Nya High Elves

edited 26 oktober 2007 22:59 in Warhammer fantasy
Ja vad tycker ni? Jag utgår från att alla vet att det är Speed of Asuryan som gäller för alla High Elves framöver - always strike first på alla alver, även med great weapons, även för karaktärer.

Jag tycker det är kul att dom får fler sätt att bygga en armé som kan vara med och tävla, och kanske få olika builds som funkar på turnering, istället för bara en.

Många klagar på att det är en snabb och lat "fix", och kanske det. Men jag väntar med domen tills jag sett hur det blir i verkligheten. Tydligen ska man kunna göra en hero level eld-magiker på en mindre drake, och han ska kunna byta Fireball mot Flaming Sword of Rhuin, coolt!
Lejonkärran blir asgrym, med Fear, 16" charge och 6 S5-attacker på charge + impact hits.
Swordmasters med 2 attacker S5 blir inte roliga att fronta, om man lägger dom 7 i bredd.

Jag gillar att dom lägger upp att High Elves är en urgammal och döende ras, vars krigare är veteraner från många slag genom århundraden. För att spegla det så får dom 6 special och 4 rare choices vid 2000 poäng.

Drain Magic ger +3 till motståndarens alla power levels. Jobbigt.

Bara lite synd att det verkar som att nyckeln till framgång mot High Elves blir gunlines, magiska missiler och chariots. VC får det svettigt! : )

Trevlig länk här http://grafika.cytadela.pl/pliki/he.pdf Borde väl vara ok nu när det är ute i nya WD.
«1

Kommentarer

  • Rare biten är ogenomtänkt för nu kan Highelves ha nästan hur myckt Dow som helst.
    En drake som hero är också unfair men inte lika.
  • Jag var just påväg in hit för att skriva en liknande post :)

    Mina intryck är att HE kanske gått lite over-the-top. Det som jag tycker verkar ogenomtänkt är:

    • Att swordmasters fått både två attacker och speed of asyrian. En enhet med 7 wardancers som får chargen mot 5-front swordmasters blir tvingade att använda ward-save dansen för att ens överleva första rundan. De har också samma WS som wardancers (ws6 ...) så de träffar till och med människohjältar på 3+ oftast.

    • Drakar med S7, Magiska vapen som ger S7 på alver. Jag hoppas att det bara är lansar som kan ge dem S7, och inte great weapons av något slag :P

    • Den helt uppenbara (men grymt lockande!) Quad-dragons armén (som jag har hört ska gå att göra på 2000 poäng). Lägg till två minimala archerenheter, och lite bolt throwers så har man en rejäl soppa. Sen att drakarna inkluderar både S7 på den största, offensiv magi OCH magiförsvar gör ju inte saken sämre.

    Lion chariot tycker jag verkar hård, men ganska balanserad (140 poäng). Det bästa med nya Highelves är ju att de är grymma mot Woodies. Dragonprinces med två magiska attacker och Ws5 gör ju slarvsylta av dryader exempelvis...

    Kanske ska köpa mig en drakarmé :) Till och med flickvännen tycker att det är en bra idé (eftersom den inte tar så stor plats....)

  • Rare biten är ogenomtänkt för nu kan Highelves ha nästan hur myckt Dow som helst. En drake som hero är också unfair men inte lika.

    Dow biten till High Elves tror jag inte är något problem, det känns som GW håller på fasa ut DoW mer och mer..

    Mot vilka är det unfair med en Hero drake, det skulle ju inte vara det enda dom är ensamma om. Känns som du borde oroa dig mer för att alla alltid slår först, men det kanske bara är jag...

    Att swordmasters fått både två attacker och speed of asyrian. En enhet med 7 wardancers som får chargen mot 5-front swordmasters blir tvingade att använda ward-save dansen för att ens överleva första rundan. De har också samma WS som wardancers (ws6 ...) så de träffar till och med människohjältar på 3+ oftast.

    Att Wardancers får något som faktiskt kan spöa dom är kanon, har något emot just den WE enheten.

  • NV
    edited 27 oktober 2007 10:43

    Nya HE kommer helt klart vara lite mer slagkraftig än tidigare. Men dock så kommer de fortfarande ha problem med skytte och krigsmaskiner. Jag tror inte de kommer bli lizardmen eller wood elves bra. Jag har bara läst boken i någon kvart så inte full koll. För övrigt så är har Lejoncharioten 2 s6, 4 s5 och d6 impact s5 på chargen. ;)

    Att Wardancers får något som faktiskt kan spöa dom är kanon, har något emot just den WE enheten.

    Agree! ^^

  • Absolut, men eftersom wardancers anses vara rätt bra så kanske det ger en fingervisning om hur bra swordmasters kanske är...

  • De som har spelat dem rapporterar att SoA inte är så överdrivet bra som vissa tror.

    HE har bara två saker med S7 nu (har jag för mig) av vilka den ena är den dyraste draken och den andra är en lans... inte särskilt bra. Drakar tar extra hero slots så det går bara att ha två.

    Skyttet är fortfarande lika dåligt med kassa archers och en överprisad warmachine.

    Skall du ha minimalt core så är det spearmen som gäller nu; 2x10 är 180p.

  • Speed of Asuryan känns överdrivet bra på en enhet, Swordmasters. Men det finns ju överdivet bra enheter i andra arméer också. Jag tycker det känns positivt att high elves fått en enhet som faktiskt kräver av motståndaren att anpassa sig.

    Personligen tycker jag dragon princes känns mer obehagliga, swordmasters är ju trots allt footsloggers så går ju relativt lätt att undvika. Men inte heller dragon princes känns brutna, de är uppe och tävlar med chosen chaos knights och grail knights men det känns helt rätt imå.

    Lejonkärran är ascool modellmässigt och spelmässigt tror jag, men fluffmässigt mer tveksam. Inkräktar för mycket på det som varit en unik dark elf grej, nämligen monster.

    Ser fram emot att få läsa boken och att få spela mot dem och se hur de är.

  • 15 poängs elit infanteri, som dör lika lätt som HE alltid gjort mot shooting.

    HE kommer att bli bra mot Melee armeer, men som redan sagts, kommer de får det riktigt tungt mot gunlines, och armeer med chariots i massor, vilket de redan hade förrut, men jag tror än mer nu, ok om jag skulle kasta in en lord på drake och en dragon mage + 4 örnar, så kanske jag skulle ha en lite chans, men det blir inte mycket över att spendera på alver då.

    Men det är lite tidigt att säga hur de funkar, och säga att nått är brutet redan innan vi ens spelat med dem, och om de är brutna så kommer ingen att vara gladare än vad jag kommer att vara :D
  • Den som kör 2 drakar på 2000pts borde skjutas :) tänk inte ens tanken seto

    Jag tycker dom verkar lida litegrann av skaven syndromet: alldeles för mkt bra special rules. Dragonmages tex kastar alla spellar med en extra gratis tärning + har du en vanlig magiker får du +1 på dispell som förut. Släng in en Lord på häst med str 7 - no armor save lansen och lite bounditems så har man solida karaktärer. Grym magi och bra punch..

    Lioncharioten är fet, men tål endast marginelt mer än en vanlig HE kärra, så shooting är ett måste. Även om man har mycket shooting tror jag HE blir tuffa. Det finns helt enkelt för mycket man vill skjuta på: drakar(?), chariots, dragonprinces, eliteinfaneriet etc. Det räcker ju fan att 4-5 swordsmasters kommer fram så får man passa sig :>
  • edited 28 oktober 2007 02:13
    Det är så det ska vara, Swordmasters.. ni hör väl bara på namnet, vem kan mäta sig med såna?

    Saurus warriors? Inte låter de som att de vet vad de gör...
    Chosen Khorne warriors? Samma där, ingen riktigt klang som sätter skräck i motståndaren.
    Wardancers? Nära men inte nära nog!

    Det ska vara Swordmasters o inget annat.

    Bara så ni vet den 10e november kan inte komma snabbt nog!

    "Den som väntar på nått gott... Väntar ALLTID för länge!" - Gammalt djungel ordspråk.
  • Jag hade tänkt att vänta med att säga för mycket innan HE kommer men jag håller med barrskog att det känns som dom får för mycket special regler. Att alltid slå först känndes sjukt argt, men jag vill inte säga att det är för bra eftersom jag inte sett armén i helhet eller ens sett dom spela. Jag har inget emot att HE kommer upp sig bland top arméerna men jag hoppas bara att dom inte kommer att bli knäckebrutna. Men jag har tillit till GW, nu på senare tiden har dom inte gjort så störda eller brutna armé listor.

  • Men jag har tillit till GW, nu på senare tiden har dom inte gjort så störda eller brutna armé listor.

    Nej, Wood elves är ju superbalanserade... :)

    Tycker det är lite synd att det är magi / gunlines som funkar mot Highelves, är det verkligen gunline-arméer vi vill se fler av i det här spelet?

  • edited 28 oktober 2007 23:21

    Om jag har fattat det rätt så har ju standard soldaten (spearmen) blivit 2p billigare ? och samtidigt slår de alltid först. Gör man dem billigare samtidigt som de får en grymt bra bonus med det att de alltid slår först ? Hoppas GW vet vad de gör för det låter makabert.

    är det verkligen gunline-arméer vi vill se fler av i det här spelet?

    Vill man lira gunlines finns 40k ;)

  • edited 28 oktober 2007 23:46
    En sak som däremot är ändrat är att Spearmnens bara slåss i två ranker istället för tre för hade dom haft kvar den regeln hade dom varit grymt bra...
    MEn dock så får ju skyttarna skjuta i två ranker (tre på kulle) och det väl ändå att ta i lite grann...
  • njae, slåss i 3 ranker är fortfarande kvar, det har bara en nytt namn, heter martal prowess nu istället för gamla citizen levy.

    Så spearmen är imå ett mer eller mindre måste, bra och billigt core choice,
  • edited 29 oktober 2007 09:23
    Okej, då är dom fortfarande skitbra... ;)
  • Den arme som kommer få klar uppförsbacka mot HE är nog Oger Kingdom menar do mär beronde av att slå skada inte att bli slagna själv först dom har inte biliga chariots deras inpakthits går att negera och deras magi gör ingen jätte skada ens mot alver...

    Hoppas dom inte gjort armen för defensiv utan får till den bra så jag har ne anledning till att spela med Grom the Punsh i nästa Fanatic
  • hmm tror nuvarande vampire counts får lite problem också

  • spelade just 2 matcher mot Eldborns Highelves. Vi körde med de nya reglerna iom att vi vet det mesta reglerna utom magic items. Vi körde de magic items som troligtvis kommer finnas i nya också. Fick dyngpisk första matchen och vann en minor victory den andra matchen.

    Jag tycker inte det verkar überbra med ASF. Visst hans infanteri slår hårt och först, men de saknar ofta statisk combatres vilket gör dom lite mer random, även om dom oftast går in i fighter med bra odds. Detta infanteri slår oftast först i vilket fall som helt då HE har bra movement och initiativ, så de är inte de som har stört nytta av ASF. De som jag tycker fick stört fördel av ASF var de sablans shadowwarriors!! Dessa skjutande skirmishers kostar 15/16p styck och har 2Atk WS5 hatred ASF!! De är alla fast cavs (läs wolfriders) banemän då de inte går att skjuta ihjäl och inte går att charga. Shadowwarriors är ingen lek att bli chargad av eller..
  • Shadow warriors har inte 2 attacker, de tog bort deras additional hand weapon eftersom modellerna inte hade några (2 av 5 har eller något sådant). Hatred har de bara mot DE.

    I mina ögon ser de ut att kosta mer poäng än de är värda (speciellt som man kan ha massvis med billiga örnar som kan utföra flera av deras roller). Dock har väl alla saker som hade vanlig båge innan fått långbåge nu?

  • barrskog, det låter snarare som att Lars var snäll mot dig och inte optade med Swordmasters utan tog en balanserad lista?
  • edited 30 oktober 2007 10:41
    eldrak: det vore fint om det var så :) enligt senaste WDn har de 2atk men WD är ju inte direkt känd för att vara en regelbok..

    NIB: Jag tycker det var en balanserad lista, men mycket hård. Han körde en enhet med 18 SW med en bsb med battlebanner (hård enhet!!) 20 spearelves, 12 whitelions, 6 shadowwarriors, 6 dragonprinces, 2 RBT, 1 tiranoc chariot, 1 eagle, 10 archers.

    Jag måste säga att en 12:a whitelions är bättre att ha än en extra 12a swordsmasters. Tål mer mot shooting, foresters, stubborn samt slår hårt. Det gör inte att de är få, stubborn + bsb nära gör dem stabila och de är rikrigt svåra att döda i närstrid iom ASF.

    kan ju tilläggas att jag tror O&G har det ganska bra ställt mot HE iom deras höga toughness, kan bli jobbigare för andra :P
  • Även jag var på plats den nämnda kvällen och iakttog spelandet.
    Efter det har jag funderat lite. Jag håller definitivt med om att nåt blev knasigt med
    shadow warriors...bort med hatred i alla fall, eller 2A.
    Men det här med ASF är bra på så sätt att det boostar elitinfanteriet. Samtidigt är det lite
    knäppt att en high elf archer är kvickare än en Wood Elf Lord som chargar (eller vampire lord eller nåt annat som bör vara kvickt). Det gör att Initiativ-värdet ytterligare förlorar i betydelse, vilket är tråkigt.

    Därför - såhär borde GW har löst problemet imho.
    Istället för att ge dom ASF borde high elves ha egenskapen att motståndaren förlorar
    fördelen att slå först när den chargar och istället basera det på initiativvärdet. Det skulle istället göra initiativvärdet viktigare än idag, high elves med högt initiativ skulle fortfarande slå före de flesta grundtrupper och vissa hela arméer, typ ogres och lizards som är lite sega. Men vampyrer, chaos lords, dark- och wood elf lords skulle slå före när de dundrade in.

    Vettigt, eller hur?!? Klant-GW, här har dom betalt för att tänka ut sånt här,
    själv knäcker man det på en kväll, klartt o betartt!
  • Blir inte så stor skillnad, vanliga alver förutom SW och WL dödar så gott som ingenting om det inte rör sig om kanonmat vilka de skulle få slå före ändå med din regel.

    Skumt det där med Shadow warriors, sitter ju på summary-pdfen och den säger 1 attack (2 på champ). I polska pdfen står det 2 attacker pga add hw vilket de inte längre har. Jaja... det är väl bara att någon som bor nära en GW-butik traskar dit och kollar.

  • Borde väl inte dröja så länge innan boken dyker upp på fantasia (om den inte redan finns där)

  • Läste i den igår på Föreingen.

    Shadow warriors är som vi spelade dem, förrutom att de kör på utan extra hand vapen.

    Mycket nytt och glittrigt för en gammal HE spelare att gotta sig åt :D
  • edited 31 oktober 2007 10:54

    Blir inte så stor skillnad, vanliga alver förutom SW och WL dödar så gott som ingenting om det inte rör sig om kanonmat vilka de skulle få slå före ändå med din regel.

    Jag förstår inte din argumentation riktigt, det jag försöker få fram är att high elves bör slå före de flesta andra pga deras höga initiativ, men inte före vissa andra karaktärer såsom vampyrer eller andra alvkaraktärer. Inte främst för att göra HE sämre utan främst för att inte nedvärdera initiativvärdet ännu mer utan tvärtom göra initiativ viktigare än idag, samt att det skulle bli lite mindre bisarrt och overkligt.

  • Ja, antagligen skulle det bli bättre om de gjorde på det sättet. Bättre för karaktärer, WE och DE (och andra HE).

    Anledningen jag kan se är att det blir lättare att skriva och hålla reda på regeln på detta sättet än att ha en aningen mer komplicerad regel som fungerar på i princip samma sätt. (GW har inte så höga tankar om sina spelares intelligens, 40k har ju inte ens några modifiers längre... och ibland när jag läser vissa forum är jag beredd att hålla med dem (gamla GW, warseer...))

  • Hrm, undrar om det är OK att köra 'count as' med repeater xbows som långbågar? :) I så fall kommer jag nog att spela mina (high-) darkelves på någon turnering snart!

  • försvinn härifrån!

    att köra DE som HE är ju brott mot grundlagen :)
Sign In or Register to comment.