O&G-Lista, revidering efter fanatic

edited 23 oktober 2007 22:46 in Warhammer fantasy
Hej, det är jag som är niclas ledin... för dom som undrar :)

Försöker komma på hur jag kan förbättra listan. För det första måste Gorbad bort då jag ska till uppsala där han inte får vara med :'(.

mina tankar inför nya listan:

- nya karaktärer, mer magi, en fighter som man kan skicka in i strid
- större enheter, mer punch på mindre plats, har nog så mycket enheter ändå

Listan i nuläget:


1 Black Orc Big Boss
General; Heavy Armour
Martog's Best Basha
Enchanted Shield

1 Boar

1 Orc Great Shaman
Magic Level 4; Choppa
Itty Ring

1 Black Orc Big Boss
Choppa; Heavy Armour; Battle Standard
War Banner

1 Night Goblin Shaman
Magic Level 2
Dispel Scroll
Dispel Scroll

29 Night Goblins
Netters; Spear; Shield; Standard; Musician

1 Night Goblin Boss

29 Night Goblins
Netters; Spear; Shield; Standard; Musician

1 Night Goblin Boss

29 Night Goblins
Spear; Shield; Standard; Musician

1 Night Goblin Boss

1 Fanatic

29 Night Goblins
Spear; Shield; Standard; Musician

1 Night Goblin Boss
1 Fanatic

20 Night Goblins
Shortbow; Musician

20 Night Goblins
Shortbow; Musician

5 Goblin Spider Riders
Spear; Short Bow; Shield; Musician

5 Goblin Spider Riders
Spear; Short Bow; Shield; Musician

5 Goblin Spider Riders
Spear; Short Bow; Shield; Musician

20 Savage Boyz
Full Command, shields

1 Wolf Chariot

1 Boar Chariot

2 Spear Chukka

4 Squig Herds

1 Troll

Casting Pool: 8

Dispel Pool: 5

Models in Army: 232


Total Army Cost: 2246

Kommentarer/kritik mycket välkommet!
«1

Kommentarer

  • Nu är jag ingen O&G-expert, men är inte Squig Hoppers både ett bra och passande tillval till din armé? Behöver du 3x5 Spider Riders, och hur har dom funkat för dig hittills? Funderat på att köra 3-4 troll istället för ett, marschera upp i mitten med generalen i närheten och spy ihjäl lite knights/karaktärer?
  • Om jag skulle köra O&G skulle jag definitivt ha svårt att undvika hoppers, bästa enheten imho. Funderat på att klämma in nån powerstone, kan passa hos O&G med höga castingvalues...?

  • En powerstone på orc shamanen tror jag kan vara riktigt bra, + itty ring.

    Hur funkar NG med shortbows för dig? Ett alternativ kan vara att skippa båda archerenheterna, ta en goblin shaman istället för NG så du kan köra chariot till han. Då friar du upp ett specialslot och kan lägga in 7-8 hoppers.

    Eftersom du inte har nån warboss kan det vara bra med en karaktär som kan ta lite stryk om du möter en fighting lord. Att byta ut enchanted shield mot effigy of mork är ett alternativ. I.o.m martogs best basha så träffar alla med ws3 dig på 6:or och alla med mindre än ws8 på 5:or. 5 i toughness och 2+ save ovanpå det är stabilt.
  • Hmm, angående squig hoppers så är jag inte helt positiv. De dom är riktigt bra på är att dom är skirmish och ser 360 grader. Men dom tål skitlite och är sjukt random, både animosity och random move. Eventuellt så kan jag kanske ha dom för snabbheten och hota grejer, men en squig herd kostar samma poäng fast är fler....

    Mina archers gör inte så mycket nej. De är väldigt bra mot jättar, men annars så håller dom en quarter var.
    -Kanske göra dom till till en stor grupp NG fighters?

    mycket problem handlar ju om special-slotsen, som ni förstår :P

    Itty ring är förresten inräknad på orcen. power stone kanske vore nåt :/ , idol of mork är nog kanske ett vettigt alternativ, 15 poäng mer.

    decisions decisions
  • Jag skulle nog ta bort trollet och squig herdens till förmån för ett roligt rare unit (giant, doom diver eller DoW crossbowmen eller cannon.
  • Dow går ju inte i nya boken :/
  • Fler fanatics? Har dom funkat bra?

  • Listan ser bra, skulle däremot ha satt black orc karaktärerna på boars då dom får bättre save och move. Skulle nog slänga ut trollet eftersom du endast har en ld 8 general.
    Du har väl inte testat snotlings? Skulle nog ge dom en chans då dom kan redirekta charges och liknande.
    Har du inga items på lvl 4:an? Ge han åtminstånde war paint saken så han får +2 casting i närstrid, sjukt cool.
    Skulle själv också ha några wolf riders istället för endast spider riders, då movement 18" är riktigt bra. En blandning tror jag är bra.
    Jag tror det är värt att ha kvar archers i armén då det kommer jättar dom kan skjuta på eller en kulle som dom kan stå på.
    Jag tror inte heller på squig hoppers...
  • edited 25 oktober 2007 17:26
    Tro? Tro gör man i kyrkan ;) *busar*
    Ja, skippar du hoppers blir mina ogres mycket glada, en enhet sånna hoppade runt
    och glufsade i sig halva min arme i sista striden under vårens fanatic.
    Eddie the yehetee-slayer och hans fruktade håriga studsbollar. Rysningar...
  • Dow funkar visst det är endast när det speciellt står att du inte får ha Dow som i brettonians eller demonic som du inte får ha dow (något som tyvär gör de nya highelves fuskiga med sina rare.
  • edited 26 oktober 2007 00:42

    Leogun_91: Dow funkar visst det är endast när det speciellt står att du inte får ha Dow som i brettonians eller demonic som du inte får ha dow (något som tyvär gör de nya highelves fuskiga med sina rare.

    Det finns olika åsiker om det, empire och orcs & goblins har inte DoW som ett choice i armélistan, kan tolkas som att de inte får ta några. Jag har läst nånstans att DoW-choicet lyftes bort eftersom alla DoW/RoR inte är rare, så man är hänvisad till DoW/RoR-listan för att se vem som får ta vad så att säga.

    Ändring: Efter att nu läst på är det ju så att det i DoW-listan inte står nåt om att nån får hyra nån. Alltså får O&G eller Empire inte hyra in DoW. RoR däremot går ju bra eftersom varje enskild enhet har en for hire-paragraf, men de brukar ju inte vara tillåtna på turneringar.

  • lvl 4an har itty ring och generalen har boar (ändrat nu, my mistake)
    fanatcis har faktiskt funkat bra, frågan är om fler blir bättre.
    Trollet kanske man skulle ha ut, fast det är ju coolt :p, men ja det borde ut till fördel för snotlings kanske.
    bsbn vill jag ha på fot då han kan använda sina choppas.

    Är det nån som har tips på hur man kan göra wolf riders?!
  • kan det nånsin vara värt med en savage-orc boss? Vore sjuukt coolt :)
  • Hur är det nu då, får alla utom O&G och Emp. ha DoW och eller RoR? På en turnering?
  • Incoming: Hur är det nu då, får alla utom O&G och Emp. ha DoW och eller RoR? På en turnering?

    Det här är nog mer lämpligt att diskutera i en egen tråd, så jag skapar en i fantasykategorin.

  • Kan en savage orc vara bsb? I så fall vore det sjukt coolt att ha han bland savage orcsen i mitten och slakta på. Coolt att du ökat dom till 20 istället för 12. Om du kan skulle det nog vara värt med någon fanatic till, fast dela ut dom över enheterna istället för alla på någon. Då kan en enhet panika bort och alla fanatics försvinner inte. Har spear chuckas fungerat? Annars tror jag en stone thrower är värd. Wolf rider problemet är inte lätt, dom som finns nu är inte snygga. Tyvärr har jag inget förslag nu men jag lär återkomma sen med något.

  • Yep, savage orcs kan vara bsb. :D vore coolt. Spear chuckas rör jag inte, dom har varit kung! Lite fanatics borde jag kunna sprida ut också...
  • Ja, chukkas e ju...snorigt billiga för vad dom gör, huvva!
    20 savages - kör du dom 5 i bredd? Kanske köra 6 i bredd a la 18st totalt för att få in maxade attacker?
  • mjo 18 kanske skulle funka. Måste se hur det ser ut med plats i frontlinjen. Har ju faktiskt plockat bort en enhet.
  • Även jag kör med 2 x 20 Archerblock. jag använder de dock enbart som billiga levererare av mina Fanatics. Dock kan de överraska ibland, skjuta bort lite warmachine crews eller fast cavalery och sånt smått. Var inne lite på att det kanske var bättre att behålla deras shields, men efter lite spelande så tror jag att bågarna faktiskt är lite mer värda.
  • mjo dom är ju praktiska. JObbigt att enheter måste kosta 100p i grund för att hålla quarters i uppsala-turneringen som stundar....
  • Du kan ju köra fler archers lite fanatics eller nets för att lätt komma upp i hundra
  • hmm.. nets på archers ger ju som inget, så behöver ju 2 fanatics på dom för att få hundra.
    aja nu har den slutgiltiga listan inför uppsala gjort och skickats in. :D
    Jag fick lite sista minuten infall, och lade helt ospeltestat in en savage orc boss på kärra :)
    Vi får se hur det går.

    Resultatet:

    1 Black Orc Warboss @ 238 Pts
    General; Heavy Armour; Shield
    Effigy of Mork [35]
    Ulag's Akk'rit Axe [25]

    1 Boar @ [0] Pts

    1 Black Orc Big Boss @ 164 Pts
    Choppa; Heavy Armour; Battle Standard
    Morks Spirit Totem [50]

    1 Orc Shaman @ 115 Pts
    Magic Level 1; Big Waagh; Choppa
    Dispel Scroll [25]
    Dispel Scroll [25]

    1 Savage Orc Big Boss @ 172 Pts
    Frenzy; Choppa; Warpaint; Shield
    Martog's Best Basha [15]

    1 Chariot @ [80] Pts

    30 Night Goblins @ 167 Pts
    Netters; Spear; Shield; Standard; Musician

    30 Night Goblins @ 167 Pts
    Netters; Spear; Shield; Standard; Musician

    24 Night Goblins @ 145 Pts
    Spear; Shield; Standard; Musician

    1 Night Goblin Boss @ [8] Pts

    1 Fanatic @ [25] Pts

    24 Night Goblins @ 145 Pts
    Spear; Shield; Standard; Musician

    1 Night Goblin Boss @ [8] Pts

    1 Fanatic @ [25] Pts

    24 Night Goblins @ 109 Pts
    Shield; Standard; Musician

    1 Fanatic @ [25] Pts

    5 Goblin Spider Riders @ 76 Pts
    Short Bows, musician


    5 Goblin Spider Riders @ 71 Pts
    musician

    5 Goblin Spider Riders @ 71 Pts
    musician

    11 Savage Boyz @ 138 Pts
    Frenzy; Choppa; Warpaint; Shield; Standard; Musician

    1 Savage Orc Boss @ [15] Pts

    11 Black Orcs @ 206 Pts
    Heavy Armour; Shield; Standard; Musician

    1 Black Orc Boss @ [20] Pts

    1 Wolf Chariot @ 66 Pts


    2 Spear Chukka @ 70 Pts

    3 Squig Herd @ 90 Pts


    1 Trolls @ 40 Pts

    Casting Pool: 3

    Dispel Pool: 3

    Models in Army: 206


    Total Army Cost: 2250
  • Var är porkos pigsticka? :)

  • hmm, saknade 25 poäng till, kändes dyr nog på 170 p. Samt så ville jag balansera ut honom så han kan slåss mer än första rundan :p, kändes jämnare så.
  • 4A S5 från bossen, 2A S4 från crew och 4A S5 från boars + impacthits är stabilt.. akta skogarna bara ^^
  • Porkos hade gett lorden vadå, 6 attacker? 7? :) Men du kan ju alltid lägga till det senare...

  • Saken med Porko's är ju att den ger extra attacker efter rankbonus och inte efter antalet ranker som det var förut. Så om man kör in i sidan med kärran så har man spenderat 40p på ett magiskt spjut som ger absolut ingenting som inte ett vanligt spjut skulle gjort.
  • Sant, men det är antagligen inte så svårt att hitta en front att köra in i med en frenzad chariot :) Är lurigare att hitta en flank. En Sav boss med porkos på chariot har ungefär samma potential som en chaos lord på drake, i alla fall första rundan... sen att han kostar en fjärdedel av chaoskillen är ju inte fel det heller :)

    Jag vet ingenting om O&G, men det borde väl bli: - 7st s6 attacker från bossen, givet fullrankat block - 2st s4 från crew - 4st s5 från boars - 2-7st s5 hits från charioten

    Du kan skicka in det monstret i fronten på vilket block som helst, och fortfarande bara rulla vidare :)

    Mot ws3 / t4 / 4+ save infanteri så snittar du 8.8 wounds, givet att boars och crew har ws3.

  • Visst, han har potential att göra riktigt ont (bossen har bara S5 med spjutet dock), så man snittar då 6.44 wounds, om jag inte räknat bort mig, vilket inte skulle vara helt otroligt då statistik inte är min starkaste sida, vilket gör att man verkligen inte är lika säker på att köra över blocket första rundan. Men och andra sidan behöver man bara köra över drygt ett block för att plocka in poängen från bossen...
Sign In or Register to comment.