Mordheim i Umeå

Hejsan.

Jag har nyligen börjat plugga inne i Umeå och har den senaste veckan börjat bygga upp ett stort sug efter att spela den gamla klassikern mordheim, men vet inte om huruvida där är några spelare i trakten.

Så, om någon vet om det spelas någonstans eller om det är något som folk är intresserade av att plocka upp igen så hojta gärna till.

Mvh, Mikael Olsson

Kommentarer

  • Här är jag igen. Häxjägare och Råtta. Äger nog Besatta också tror jag.

  • Hej igen :) Själv så spelade jag förr huvudsakligen råttor. Har vid enstaka strider testat smått och gott annat. Kommer antagligen spela antingen Mercs eller råttor, vet dock inte om jag kommer behöva bygga upp ett nytt warband kanske, eller om jag kan hitta dem efter allt flyttande jag gjort detta året xD

  • Går det att spela med typ vanliga fantasy figurer?

  • Human mercenaries funkar. Skaven funkar. Orks funkar. Beastmen funkar. Säkert undead också.

  • Jag har själv aldrig spelat med officiella mordheim figurer. Mer eller mindre alla warbands bygger på faktionerna i vanliga WHFB, dock med olika mängder ändringar. Vissa lag så som merc, skaven, orks och undead funkar utmärkt. Man får dock tänka på att man ska se på modellerna vilken equipment dem har. T ex, om det står på ditt mordheim sheet att en av karaktärerna har ett svärd och en hjälm, så skall modellen som det motsvarar ha ett svärd och hjälm.

    Lag så som Mercs och Skaven är bland de lättaste att använda. Vill man bygga ett skaven warband så funkar det mer eller mindre felfritt att köpa en Night Runners låda, så har praktiskt taget alla delar man behöver. (Iaf så brukade man ha det, vet inte om den ändrat innehållet i lådan de senaste 2 åren, håller mig dåligt uppdaterad på GW överlag) Merc är typ samma sak, vet dock inte riktigt vilken utav Empires lådor som är bäst till det.

    Man kan dock göra bra mycket mer än så, då det handar om grupper på 10-15 man (20 om man spelar skavens) så är det inte så många modeller att släppa fri sitt kreativa sinne på utan att det suger upp hela din hobby i 2 års tid :P

    Är du intresserad så borde det fortfarande gå att hitta reglerna på nätet, dock så har ju tyvärr GW själva plockat ner dem. En snabb google search borde ge dig tillgång till PDFen någonstans.

  • Förmodligen är typ free company bäst som empire, eftersom dom har typ alla sorters vapen. Men ja jag hittade reglerna, det verkar kul

  • Det är väldigt roande att spela. Tyvärr kräver det en hel del terräng för att uppnå sin fulla potential, och gärna specific terräng just för mordheim. Jag kommer under de närmaste veckorna kolla om jag kanske kan fixa ihopa iaf temporär terräng liknande papphusen jag har sett förut (vet inte om det är GWs eller andra) fast utskuret i tunt trä istället. Kommer dock inte kunna fixa det förrän efter jul då jag bara har tillgång till laserskärare i Skåne.

  • Det finns ett gäng som spelar Mordheim i Umeå. De var på förenngen flera gånger under 2014. Vet inte hur du kommer i kontakt med dem dock. Vet att Rickard Yttergren har kontakt med dem, hur du sen får tag på honom vet jag inte. Angående disskusionen av modeller så är Empire Free Company och Skaven Nightrunners ursprungligen Mordheim figurer som sedan tagits in Warhammer. Så de borde fungera väldigt bra :)

  • Okej, få se om jag kanske kan lyckas få tag i det folket då ^^

Sign In or Register to comment.