Restriktioner på FF

dea
edited 26 januari 2014 11:11 in Turneringar / konvent

Eftersom det blev en ganska lång diskussion angående restriktioner på FF så har jag valt att flytta det till en separat tråd.

Vi som arrangerar FF kommer alltid att försöka hålla den med så lite restriktioner som möjligt. Detta tas alltid emot med blandade reaktioner men vi hoppas att spelare tycker det är kul med olika typer av turneringar. Självklart utvärderar vi varje turnering och ser över om något "för bra" har släppts igenom. Höstens FF visade att Riptide och Wraithknights behövde en begränsning och det har vi sett över. Varken Screamer stars eller Farseer council tyckte vi framgick som ett stort problem

Men efter vårens turnering får ni jättegärna komma med åsikter om vad som borde sättas restriktioner på.

Här klistrar jag in alla kommentarer från FF tråden:

"Lite oroad över att det är fritt fram för screamer stars....."

"Dom går att ut manövrera. Och mer chans i din än många andra "stars" Spännande att se vilka som kommer med den /dom "

"Hur utmanövrerar man nåt som rör sig 36" per runda? Man kan försöka ställa saker ivägen möjligtvis men eftersom dom rör sig väldigt fritt så är det svårt att hålla bort dem. Och det finns inget "spännande" som kan komma med dem. Den är bara fantastiskt tråkig att möta"

"En sak till. Ni verkar helt ha missat restriktioner på screameratar och jetseer council. Snälla lägg in något mot detta typ: Max 9 warlocks on jetbikes, each farseer counts as 2 warlocks Max 2 heralds ot tzeentch on disc"

"Varför inte ta bort grav guns, Cotecheese, 2+ save, puppetmaster och imperial guard orders också? "

"För att dom inte är i närheten av lika brutna."

"I dissagre.

Men har det börjats kompas bort saker ska alla "stars" (och mycket mycket mer) också bort. "

"Menar att kombinationerna kan bli lika förödande. Ta bort ett power house och det står ett annat bakom.

Och ja klart jag överdriver men händer du med vad jag menar?"

"Så du menar att gravguns är på samma nivå som en screamerstar?"

"Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar. Som restriktionerna är nu så kommer de två nämnda enheterna totalt dominera turneringen. Det är ju klart att det alltid finns något som är det "bästa" men som det är nu så är det en enorm klasskillnad på vad som tillåts."

"Seerstar har jag bara sett på papper/battle reports så ska inte lägga in den i detta. Förstår den är kanon super bäst.

Screamer star har jag både spelat med och mot en hel del. Fler stora stora svagheter.


1* enorm poäng sink. ca 800 pts för enheten med 4 heralder, potta, bok osv.

2* den har mer eller mindre noll försvar mot alpha strike. 5++ för att va ett så stort target är inte mycket att hänga i julgranen. Börja utanför bordet så spelar du som sagt med ca 800 pts mindre än motståndaren och du kan inte kasta 4++ då du kommer in från reserv ändå.

3* Den lever väldigt mycket på att Fateweaver lever med sitt reroll 1 gång per player turn. (som du inte får använda då han inte är på bordet iom Svefaq)

4* Du måste rulla rätt powers på dina heralder. ok 89% chans om jag räknat rätt men ändå. Det är tärningar med i leken.

5* Stjärnan kan ta ut en enhet per tur om den möter en något sånär spel skicklig spelare.

Yes box den är super kanon bra MEN.. se ovan. Och nej jag ska inte spela med den vare sig den är tillåten eller ej så är inte partisk på så vis. :p thats my 5 cents. :)

p.s Kan gärna fortsätta disskussionen privat om folk blir less på att vi bollar fram och tillbaka i den här tråden. Om du vill dvs. Nyfiken på hur folk tänker kring ja.. det mesta ha ha"

«13

Kommentarer

  • Ok. Då är det bara att börja bygga jetbikes eller toola mot dom alltså.

  • Tror faktiskt det bara var en sådan lista med ifjol, då var det Wraithknights och Riptide/Broadsides som gällde

  • Precis. Nu när dom är strypta är det fritt fram för dessa enheter.

  • Så din lösning är : jag FÅR göra det alltså SKA jag göra det, trots att du tycker att det är tråkigt?

    Var en god medmänniska i stället och gör en lista som är rolig att spela med OCH emot :-)

  • Nu lirar jag ju inte på Fanaticen men man märker ju att det är lätt att gnälla. Personligen hatar jag att alla turneringar ska vara samma lika. Vad är då poängen med att spela mot andra än de i samma spelförening. Om bar slumpen är avgörande slå en d6.

    Man kan ju faktiskt skita i att lira en turnering om man inte gillar den istf att åka på den och grina över allt som man anser vara skit. Eller så kan man ju starta en egen turnering och sen sitta och ta skit själv.

  • @lost Jag väljer nog faktiskt att toola emot dom ;)

    @khanmank Att komma med konstruktiv kritik är inte samma som att gnälla. Om jag som erfaren turneringsspelare och arrangör påpekar något jag finner konstigt är det inte direkt gnäll.

  • Precis...du spelar inte.

  • edited 26 januari 2014 20:03

    Du har helt klart greppat det hela Lost!

  • Som Dea säger, är det verkligen ett stort problem? Är chansen att du möter en Screamerstar SÅ stor? Långt mer orolig för dubbla Riptides eller Wraithknights där chansen att man åker på dem både en och tre matcher är rätt stor.

    Beroende på scenario kommer Screamerstar också vara rätt ineffektiv, ingen höjdare på att claima objektiv direkt. Med 800pts för Screamers, Heralder osv. plus 300pts på Kairos finns det inte mycket utrymme för annat som kan användas till att claima. Spela uppdraget.

    Har man FMC är det relativt enkelt att smacka in i dem och låsa i närstrid en runda eller två, ingen Hit&Run som Jetseer har (ingen Overwatch heller). Den är sjukt svår att gömma helt, får du runda ett har dom 5++ och dör som flugor. Den får tungt mot alla som har psykers i någon högre nivå... 'Nids spökar till det med Shadows om dom är nära nog.

    Finns massor med saker man kan göra mot just Screamerstar. Sedan i slutändan borde kanske inte 2++ med reroll existera alls med tanke på vad det gör med spelet.

  • Banna Grimoiren? Det verkar ju vara den som är det mest Camembertbrutna.

  • edited 28 januari 2014 01:45

    Eller fateweaver som gör att den "alltid" går igenom? Hönan och ägget.
    Den 1/3 av slagen man misslyckas med grimouaren så blir screamer star inte så hård längre :p
    Och jo folk kommer till turneringar med olika förväntningar. Tävling bara... Bara kul... Sverige rankingen.. Det är nära.. Osv osv När jag startade diskussionen så va det ur ren tävlings synpunkt.

    En stor grej som Svefaq ordnat med Screamer star är att just fateweaver INTE får använda sin reroll förmåga utanför bordet. Fateweaver är inte direkt tålig. Just saying
    Seer star. Låt höra. Hur bygger man emot den? Utan dark eldar allies går den väl att binda upp på något sätt? Har som sagt för lite erfarenhet av den in game tyvärr så dela med er och tyck till :)

  • Dålig koll på just det här men om man sänker allied-nivåerna och Eldar och Dark Eldar inte längre är battlebrothers får dom joina varandras squad då? Om inte är problemet löst. Utan Baron funkar väl inte den enheten som tänkt.

  • En GK + SW kombo borde göra köttfärs av både seer council och screamer death star.

    Är man intresserad av att vinna men inte tänker spela en 'normal' topplista själv så är det väl bara att börja köra något counter meta. Folk som är där för att mys-spela kommer du ju ändå mest troligt att vinna över.

  • GW tycker att det är upp till TO's att styra upp balansen mellan codexarna. Låt Nids (enda armén som inte kan kompensera sina svaga sidor) alliera med sig själva, alternativt åtminstone få använda sina data slates på turnering. Pretty please?

  • Inte för att byta ämne på tråden med jag tror 'Nids har en viss potential. Sure, inget nytt Eldar eller Tau men vissa Codex kommer definitivt ha problem med dem.

  • Bara för att baggarna inte fick en lika stor upphalning som eldar eller tau så är de ju inte kassa. De är i mitt tycke lika elaka som förr, och vad då poängen är att få alliera sig med sig själv ser jag inte riktigt.

  • Att alliera med sig själv kan väl bli minst lika eller mer brutet. Krångla inte till det.

  • edited 29 januari 2014 11:45

    En sak vi missat helt och hållet i disskutionen bortsett från att Grimm nämnde det som hastigast är missions.

    Med rätt missions blir en så kallad dålig armé rätt bra faktiskt.

    Spelade exempelvis förra Fanatics dodgeball med nya tyraniderna mot en flygande cirkus (chaos demons). Hade det varit tillexempel killpoints så hade jag åkt på stor stryk. Men nu va så inte fallet. Missions spelar så stor roll nu när det finns dessa power house armeer.

    På tal om att ändra regler så som jag hört att tex Orkerna får mer poäng att spela med, nu tyraniderna skulle kunna få alliera med sig själv osv är jag generellt emot. Orkerna kan man göra bra armeer med. Speciellt med allies. Tyraniderna är jag helt övertygad om att dom kommer gå att spela med. Troligen inte som någon "top tier" arme men jag känner suget att lira dom denna gången och se om man kan få någon framskjuten placering med dom.

    Så inget kring Seerstar då? Ingen som vet.. ingen som vill veta.. ingen som bryr sig?

    Spännande hur mycket folk som gnäller men så få som kommer med konstruktiv kritik slog det mig häromdagen.

    Så bra Dea att du flyttade/skapade en tråd kring detta.

  • Seerstar = 3 Thunderfire cannons och första rundan. Saken biff =)

  • Vi kommer att lägga in ytterligare två restriktioner i 40K (blir gjort till helgen) 0-1 Seercouncil på jetbikes och någon begränsning på Screamer stars

  • Vad menas med: Max 1 Seer council (Eldar) Det går inte att förstå vad den restriktionen gör. Man får ju nämligen bara ha en enhet warlocks i grund.

  • Angående begränsningen för att exkludera Screamerstar, hade det inte varit bättre att inte tillåta att characters joinar Screamer enheter istället för att spöka med Grimoire som kan användas till så mycket annat än Screamerstar?

  • @DHettNeck: Man får väl ha en Warlock enhet per HQ slot om jag inte har fel..

  • Jag håller med Grimm, helt onödigt att begränsa att man måste ha antingen eller på screamers/grimoire. Det finns enklare lösningar. Finns ju dom som kör lite screamers (utan karaktärer) som disrupt units etc och har grimoire i listan för andra orsaker.

  • @creedy

    Nej det var i förra boken. Nu är det 0-1 warlock council per eldar army.

    Men även om man fick ta flera är det ju bara det första som skulle vara bra.

  • Tänkte jag slänger upp lite regelfrågor (kan tolkas som restriktioner)

    1. Kan flyers vara scoring (om dom inte är transport) i Target: Fast eller Heavy senarion?

    2. Mäter du, scoring, shooting, LoS, Vector strike från basen på en flyer (FMC eller vehicle) eller räknas kroppen, vingar, armar och ben in?

    3. Får en IC som nekar en challenge behålla alla fördelar för sina USR åt sin unit som annars inte skulle haft samma USR. t.ex fearless, stubborn, hatred, hit and run, etc, etc?

    //Stefan

  • Som jag minns det från regelboken så är svaret på fråga 3:ja.

  • edited 1 mars 2014 11:09

    fråga 2:

    (Ang vehicles)

    shooting från vapnet, disembarking från basen och om assaultad basen eller kroppen (hullet) står på sid 80 under "Flyers and measuring"

  • det viktigaste i fråga 2 är vector strike. räcker det att vingen passerar över något för att kunna vector strika eller måste det vara basen.

  • och den stora fråga om vectorbstrike får man coversve eller inte?

Sign In or Register to comment.