Fan favourite låter dock sjukt kul, men jag tänker inte implementera det i OBBLM. Det borde vara ganska lätt att hålla reda på. Appropå OBBLM har den inget stöd för spiraling expenses utan det måste man lösa själv med att justera winnings.
Om man får lite döda då och då slipper man spiraling. Ett tips bara!!
Vad gäller Narrowing är jag kluven. Jag gillar det och tycker det har många najsa saker MEN som Danne säger, vill man vara mer aktiv utsocknes så lirar ju ingen annan med det och det kan ... komplicera saker. Bounties är jag egal till. I'll go with the flow!
Jag är inte heller helt förtjust i narrowing, speciellt nerfsen. Tycker Amazons och Undeads nerfs inte träffar rätt. Orkernas nerf är det väl inget fel på men jag skulle säga att det inte löser problemet med orkerna. Dwarfs och wood elfs kan jag för lite om för att ha en bra åsikt.
Tycker heller inte om att treasury räknas in i team value i sådana här korta ligor heller. Övriga justeringar tycker jag är ok men inget jag känner behövs.
Undead är i final i år med dessa så själv anser jag inte att de träffade fel. Samtidigt så gav Basse upp med dem förra året. Däremot så är Amazonerna otroligt dåliga så där håller jag med.
Wood Elves vann jag med förra säsongen så de ligger helt ok. Är någon(ra?) som spelat dvärgar och de har inte klagat så de var nog helt ok också.
Fråga eftersom det tagits upp, kort liga? Vad räknas som kort? Brukar inte denna hålla igång till Juni dvs 5 månader ca, själv tycker jag det är ganska lång tid, men samtidigt är det väl antalet matcher som räknas gissar jag, så det är väl upp till var och en?
EDIT: Ni som är "emot" Narrowing, vad ser ni för fel på att "bromsa" (försämra) de bättre lagen en del? Det är enligt mig bara en sak som tagits in för att lagen ska bli mer jämn...
Med kort liga menar jag antalet matcher. Tycker inte det är något fel att ha cash för att ersätta några olyckliga skadefall mot slutet av säsonger på 15-20 matcher.
Att nerfa undeads säger jag inte är fel. Att ta mumiernas MB tycker jag är det däremot. Kan dock inte i nuläget presentera en alternativ nerf på dem samt att jag är något partisk i frågan så... men jag kan ju alltid spela ett annat lag. Problemet med orkerna är ju att dom har så generöst med positionals. Skulle jag göra något med dem skulle det vara:
0-4 Blitzers
0-4 Black Orcs
0-5 Blitzers/Black Orcs total
så att de också måste spela med några linjemän som alla andra.
Sedan min allmänna invändning mot husregler är ju vem som ska bestämma vilka som ska gälla. Måste de vara testade av GalakStarscraper för att vara viable eller får man komma med förslag för omröstning. En regeländring som jag skulle vilja spela med är att nerfa Guard så att bara en guard per sida får aktiveras per "block attempt". Det tror jag skulle leda till intressantare spel och göra det svårare för styrkelag att vinna en massa på att "gröta", plus att öppna upp alternativet att ersätta vissa guardval med intressantare skills.
Tycker narrowing är bra med de lagen jag haft erfarenhet av. Först tyckte jag de hade förstört dvärgarna med att nerfa dom såpass men ju mer ligan fortskred så insåg jag varför.. Dom är rätt balanserade i mina ögon i alla fall. Konstigt nog tycker jag att sneaky git är aldeles för brutet.. Saker som är på tok för användbara kan spelas i princip en hel match med ett eller två 4+ som egentligen var tänkt att använda taktiskt en gång. Antingen tycker jag den skillen bör vara tillgänglig för alla secret weapons eller återgå till ursprunget..
Men allt sånt här måste ju provas kanske innan man kan utvärdera fullt ut.
Ska försöka sammanställa våra tankar lite senare, vill bara kolla. Danne hur ställer du dig till att spela fritt som jag och basse tycker efter de lottade matcherna?
Jag tänkte att ligan kan ju bli riktigt kort annars om det visar sig att någon (typ jag) lägger sirap i den genom att bara kunna spela typ 7 matcher? Då kommer ju ingen annan få spela fler än 7 om det som du skrev lite högre upp...
"det optimala tycker jag också skulle vara om alla spelare ligger på lika många matcher hela tiden"
Iof kan man ju välja raser som inte behöver spela så många matcher för att bli bra.. Tänker på hur det gick för manglers denna säsong. Minst antal matcher och sist i serien.. Men jag är lite av en "måste kunna vinna för att det ska vara kul" spelare men jag antar att huvudsaken man har kul med att spela så räcker det. Kör på frispelsalternativet!
Jag är helt för så fritt spel som möjligt. Skulle dock gärna se att spelare som gärna spelar mycket har två lag med i ligan för att inte sticka iväg allt för mycket i spelade matcher.
Två lag i samma liga är jag jäkligt kluven till. Incitamentet är väl ändå att spela mycket så det blir upp till alla coacher att matcha den coach [Basse] som drar i väg i spelade matcher. Och om man lirar Ogräs lär man ju behöva ha ett ton matcher för att ha vettiga Ogres men Snottarna lär ju vara inne på sin tredje reinkarnation per styck.
Vi körde med och Stockbollarna verkar köra med en reservlagsliga men jag tycker det är ballare att köra nya lag varje säsong och vi brukar ju alltid komma upp till skill på alla typ.
Jag ska nu tillverka en rerollmarkör till mina Ogräs så risken ökar att jag Ogräsar kommande säsong. Fokus på kul tror jag får dominera.
1; fortsätta med full narrowing
2; köra med de delar av narrowing som vi tycker om
3; använda standard reglerna
Om flest röstar på 2 så måste vi snickra ihop en custom made rulebook vilket jag skulle tro att det blir.
Trots allt, om Ogräsen inte har den där fet-buffen så skulle nog ingen tänka sig att använda dem. Zenith skulle knappast ha spelat goblins heller förra säsongen.
Tänk på saken, vi ska inte bestämma något förren efter finalen.
Vad gäller en potentiell 2:a i Basses inlägg så klurar jag på Sneaky Git. Jag är tokför den narrowade versionen MEN jag tycker att man kanske ska kunna vara tvungen att sitta en drive innan man kan fula sig in på banan igen. Man tjatar på sekretariatet om obskyra regeltolkningar osv. Allt handlar lite om i vilken ordning man slår alla slag mellan olika drives. Om man slår KO-recovery innan man visar ut spelare är saken klar. Då åker man ut en drive men kan komma med igen till nästa. Då blir secret weapons mindre bra än nu men mer bra än i originalreglerna. Man bör heller inte kunna använda Sneaky Git och en Bribe på samma weapon i samma paus. Antingen snackar man eller så cashar man.
EDIT: Mitt gnat ang Sneaky gäller ju givetvis även om man röstar på alternativ 1.
Jag tycker att om man failar sneaky git slaget är man så långt ner fånghålorna att man blir borta resten av matchen. Men innan man failar är man kvar och kan fortsätta
Dante82 utveckla tanken med två lag i ligan, hur gör man med slutspel, hur många matcher ska man ha spelat när man måste börja med nytt lag och får tex Magnus och Mårten spela fyra matcher irad mot varandra dvs a-c, a-d, c-b och d-b (Mårtens lag a och b, Magnus lag c och d) och får de möta varandra igen direkt efter det eftersom de har matcher emellan?
Jag tycket själv det känns fel/krångligt, jag vill som sagt ha ffa efter de förlottade matcherna så länge man inte möter samma lag två matcher irad.
Jag skulle hellre spela 16 matcher med samma lag än 8 matcher med två olika. Om man inte hinner med en match varannan vecka kanske man ska stå över Bubble.
Äsch, låt sneaky git vara. Bara en enda "bra" spelare som kan få den, bara Oft som är tokig nog att börja med den i sitt roster också. En dubbelskill på vanlig big guy brukar kännas lika bra så skit samma.
Tanken var att du spelar två lag fram till slutspel där du väljer ett av dem, så ja två pers med två lag skulle tekniskt sett kunna mötas oändligt många gånger i rad men det tror jag inte skulle vara ett problem.
Nu är det väl ingen som är sugen på att spela så pass mycket så man orkar hålla fart i två lag så vi kan lika gärna stryka det förslaget, tänkte bara mest som alternativ för att inte skrämma bort de med mindre tid samt att någon med mer tid kunde hjälpa dessa med dubbelmöten.
jag står för - 1 lag/spelare, 3 lottade matcher sen FFA(free for all) bortsett att man inte möter samma spelare 2 gånger i rad, Inget MVPregn efter man mött alla(segar ner ligan för dom som hinner snabbt), inge narrowing - varje spelare gör ett spelschema så gott det går, med minst 1 spelad match/veckan(dvs kan du spela 2 matcher en vecka och ingen match en vecka så är det fullt godkänt).
Kommentarer
Tycker oxå det låter som en riktig soffa. Fan favorit och belöning inte för badly och vanlig mng, utan för sånt som kan förstöra en karriär.
Jag vill helst bara ha narrowing för de tre klart sämsta lagen : Ogräs, Gobliner samt Fling.
Det är ju därför jag som fingrat på Ograrna lite inför kommande säsong. Men jag tar dem nog lite senare framöver tror jag, OM narrowing körs med då
Jag vill ha narrowing, men skippar gärna bounties.
Fan favourite låter dock sjukt kul, men jag tänker inte implementera det i OBBLM. Det borde vara ganska lätt att hålla reda på. Appropå OBBLM har den inget stöd för spiraling expenses utan det måste man lösa själv med att justera winnings.
Jag vill ha kvar narrowing :)
Jag med. Tycker det funkat bra
Ojdå, jag har totalt glömt bort spiraling i år.
@Oft : tänk på att du får dubbla winnings efter våran match. Antar att du slår dem innan finalen börjar och sedan knåpar ihop något
Träningsmatch någon?
Om man får lite döda då och då slipper man spiraling. Ett tips bara!!
Vad gäller Narrowing är jag kluven. Jag gillar det och tycker det har många najsa saker MEN som Danne säger, vill man vara mer aktiv utsocknes så lirar ju ingen annan med det och det kan ... komplicera saker. Bounties är jag egal till. I'll go with the flow!
Sådär, Danne var förbi idag och betalade sin avgift till 9:e säsongen.
Så prisbordet har växt ytterligare, en brunstig tjur finns nu också att tillgå, omålad och aldrig använd... :D
@Frantic: vill du ha cash eller öl den här säsongen?
Magnus, du känner mig :)
Upp till dig med andra ord, vägarna förbi järnaffären så slår du till där annars så finns alltid blood bowl fonden :)
Det som jag skulle vilja fortsätta använda narrowing till: On-Pitch Rules, League Rules och buffen för tier 3 lagen.
Jag är inte heller helt förtjust i narrowing, speciellt nerfsen. Tycker Amazons och Undeads nerfs inte träffar rätt. Orkernas nerf är det väl inget fel på men jag skulle säga att det inte löser problemet med orkerna. Dwarfs och wood elfs kan jag för lite om för att ha en bra åsikt.
Tycker heller inte om att treasury räknas in i team value i sådana här korta ligor heller. Övriga justeringar tycker jag är ok men inget jag känner behövs.
Undead är i final i år med dessa så själv anser jag inte att de träffade fel. Samtidigt så gav Basse upp med dem förra året. Däremot så är Amazonerna otroligt dåliga så där håller jag med.
Wood Elves vann jag med förra säsongen så de ligger helt ok. Är någon(ra?) som spelat dvärgar och de har inte klagat så de var nog helt ok också.
Fråga eftersom det tagits upp, kort liga? Vad räknas som kort? Brukar inte denna hålla igång till Juni dvs 5 månader ca, själv tycker jag det är ganska lång tid, men samtidigt är det väl antalet matcher som räknas gissar jag, så det är väl upp till var och en?
EDIT: Ni som är "emot" Narrowing, vad ser ni för fel på att "bromsa" (försämra) de bättre lagen en del? Det är enligt mig bara en sak som tagits in för att lagen ska bli mer jämn...
Med kort liga menar jag antalet matcher. Tycker inte det är något fel att ha cash för att ersätta några olyckliga skadefall mot slutet av säsonger på 15-20 matcher.
Att nerfa undeads säger jag inte är fel. Att ta mumiernas MB tycker jag är det däremot. Kan dock inte i nuläget presentera en alternativ nerf på dem samt att jag är något partisk i frågan så... men jag kan ju alltid spela ett annat lag. Problemet med orkerna är ju att dom har så generöst med positionals. Skulle jag göra något med dem skulle det vara:
0-4 Blitzers
0-4 Black Orcs
0-5 Blitzers/Black Orcs total
så att de också måste spela med några linjemän som alla andra.
Sedan min allmänna invändning mot husregler är ju vem som ska bestämma vilka som ska gälla. Måste de vara testade av GalakStarscraper för att vara viable eller får man komma med förslag för omröstning. En regeländring som jag skulle vilja spela med är att nerfa Guard så att bara en guard per sida får aktiveras per "block attempt". Det tror jag skulle leda till intressantare spel och göra det svårare för styrkelag att vinna en massa på att "gröta", plus att öppna upp alternativet att ersätta vissa guardval med intressantare skills.
Tycker narrowing är bra med de lagen jag haft erfarenhet av. Först tyckte jag de hade förstört dvärgarna med att nerfa dom såpass men ju mer ligan fortskred så insåg jag varför.. Dom är rätt balanserade i mina ögon i alla fall. Konstigt nog tycker jag att sneaky git är aldeles för brutet.. Saker som är på tok för användbara kan spelas i princip en hel match med ett eller två 4+ som egentligen var tänkt att använda taktiskt en gång. Antingen tycker jag den skillen bör vara tillgänglig för alla secret weapons eller återgå till ursprunget..
Men allt sånt här måste ju provas kanske innan man kan utvärdera fullt ut.
Ska försöka sammanställa våra tankar lite senare, vill bara kolla. Danne hur ställer du dig till att spela fritt som jag och basse tycker efter de lottade matcherna?
Jag tänkte att ligan kan ju bli riktigt kort annars om det visar sig att någon (typ jag) lägger sirap i den genom att bara kunna spela typ 7 matcher? Då kommer ju ingen annan få spela fler än 7 om det som du skrev lite högre upp...
"det optimala tycker jag också skulle vara om alla spelare ligger på lika många matcher hela tiden"
så länge man inte spelar mot samma person 2gånger i rad, så tycker jag fritt fram! det är ju spelandet som är kul, inte planerandet.
Iof kan man ju välja raser som inte behöver spela så många matcher för att bli bra.. Tänker på hur det gick för manglers denna säsong. Minst antal matcher och sist i serien.. Men jag är lite av en "måste kunna vinna för att det ska vara kul" spelare men jag antar att huvudsaken man har kul med att spela så räcker det. Kör på frispelsalternativet!
att inte spela mot samma person 2 matcher i rad är väl främst för dom aktiva som bor nära varandra och kan spela ofta.
Jag är helt för så fritt spel som möjligt. Skulle dock gärna se att spelare som gärna spelar mycket har två lag med i ligan för att inte sticka iväg allt för mycket i spelade matcher.
Två lag i samma liga är jag jäkligt kluven till. Incitamentet är väl ändå att spela mycket så det blir upp till alla coacher att matcha den coach [Basse] som drar i väg i spelade matcher. Och om man lirar Ogräs lär man ju behöva ha ett ton matcher för att ha vettiga Ogres men Snottarna lär ju vara inne på sin tredje reinkarnation per styck.
Vi körde med och Stockbollarna verkar köra med en reservlagsliga men jag tycker det är ballare att köra nya lag varje säsong och vi brukar ju alltid komma upp till skill på alla typ.
Jag ska nu tillverka en rerollmarkör till mina Ogräs så risken ökar att jag Ogräsar kommande säsong. Fokus på kul tror jag får dominera.
Slutpladdrat från mig för denna gång.
Vi skulle kunna göra en omröstning.
1; fortsätta med full narrowing 2; köra med de delar av narrowing som vi tycker om 3; använda standard reglerna
Om flest röstar på 2 så måste vi snickra ihop en custom made rulebook vilket jag skulle tro att det blir. Trots allt, om Ogräsen inte har den där fet-buffen så skulle nog ingen tänka sig att använda dem. Zenith skulle knappast ha spelat goblins heller förra säsongen.
Tänk på saken, vi ska inte bestämma något förren efter finalen.
Btw, när exakt blir finalen?
Vad gäller en potentiell 2:a i Basses inlägg så klurar jag på Sneaky Git. Jag är tokför den narrowade versionen MEN jag tycker att man kanske ska kunna vara tvungen att sitta en drive innan man kan fula sig in på banan igen. Man tjatar på sekretariatet om obskyra regeltolkningar osv. Allt handlar lite om i vilken ordning man slår alla slag mellan olika drives. Om man slår KO-recovery innan man visar ut spelare är saken klar. Då åker man ut en drive men kan komma med igen till nästa. Då blir secret weapons mindre bra än nu men mer bra än i originalreglerna. Man bör heller inte kunna använda Sneaky Git och en Bribe på samma weapon i samma paus. Antingen snackar man eller så cashar man.
EDIT: Mitt gnat ang Sneaky gäller ju givetvis även om man röstar på alternativ 1.
Jag tycker att om man failar sneaky git slaget är man så långt ner fånghålorna att man blir borta resten av matchen. Men innan man failar är man kvar och kan fortsätta
Dante82 utveckla tanken med två lag i ligan, hur gör man med slutspel, hur många matcher ska man ha spelat när man måste börja med nytt lag och får tex Magnus och Mårten spela fyra matcher irad mot varandra dvs a-c, a-d, c-b och d-b (Mårtens lag a och b, Magnus lag c och d) och får de möta varandra igen direkt efter det eftersom de har matcher emellan?
Jag tycket själv det känns fel/krångligt, jag vill som sagt ha ffa efter de förlottade matcherna så länge man inte möter samma lag två matcher irad.
Jag skulle hellre spela 16 matcher med samma lag än 8 matcher med två olika. Om man inte hinner med en match varannan vecka kanske man ska stå över Bubble.
Äsch, låt sneaky git vara. Bara en enda "bra" spelare som kan få den, bara Oft som är tokig nog att börja med den i sitt roster också. En dubbelskill på vanlig big guy brukar kännas lika bra så skit samma.
Tanken var att du spelar två lag fram till slutspel där du väljer ett av dem, så ja två pers med två lag skulle tekniskt sett kunna mötas oändligt många gånger i rad men det tror jag inte skulle vara ett problem.
Nu är det väl ingen som är sugen på att spela så pass mycket så man orkar hålla fart i två lag så vi kan lika gärna stryka det förslaget, tänkte bara mest som alternativ för att inte skrämma bort de med mindre tid samt att någon med mer tid kunde hjälpa dessa med dubbelmöten.
Kör på ffa utan samma spelare efter varandra
jag står för - 1 lag/spelare, 3 lottade matcher sen FFA(free for all) bortsett att man inte möter samma spelare 2 gånger i rad, Inget MVPregn efter man mött alla(segar ner ligan för dom som hinner snabbt), inge narrowing - varje spelare gör ett spelschema så gott det går, med minst 1 spelad match/veckan(dvs kan du spela 2 matcher en vecka och ingen match en vecka så är det fullt godkänt).