Alternativ till T-röd

Jag har en drös modeller att strippa på färg men tycker T-röd lämnar en skrovlig yta i plasten som jag inte alls gillar. Är det någon som vet av något bra alternativ?

Kommentarer

  • Koncentrerad grönsåpa ska fungera bra, Går även att använda på resin vilket T-röd inte är att rekomendera

  • Absolut värt ett försök. Luktar bättre än T-röd! Finns ett reningörings medel som heter Simple Green som är populärt i USA men det är lite halvsvårt och framför allt dyrt att köpa här I Sverige

  • Nu sitter jag mest med "tenn/WM" figurer men nagellacksborttagningsmedel tar bort allt överlägset bäst, har dock dålig koll på hur snäll den är mot plast.

  • Det jag använder är Yes Power spray. Funkar hur bra som helst på plast, resin, tenn eller finecast. Går fort och man slipper allt besvär med hanteringen som t.ex. T-röd för med sig.

  • Ugns rengöring är något som funkar mycket bra både på tenn och plast, har inte testat på finecast än men tro att det ska funka bra också. Man behöver bara lite tålamod med Ugns rengöring då de kan behövas ett dygn och lite gungande med med en död pensel eller tandborste.

  • Körde ugnsrengöring på test men hade inte nog med tålamod, väntade ett par timmar och gnuggade lite men inget hände så då åkte de i T-röd i alla fall haha. @Ekan med Powerspray, måste du bada dem i det eller bara spraya på, vänta ett par minuter och gnugga?

  • Jag brukar lägga figurerna i typ nån gammal glassburk eller så, spreja på figurerna. Är de stora kanske vända och spreja dem lite till. Sen vänta 3-4 timmar, efteråt gnugga med tandborste. Bäst effekt är väl om man låter dem vara över natten typ.

  • Och det tuggar inte på plasten att de får ligga över natten? Har ingen brådska med att få dem rena så tidsmässigt funkar det.

  • Inte vad jag har märkt i alla fall. Är du osäker kan du alltid börja med att bara köra ett par timmar. 3-4 timmar har räckt för mig när jag kört i alla fall. Åtminstone på tenn och GW-plats.

  • Kör alltid med såpa. Luktar gott och man kan lämna modellerna hur länge som helst utan att de fräts bort av någon kemisk syra. För bästa resultat låt figuren ligga MINST ett dygn i såpan dock.

  • Såpa är det bästa. Kör själv med gul såpa.

  • Koncentrerad såpa? Plockar upp något på vägen hem från jobbet idag så får det badas lite i helgen. Skrubba med en tandborste som vanligt sen?

  • Såpa reagerar på värme så om du har koncentrerad grönsåpa i en bigpack glassburk och sen stoppar den burken i ett vattenbad med varmvatten och låter det stå ett tag så reagerar det och rengör snabbare

  • Men sweet, många bra tips!

Sign In or Register to comment.