Space Wolves regler

2»

Kommentarer

  • Så jag ska ha andra vapen på honom då?

  • @Micke För närvarande kan en WG ha SS och TH men skulle absolut inte kitta honom så iom att han blir brutalt dyr och fortfarande är ömtålig. Dock verkar ny codex komma inom 2-3 veckor så skulle vänta med några beslut tills dess.

    @Tompa Skulle nog undvika transportflyern. Med en vettig assault unit i kommer den kosta typ 550p, Vet inte om det är så smart att stoppa dryga 25% av listan i en korg. Shooty flyern ser bättre ut. Detta kan dock ändras beroende på resten av codexen. Ska man döma av de rykten som kommit så ser det ut att bli en mörk framtid för SW.

  • Transport flyern är i god GW-anda bättre på att skjuta ut saker och kostar mindre i poäng. Den verkar helt klart mer intressant.

    Att man inte vanligtvis vill fylla den med trupp i reserves är en annan sak. Det fina med en transportflyer är att den snabbt kan transportera saker efter att den kommit in på bordet också. Folk glömmer bort att man kan frakta units över bordet dit de behövs, använder ofta min storm raven på det sättet om den kommer in runda 2.

  • edited 22 juli 2014 17:13

    skytte flyern skulle väl ha en transport-capacity den med.

    Det känns som ett ineffektivt sätt att flytta modeller dock. Flyern kommer in som flyer runda 2, blir skimmer och plockar upp fotgängare runda 3, blir flyer runda 4, blir skimmer igen runda 5 då den släpper av modeller.

    Jag tror personligen att de bästa sättet att använda en flyer är att aldrig riskera hovermode.

  • Skytte flyern skjuter 'sämre', kostar mer och är inget assault vehicle.

    Det beror på hur aggressiv listan är. För mig brukar det innebära att jag köra in och skjuter sönder något, om tillfälle finns kan man sedan omplacera en t ex poddad unit (som är hyfsat djupt inne på bordet) nån stans dit den kan verka. Eller bara skydda den en runda om det finns något som är jättefarligt för den och ge en buffert med transporten. Eftersom det är ett assault vehicle kan man ju ända göra en assault om de pajar fordonet.

    Riskerar man inte hovermode får man antagligen skjuta mycket mindre, speciellt med den här som har så dåliga firing arcs på allt. Ofta kan man riskera en runda hover mode, i alla fall om det går att hitta cover eller LoS-block. Man kan även använda två flyers om man har och ge varandra cover. på så sätt behöver man heller inte jinka med båda samtidigt.

  • Skytte flyern med upgrades kostar 20p mer och har då samma skytte förutom bättre main puffra.

    Att hovera med ett fordon som närmar sig 250p känns brutalt riskabelt. Visst, kan man dölja den men det är rätt situational. Känns fortfarande som Large blast och Lance väger tyngre än Assault ramps. Detta kan dock ändras om det kommer nån riktigt smaskens assault unit, håller tummarna för Wulfens återkomst.

  • En viktig skillnad är att frost-puffran på gunship varianten inte är twinlinked, dessutom är den andra turret mounted! Man kan inte blanda skyfire och vanligt skytte vilket gör en large blast lite mindre intressant.

    Om nya SW boken spelar ungefär som andra marine-codex så behöver flyern kunna göra tre saker: 1. Skjuta ner andra flyers. 2. Skjuta ner monster, flygande eller på backen. 3. Skjuta på tanks.

    Döda andra marines brukar inte vara något större problem, är det något som ställer till det så är det mycket 2+ saves, och då hjälper inte large blast kanonen så mycket med sin AP3.

    Med transport varianten så får man 2 TL-MM, 1 TL- LC och TL-S8AP1 (med chans till remove from play) på frostkanonen. Med gunshipvarianten tjänar man lance vilket bara spelar roll mot AV13-14 men tappar twinlinked.

  • Jag tror fortfarande på large blast varianten... du vill hålla den i luften på så höga points.

    en ap3 large blast är sjukt scary för oss marine spelare... mer eller mindre en flygande vindicator då man brukar ha ont om 2+ save i marine listor.

    Det som kan tala för assault varianten är att tactical marine enheter har blivit mindre nödvändiga då 7de gjorde troops rätt onödiga. vilket gör att large blast ap3 inte kommer i spel alltför ofta.

    ...iof är jag sjukt anti transport flyers:P vi får se hur den fungerar.

  • Då var den uppe på pre-orders.

    Ser att den som första flygare kommer med en kort bas? Lätt att få cover men svårare att dra LoS, speciellt över en aegis som t ex storm ravens kan.

  • Verkligen inte såld på denna... Menar, visst en storm raven ser ut som en flygande guldfisk, men den ser faktisk ut att kunna lyfta.

  • I rättvisans namn så är det här ju en skimmer med extra motorer, precis som en caestus assault ram, inte ett 'flygplan'. Med det i åtanke ser den mer luftvärdig ut än en storm raven.

Sign In or Register to comment.