Bubble Säsong 12 - Info och "allt-annat-tråden"!

2456720

Kommentarer

  • Har uppdaterat sammanfattningen nu. Vad det gäller Dvärgar så spelades de förra säsongen, och vad gäller Amazoner tror jag inte att har nog med zen-lugn i mig för att spela en lång säsong med ett ag3/av7-lag.

  • edited 17 september 2015 15:54

    Mina 50 öre i diskussionen.

    Frågeställning 1: CRP+

    Frågeställning 2: Challenge-matcher eller åtminstone matcher där man själv kan välja ordning.

    Frågeställning 3: Slutspel, men kortare än nuvarande.

    Frågeställning 4: Ja till extra lång säsong.

  • Ska det fortsätta vara tillåtet att vissa lag spelar 5 matcher före slutspelet men andra 15? Är det bara jag som tycker det är ett problem?

  • Om det kommer någon "eftersläntrare" som jag kanske, så är det ok för dem men övriga kanske ska spela lika många?

  • NilssonHarHund:

    Om du tittar på årets säsong så är antalet seriematcher ganska jämnt bland de som varit aktiva under säsongen. Jag har 11, khanmank 11, McSorley 12, Stareater 10, Frantic 9, Emilskaya 10. Det diffar alltså tre matcher mellan den som spelat minst och den som spelat mest bland dem (jag har dragit bort slutspelsmatcher).

    Zenith tackade först nej, men blev spelsugen precis i slutet. Inte konstigt att han har så lite. De två nykomlingarna har folk försökt få matcher mot, men det har inte varit lätt att få till. Den sista som har få matcher är notoriskt svår att få tag på.

    Min poäng med det här är jag tycker det låter lite som att du menar att folk försöker skaffa sig orättvisa fördelar genom att spela tokmånga matcher. Med tanke på att det varit totalt 11 lag inblandade i serien under en ganska lång säsong kan jag inte riktigt se att så är fallet. Mig veterligen har ingen mött något annat lag mer än två gånger under seriespelet.

    Nu när det är sagt så är jag ändå positivt inställd till att testa ditt förslag. Som jag tolkar dig så ska den köras som en vanlig fotbollsäsong, med två möten var. Matcherna kan dock bokas i vilken ordning som helst. De matcher som inte genomförts får resultatet 0-0. 1 MVP delas ut per lag (men hur gör vi med Fan Factor och publikintäkter?). Någon som på grund av bristande tid eller intresse inte spelat så många matcher får då iaf lite SPP för att kunna bygga ett lag, men inte mer än att det blir orättvist mot de som kört sina matcher.

    Du vill dock inte ha slutspel, men jag ser gärna, som vissa andra är inne på, en kortare form av slutspel med direktutslagning. Mitt förslag: om det är prick 8 lag så väljer 1:an i serien motstånd först, sen 2:an, sen 3:an (4:an får den som blir kvar). 1:an väljer även semifinalmotståndet innan kvartsfinalen.

    Exempel: Lag 1 väljer lag 8 i kvartsfinal, samt att få möta vinnaren av mötet mellan lag 4 och lag 5 om hen går vidare (kan inte välja kvartsfinalen med lag 2). Skrällvinner lag 8 får hen möta vinnaren av lag 4 och lag 5.

    Om det blir fler än 8 lag i slutspelet får de sämre lagen slåss om de kvarvarande slutspelsplatserna. Om Det blir färre än 8 lag (förhoppningsvis inte) väljer 1:an om den vill spela eller bli direktkvalificerad till semi, sen går beslutet över till 2:an.

    Exempel 1: 10 lag. Lag 7 väljer att möta lag 10 för att försvara sin slutspelsplats. Lag 8 och lag 9 möts om den sista kvartsfinalplatsen. Exempel 2: 7 lag. Lag 1 väljer att spela mot lag 6. Lag två väljer att gå direkt till semi. Lag 3 väljer att möta lag 5. Lag 4 och lag 7 möts. Lag 1 väljer att möta vinnaren i matchen mellan lag 4 och lag 7 om hen går vidare.

  • Du tolkar mig korrekt radge. Ditt slutspelsförslag är också mycket bra. Så vill jag ha det!

  • Kanske inte orättvisa fördelar av att ha spelat mycket, men svårt att se vilka matcher som spelats och vilka möten som är kvar. En liten fördel blir en lite extra post match procedure-utdelning även för inaktiva coacher i slutet av ligan.

  • Som - återigen - bortgivare av groteska summor inducements säger jag att det ÄR ett problem att det diffar för många matcher. Att konstant lira mot typ Morg och Zug sliter på laget utan att det liksom sliter tillbaka.

    Och vi brukar hamna på ca 15+ matcher i ligan varje säsong. Om man inte lirar Khemri. Då hamnar man på 0,3.

  • Jag är nog lite sugen ändå. Inte säkert dock att jag kommer kunna fullfölja ligan dock. Då jobbet beslutat att flytta verksamheten söderut och arbetsmarknaden här i stan inte är så ljus, ser det ut som det måste flyttas igen....

  • @emilskaya

    Det var ju riktigt tråkig läsning, hoppas du hittar något här i Umeå.

  • I vilket fall, medan vi väntar på fler åsikter, tycker jag dubbelmötesregeln ska bort, men ersättas av att man inte får möta samma lag för än två gånger totalt i ligan.

    Poängen är att inte antalet matcher ska flyga iväg för vissa lag men stanna still för andra. Dubbelmöten kanske kan hjälpa för oss/dem som har svårt att hitta tid ofta, men har mycket tid då vi har den.

  • 2-5 preset matcher sen öppen liga där man får spela mot vem man vill när man vill/har tid. tror inte det kommer barka iväg endå, då majoriteten av oss har kids och jobb och är väldigt upptagna. Sen efter ett satt datum börjar mellansäsong med ännu en spelserie på kanske 5 matcher där vi räknar ranking för eventuellt ett slutspel?

  • Jag är inte för ordnade preset-matcher alls. Det tar jättelång tid innan alla spelat klart dem. Då gillar jag bättre @NlssonHarHund's idé bättre. Idén med alla matcher finns inlagda, men det spelar ingen roll med ordningen vi spelar dem växer på mig.

    Det enda jag oroar mig för är om det går att utnyttja systemet med matcherna som aldrig blev spelade i slutet. Det ska inte vara fördelaktigt att inte spela en eller kanske tio matcher. Eftersom Blood Bowl är en sann gentlemannasport i samma anda som snooker så ser jag inget akut problem i vår liga, men det är där skon klämmer för min del med det förslaget.

  • Poängen med att avsluta matcherna blir att MVP, FF och pengar delas ut även om matcherna inte är spelade. En liten tröst för både dem som haft lite tid själva men vill spela slutspel med någorlunda utvecklat lag och för dem som haft oturen att inte tidigt spela mot de mest inaktiva.

    Jämnare slutspel helt enkelt och lättare för commisioner att avsluta ordinarie ligaspel.

  • Poängen med att avsluta matcherna blir att MVP, FF och pengar delas ut även om matcherna inte är spelade.

    Det jag menar är att varför ska jag riskera att min stjärna blir skadad innan slutspelet? Jag får ju MVP, FF och winnings även om jag inte spelar matchen. Jag gillar de gamla challamnge-reglerna just för de uppmanar till att spela fler matcher. Jag vill att det ska finnas en tydlig fördel med att spela matchen istället för att spela oavgjort per default.

    Kanske slumpmässig MVP, alltid 30K som winnings eller något liknande. Huvudsaken är att det ska fortfarande finnas en motivation till att försöka sitt yttersta att spela alla matcher.

  • edited 23 september 2015 14:54

    Efter en pre-seasonmatch mot Berghem Bloodsuckers så är det nu klart vad coach Stareater kommer att spela säsong 12. Det blir oväntat nog Olympique Lyonesse ett Brettonian-lag. Redan 2514 coachade Stareater laget, men efter en fatal match mot Berghem Bearded Beermakers där tre Knights blev allvarligt skadade hoppade laget av den säsongen.

  • edited 24 september 2015 11:12

    Om man testar att abusa skiten ur ett system med Nilssons idé så kan man alltså starta ett dvärglag, lämna wo i samtliga matcher och med slumpvis eller valda mvp dona till lite skills och köpa på sig rerolls och dödsrullare. Jag vet att detta antagligen inte händer "på riktigt" men det går ja. Sen kan man ju vänta tills det är typ en vecka kvar av säsongen innan man anmäler laget så "hinner men inte" lira alla matcher.

    Känns lite som en nörddiskus men i alla fall... Matcher ska man spela liksom.

  • Och Stareaters vampyrtärningar visste precis vilka två ggr de skulle bloodlusta så han vann...

  • Gentlemannasport är det som gäller. Helt slumpvisa MVP kunde vara en idé för att inte göra det för enkelt att bygga ett helt lag med 10+ mvp-slag.

    Fast ännu tråkigare att möta rookielag med miljarder inducements i slutspel.

  • edited 27 september 2015 06:49

    Gentlemannasport är det som gäller. Helt slumpvisa MVP kunde vara en idé för att inte göra det för enkelt att bygga ett helt lag med 10+ mvp-slag.

    jag tycker nog att det är ännu värre att man plötsligt får en massa cash och kan köpa vad man vill, utan att behöva ersätta, eller att riskera att skada en enda spelare i laget. Lätt att få alla positionals och rerolls man vill ha, och sedan dela ut star player points till de man vill ska ha.

  • Kom på en till viktig fråga. Bretonnians anno 2010 som finns i BUBBLE eller Bretonnians anno 2014 som finns i blood bowl 2?

    Det är par skillnader på Knightsen och kostnad på rerolls. Själv röstar jag 2010 för enkelhets skull.

  • 2010 för Cyanide tycker jag ... gör fel ...

  • I min erfarenhet brukar problemet med öppna matcher bli att en enstaka spelare är den som inte har tid eller måste droppa ut, och den som lyckas "sätta klorna" i den spelare tidigt under säsongen får en liten fördel i form av mer givande matcher. Inget jätteproblem dock.

    Jag är lite sugen men precis som Emil ställer jag mig lite skeptisk till att faktiskt kunna genomföra en hel säsong. Följer den här tråden med passiv/aggresiv attityd så länge.

  • Seto?

    Äru tillbaka? Trodde du drog till England och skulle störta drottningen eller något :D

  • Den här säsongen har vi väl haft problem hela säsongen. Seto är ofarlig. Jag har aldrig vunnit mot honom. Ofarlig.

  • Haha, fråga Seto hur många gånger han vunnit över mig :P

  • Det verkar gå troll i det där (x2!)

    Japp, bor halva tiden i Luleå (pga. jobb) och halva tiden i Umeå (pga. flicka) numera. :)

  • Det var glada nyheter :) välkommen tillbaka :)

  • Inte för att jag vill gå händelser i förväg men hur ser ni på att tillåta Apes of Wrath i ligan?

  • Var ingen som orkade lägga in dem i "koderna" så tyvärr lutar det nog åt att det inte blir några.

    ...om ingen av "dataproffsen" ångrar sig :D

Sign In or Register to comment.