Tyranid Warriors

edited 25 oktober 2007 16:41 in Warhammer 40k
Jag satt och funderade för ett tag sen om tyranid warriors. Jag har nyligen köpt saker till min kommande tyranid armé och började fundera lite på vad den skulle innehålla. Jag kom fram till att jag skulle ha många hormagaunts, zoanthroper, warriors och någon carnifex. Men hur skulle man utrusta warriors? Närstrid, avståndstrid eller en blanding? Gå eller flyga? Vad skulle ni ha haft? Kom med förslag.
Finns det ens några tyranid spelare här ute?

Kommentarer

  • Det här är inte en armélista.

    Flyttade till kategorin Warhammer 40k.

  • du ska inte blanda närstrid och avstånd.. du skulle ju t.ex kunna ge dom talons, claws & leaping plus nåt mer ifall du skulle vilja.
  • Jag skulle gå ett steg längre och centrera hela armén runt 4x5 Warriors, var och en med olika kit för olika ändamål.
  • varför så många warriors?
  • N.I.B.

    Jag skulle gå ett steg längre och centrera hela armén runt 4x5 Warriors, var och en med olika kit för olika ändamål.

    Har faktiskt funderat på det, skulle vara väldigt häftigt med mycket warriors. Skulle också vara häftigt att ge dom dubbla skjutvapen så dom kan skjuta lite. Dom blir faktiskt ganska arga med devourers och ett mer i styrka och bs. 4 st skjuter 16 st str 4 skott med reroll to hit och wound. Skulle det kunna funka?

  • Kolla in ORicks armé på TWF, skulle jag äga Tyranids så skulle jag ha en kopia av hans vanliga lista.
  • Monga verkar ha fott for sig att man inte ska blanda warriors roller. Jag tror det e fel. Warriors er veldigt flexibla och ska anvendas so. De har inte range (som best 24") for att vara enbart shooty, och man e ju bara dum om betalar poengen for deras nerstridsstats utan att anvenda dem.
    Jag har spelat mina warriors som andravaag/shooty/synapse:

    4 warriors
    extended carapace, enhanced senses, toxin sacs, schything talons
    3 deathspitter + 1 barbed strangler

    4 warriors
    extended carapace, enhanced senses, toxin sacs, schything talons
    3 devourer + 1 barbed strangler/venom cannon

    4 warriors
    extended carapace, toxin sacs, adrenal glands, leaping, rending claws, scything talons

    de forsta tvo enheterna e ju som synligen identiska. Forsta skjuter 3 smoplattor str 6 och en storplatta str 4. Det e ganska bra. I nerstrid har de 3 attacker str 5 var, inte heller att skratta ot. Jag har kort med scything talons for att det e soo mycket snyggare en rending claws. Den andra enheten spottar ur sig 12 str 4 skott + reroll wound, samt har en str 4 storplatta eller en autocannon extra for att kunna ge effekt tidigare i spelet (range 36)

    Den sista enheten e bra for att komma precis bakom hormagaunts, bisto med synapse och sen leapa in i nerstrid med 16 str 5 rending attacker po charge, initativ 5. Ganska hort, coolt fr.a. =)

    Extended carapace er ett moste for att vara lite toligare mot bolters/shuriken/slugga/pulse rifle/ etc. Iofs e ju alla nids bra po terreng so om du spelar med mycket terreng rekommenderar jag att byta ext carapace mot flesh hooks.

    Att kora med 4 st minst per squad inneber att du har en enhet synapsedjur som har 8 wounds, 4+ save och inte kan bli instakillade. Det behovs alltso ganska mycket for att ta dem under scoring och ennu mer for att ta bort synapse.
  • Spelade mot 2 tyranid armeér under Fanaticen som nyss va. En arme med skjutande Warriors.. en arme med närstridswarriors.. (spelar en hord med orker för egen del) och de skjutande va helt klart svårare/jobbigare att tas med. Men så å andra sidan så är armen min byggd mest på närstrid så.
    Ett inlägg där bara hur jag upplevt warriors :)
  • Lets face it. Warriors är väldigt långsamma, även med leaping, dom går bara 6" i movement. att bara ha dom för närstrid vore att slänga bort poäng. Kanske om dom flyger så kan dom ha närstrid.

    Hel shooty warriors, ger en bra bas synapser som inte behöver vara så nära bolter range.
    Blandad enhet kan följa med in som andra våg.

    Jag tror 50-50 med shooty/blandade warriors är bra. De shooty med devourers/deathspitters för rangen + strangler/venom cannon. De blandade kan gott ha fleshborers, lite oortodoxt, då de kan ta ut medium transports. Annars kan de ta devourers. Leaping på de blandade gänget är klart värt. Om dom inte har det så kommer dina warriors in samtidigt som carnifexarna, lite för stort gap mellan deom och gauntsen.

    Tack och hej från mej.
  • Warriors ska ha vingar och rending claws. Eller gående och deathspitters/venom cannon samt extended carapace. :-)
  • 6" är faktiskt inte så lite. Framför allt inte om du lägger till move through cover samt leaping. Och när du spelar tyranids så gör det inte så mycket om dina warriors kommer in i närstrid turn 3 eller 4, vad är det som säger att en närstridsenhet är bra bara om den kan göra en turn 1 eller 2 charge? Om dina hormagaunts chargar först så behövs warriors för att hålla kvar dem i närstrid med synapse, och sen nästa runda eller rundan efter hoppa in i närstrid.

    Eftersom warriors bara får ha ett vapen med range 36" per enhet så är de effektivast inom bolter-range (om man inte fuskar eller kör nån form av venom cannon delivery-system). Sist jag kollade iaf så har deathspitter range 24, devourer 18 och de andra ännu mindre.
    Det gör att helt shooty warriors också går till spillo, de vinner nog inte en shootout mot en enhet marines med special och heavy weapon till exempel. Jag säger mixade. Och vingar är inte värt det, kostar många poäng och dessutom får man inte ta 4+ save.
Sign In or Register to comment.