se om jag inte kan fixa några bilder på wraithlordsen, de blev oerhört coola i sina konverterade poser.
Sign In or Register to comment.