High Elves 2000p efter SCGT compet

edited 10 maj 2014 17:51 in Warhammer fantasy

LOrds

Alith Anar, The Shadow King, 250 pts

Heroes

Mage lvl 2 Talisman of Endurance, 120 pts

Mage lvl 1 Dispel scroll 110 pts

Noble BSB, Dragon Armour, Warrior Bane, Enchanted Shield, Khaine's Ring of Fury 140 pts)

Core

10 Archers, Musician, 110 pts

10 Archers, Musician, 110 pts

5 Ellyrian Reavers, Bow 85 pts

5 Ellyrian Reavers, Bow 85 pts

7 Silver Helms, Standard bearer, Shields 171 pts

Special

25 Phoenix Guard, Banner of the World Dragon, 455 pts

10 Shadow Warriors, 140 pts

Rare

1 Eagle Claw Bolt Thrower, 70 pts

1 Eagle Claw Bolt Thrower, 70 pts

1 Great Eagle, 50 pts

Totalt: 1996p

Power choises: Banner of the world dragon, Bolt thrower

Soft Choises: 10 Shadow warriors, Alith Anar

5-2+2=5

Om jag har fattat comp-systemet rätt så får jag ett comp på 5 med den här listan

Idén är att sätta alla karaktärer i PG-enheten som då blir -1 to hit och dom kommer förmodligen ha minst en 3+ ward då BSBn kan kasta Soul Quench och minst en av de andra magikerna kommer ha High Magic. Enheten kommer också få slå 3 tärningar för sin charge så kan få in lite längre charges. Magikerna komme rockså hamna i bakre ranken då Alith, BSBn och command gruppen är i frontranken

Skyttet med den här listan blir ganska bra med 52 skott från Reavers, Archers och Shadow Warriors och Bolt Throwers. Jag tänker mig att Alith Anar får agera mobil Bolt thrower med sitt höga BS och Str 7.

Resten av listan är ganska mobil med 3 cav-enheter, 1 scout och en örn.

Jag skulle kunna byta ut PGs mot Sword Masters och på så sätt få lite fler attacker och en till örn i listan men en betydligt mjukare enhet att ha mina karaktärer i.

Vad tror ni? är listan viable? Borde jag försöka klämma in en lvl 4? Kommer jag kunna hantera eventuella scenarion på en turnering? Är det värt att få in Book of Hoeth eller white lions men då få ett lägre comp?

Kom gärna med tips på vad jag skulle kunna ändra :)

Kommentarer

  • På 2000p borde denna kunna funka. Lite tunt på närstrids fronten då du egentligen bara har PG som slåss bra. Men som sagt på 2000p är det nog med umph.

  • Om du säger att den kan funka Eldborn så tror jag på dig. Jag skulle ju kunna byta PG mot WL (tror att jag får samma comp då) pch sätta en en mindre enhet SM som support, eller en stor och en liten enhet SM om WL höjer mitt comp.

  • I Scgt mallen får du minus för 20+ Wl och är det en 20+ enhet som bär World Dragon ger det ytterligare -, så 20+ Wl med Botwd ger -3.

    Det är en brutal enhet som få rår på, men knappast värt det. Inte heller Phoenix Guards behöver Botwd, men det är en skön extra buffert. Men 3++ är nog bra mot det mesta. Jag skulle skippa det och sätta på dem razor banner om jag skulle vara helt ärlig. Då kan de slåss mot annat än flas.

    Sen håller det på att arbetas fram en lite mer norrländska Scgt-mall där det är några få ändringar. Bland annat så är inte Alith´Anar inte längre ett soft choice och Rbts ger lite mer minus komp. 1-2 ett power och 3-4 2 power.

    Men dessa är så klart work in progress och ska du lira en 2000p turnering med nuvaranda riktiga SCGT-mall funkar denna lista med banner bytet som jag föreslog ypperligt.

  • Kanske får byta ut BotWD på PGs då.

    Jag hörde av Erik att ert kanske skulle bli en 2000pts turnering nästa gång det är F.U.S.K på saga gallerian så tänkte prova den här listan då. Men pm Alith Anar försvinner som soft choice, vad skulle du välja istället? Är det värt att gå för en Skycutter, eller en till enhet shadow warriors? Antat att Sisters of Avelorn inte kommer vara ett soft choice nämligen :)

    Grund idén med en "bolt thrower karaktär" funkar ju om man sätter Reaver Bow på en noble eller Handmaiden också

  • Jag kan säga vad Lars inställning till Skycutters är, han har dom i sin egen scgt lista :p

  • Förresten, din bsb har inte speciellt bra defensivt kit. Man vill aldrig att en karaktär ska vara det som är enklast att slå ihjäl i en enhet.

  • Okej, kanske får prova använda en några gånger :P

    Jo jag vet, jag räknar väl med att High Magic ska buffa hans ward något, annars kan jag ju gå för Shield of te merwyrn och få en 4+ parry save

  • Jag gillar Skycutters, i alla fall så länge som du har grejer som folk hellre vill skjuta på ex Drake, Frostheart osv.

    Sisters of Avelorn kommer nog fortsätta vara soft, de skjuter bra men tål ingenting. Handmaiden med reaver bow + Potion of Strength är en grym combo och kommer inte bli sämre nu med Wood elves i antågande. Min bsb på senaste FF hade 3+/6++ det var gott nog så länge det är du som dikterar matchen och inte ger folk chansen slå honom på käften. Men spelar man en mer defensiv lista som låter motståndet komma fram till dig så kan det ibland bli svårt välja sina strider.

  • Men då kommer jag nog pröva den här listan på 2000p. När jag sen går upp till 2400/2500 för fanatic så får jag ju plats med en fenix plus nått till soft choice (shadow warriors/sistet) för att balansera compet

Sign In or Register to comment.