Karaktärer som rider i vagnar

Ja, nu har jag en liten fråga här.
Det är så att jag jobbar på en goblin armé och vill veta om det kräver ett special slott att ge en karaktär en vagn att åka omkring i.

Jag har hört att det är så nu att det inte tar upp ett special slott men att det gjorde det förut.
Jag har tittat i nya boken och army boken och det står inget om att det kostar ett slott så jag antar att det inte gör det, men jag tittade i gamla boken också men hittade inget där heller(jag kan erkänna att jag inte tittade särskilt länge men endå).

Så hur är det, kostar vagn till karaktärer ett slott eller gör det inte det? Och hur var det förut?
(sidonummer där det står uppskattas)

Kommentarer

  • Sätter du en karaktär på vagn, både i nya och gamla, så koster det inte en extra special. Vissa brukar göra så för att få in en till chariot i armén, även om jag inte är helt övertygad om att det är så bra. Tyvärr har jag inte något sidonummer, men eftersom det inte står specifikt i armélistan att det kostar extra slotts, som t.ex. draken till alver mm., så gör det inte det. Om det nu skulle stå något sådant skulle det nog stå under karaktären i valet om att köpa kärran.

  • Jag tror att man måste gå tillbaks ännu längre (5e editionen och kanske ravening hordes) för att hitta att karaktärer ställer sig i kärror som köpts som vanligt från armélistan.

  • Det beror på vilken armé du spelar, vissa arméer kräver fortfarande att du köper charioten som ett special slot och sen ersätter en crewmember med din karaktär. Men som Termos säger så står det i armélistan, på samma ställe där poängen för din karaktär står.

  • Okej det besvarar min fråga, så då får jag tacka för hjälpen för då blir det en vagn till min goblin general (inte särskilt bra kanske men onekligen häftigt).
  • Ganska bra ändå, en 18" charge som dessutom tar bort ranker och ger flankbonus (chariot US 4 + karaktär blir US5). Sure, du kanske får äta en eller två kanonkulor, men vad gör det? :)

  • edited 26 oktober 2007 13:30

    Boss på kärra med Wollopas one hit wunda kan vara en otrevlig överraskning för motsåndaren. Väldigt användbart mot jättar, trädmän, screaming bells och liknande.

  • Jo, har smakat den varianten också (Eddie the yeheteeslayer again)
  • @Prins Termos & Jonke: De flesta böcker i 6:e köpte sina chariots från vanliga slots vad jag vet. För OnG HE (och beasts :) ) är jag säker på att det var så det fungerade.

  • Yepp, även Dark Elves, som (liksom beasts) fortfarande gäller

Sign In or Register to comment.