7th Edition Codex Errata

edited 28 maj 2014 07:13 in Warhammer 40k

Om någon missat det finns det nu Errata för alla Codex, dock inte regelboken ännu:

http://www.blacklibrary.com/faqs-and-errata.html

Kommentarer

  • Hell drake nerfad till slut. Skönt

  • Mycket nerfad. Men stackars Tyranider.

  • Vargarna har tappat sina powers också och fått bookpowers.

  • Har inte boken framför mig men när du vill Denya en power som inte är targeterad på dig hur är formuleringen?`Denyar en specifik psyker (som i Fantasy) eller är det bara en generisk Deny?

  • Varför är det synd om Tyraniderna? Jag ser knappt någon förändring annat än Gulp-regeln, som ändå var ganska knäpp...

  • @Wavefire som jag fattat det är det den psyker som är target för witchfire etc. annars är det 6+ som gäller mot motståndarens blessings etc. eller powers som targetar en enhet utan psyker.

    @Brager det var en parallell till att FMC blivit så mycket sämre nu, Crones framförallt.

  • Vågis, du får bara modifiera ett Deny-slag om en unit blir targeterad. Powers som inte targeterar (Blessings, Conjurations) så är det bara 6-or som gäller.

    Brager, Vector Strikes gick från 1D3+1 hits till 1 hit, Smash gick från halverade attacker + bonusattacker till en enda attack totalt, Shadow in the Warp gick från -3 på alla psychic tests inom 12" till en modifikation på Perils inom 12", Tyranid Prime får inte längre joina MC's. FMCs får heller inte charga om dom flög snabbt i föregående runda. Det är också bara fyra månader sen Nids fick en sug-codex som plockade bort olika sätt att bygga och spela armén.

    5th ed var Vehiclehammer och Nids hade stora problem att hantera det. Nu har man gått tillbaka och gjort vehicles tåligare igen (ok) samtidigt som man tar bort Nids förmåga att förstöra dom i närstrid (inte ok). Hive Guards som tidigare var motmedlet mot fordon har också fått en oförklarlig nerf på Ballistic Skill.

    Förmodligen ville man tona ned Wraithknights och Riptides och kastade helt enkelt ut barnet med badvattnet. Som helhet känns det som om Nids har fått ännu fler dåliga matchups än vad man hade tidigare.

    Fast huruvida det är "synd" om Nids beror ändå mest på hur TO's rular allmäna saker som terräng, cap på Warp Charges och hur man ställer sig till multipla FOC slots, allies och brutna 2++ rerollable saves. Personligen ser jag mycket hellre att man kan ta två combined arms detachments än en FOC+ en allies. Jag har inget intresse av nån annan armé än Tyranider, resten är bara biomass som ska konsumeras :)

Sign In or Register to comment.