2500 pts High Elves

edited 20 maj 2014 21:03 in Warhammer fantasy

Tjena, jag sitter o försöker knåpa ihop en lista utifrån SCGT-compet och det här är vad jag kommit fram till.

Archmage lvl 4 Dispel Scroll, Talisman of Endurance, 275 pts

Noble, Heavy Armour, Star Lance, Enchanted Shield, Golden Crown, Pot of Foolhardiness, Griffon, Swooping strike, Swiftsense, 319 pts

1 Noble (BSB) Dragon Armour, Sword of Might, Shield of the Merwyrm, 140 pts

15 Archers, Musician 160 pts

15 Archers, Musician 160 pts

5 Ellyrian Reavers, Bow + Spears 95 pts

5 Ellyrian Reavers, Bow + Spears 95 pts

5 Silver Helms, Shields 115 pts

14 Swordmasters of Hoeth, Champ, 192 pts

20 Phoenix Guard, Razor Standard, 375 pts

10 Shadow Warriors, 140 pts

Eagle Claw Bolt Thrower, 70 pts

Eagle Claw Bolt Thrower, 70 pts

Frostheart Phoenix, 240 pts

Great Eagle, 50 pts

Total Roster Cost: 2496

Soft Choices: Shadow warriors, Noble on griffon.

Hard Choices: Bolt Throwers, Frostheart Phoenix.

Comp score: 5 - 2 + 2 = 5

Just nu är listan baserad väldigt mycket på vad jag har till hands men det känns son att den skulle kunna funka, planen är väll att sätta BSB och Magikern med PGs för att få en hård bunker och använda Sword Masters för att komma in i flanken på nått. Reavers och örnen talar för sig själva och Silver Helms kan aggera hårt chaff eller för att komma in i flanken. Jag gissar på att jag kommer vara tvungen att vara ganska försiktig både med fenixen oxh nobeln på griffon så att dom inte blir snipade av kanoner direkt. Shadow Warriors är där för att jaga warmachines alt. vara väldigt irriterande.

Jag försökte få in en enhet med spearmen men en enhet på typ 15 kändes för liten. Tror ni att man skulle kunna göra PG enheten mindre, typ 15 och ta ner archers till 10 styck och på så sätt kunna få in ett större block spearmen och kanske ha fler Sword Masters?

Vad tror folket som kan, är det här en lista som skulle kunna funka? Har ni några förslag på ändringar?

Kommentarer

  • Vilken lore har du på din lv4? Griffon Noble är en glaskanon utan dess like, slår väldigt hårt, men den funkar väldigt bra med en frostheart. Du kommer få jobba mot kanoner, men får du meeting engagement så kan du snabbt komma i strid och relativ säkerhet:

    Jag skulle inte ändra om PG för att få in fler spjut, PG måste vara 20 tycker jag för att de ska ha nog med kroppar för att fungera länge nog.

    Testa denna listan ett par gånger och känn dig för. du skjuter helt okej, du har en bra movement fas och du har nog med close combat punch för att skrämma de flesta.

  • Jag har egentligen bara använt high men eftersom jag knappast behöver boosta PGs ward save kanske jag ska satsa på shadow för att hexa motståndet eller beasts för att buffa mina egna. Fördelrn med high gentemot dessa är ju lågt casting value och att den är all round. Men får prova mig fram. Hadr jag haft en större SM-enhet hade jag definitivt gått för high o satt archmagen där. Vilket Lore skulle du gå för?

    Vad tror du om min set up på bsbn? Skulle det kunna va värt att sätta ring of fury på honom ist för sword of might? Då kan jag boosta så att PGs får 3++, AM 4++ och BSBn 5++.

    Jag hoppas att Shadow Warriors och örnen ska kunna hjälpa mig mot kanoner men jag får se hur det går. Ska möta Lennarts empire imorgon så det lär ju bli ett bra test :)

  • Är ingen HE-expert, men tycker den ser stabil ut.. väldigt allround. Jag tror 5 i komp kommer vara mer än vad de flesta har, så du kommer ha bra odds på att få välja deploymenttyp, gå först osv.

  • High är en grym lore. gillar den skarpt, ingen game winner ala Sol eller Occams, men riktigt bra på väldigt många små sätt. Gillar framförallt Walk between worlds och Hand of Glory.

    på tal om hand of glory, kan vara värt att buffa upp en archer enhet på bekostnad utav den andra enheten till 18-21. Då får du nästan ett "måsta använda scollen" hot.

  • Barrskog: Jag misstänker det och det låga compet öppnar ju för att kunna göra listan lite hårdare om det skulle behövas. Nu handlar det bara om att jag måste komma på hur jag ska spela listan, offensivt eller defensivt.

    Eldborn, jo HoG och WbW är grymma spells och soul quench är galen för vad den kan göra med tanke på sitt casting value. Med archers tänker du att jag gör en enhet med 20 och en med 10 då? För att dra HoG på 20-enheten?

    Sen en fråga om compet, jag antar att Shadow Warriors som soft choice endast gäller om enheten är 10, inte om jag splittar den till två 5or?

  • Det gäller bara om det är en enhet som är 10+

  • Och ja, 20 archers och en 10 är bra grejer.

  • Okej, jag tror jag testar high magic imorgon så får jag göra en utvärdering efter matchen

  • Nu är listan testkörd. Mötte Wood Elves och kan säga att Shadow warriors var extremt nyttiga för att sprida oreda och ta uppmärksamhet då dom deployade bakom fiendens linjer. (vi körde battle for the pass) High Magic funkar bra, men jag önskar att soul quench var flaming ;) Griffon Noblen och Fenixen tog den lugnt första halvan av matchen, tills jag hade fått bort lite skytte, sen bröt dom en enhet med 5 treekin och hade läge att charga durthu men jag blev lite för feg :P Utöver detta så kändes mängden skytte helt fantastiskt då jag tidigare bara haft 20 archer och en RBT så jag kommer fortsätta pröva den här listan och se om jag kommer behöva tuffa upp den. BoH saknades lite för att få göra re-rollen men det funkade utan den +5 to cast är sjukt bra ändå :)

Sign In or Register to comment.