Modeller i annan form? Fanatic

edited 30 november 2013 23:12 in Off topic

Hej, Jag har över tid sett och spelat mot det mesta. Med regler om allierade har variationer och nytänkande get flera goda motståndare. Min egna reaktion har ibland gått vid gränsdragning, och med alla hemmabyggen och allt annat hopkok börjar jag själv vackla.

Inför kommande turneringar, är det något som hindrar oss från att använda en modell i ett annat syfte? Jag funderar på att använda mina GK som tau. Andra använder marines som passar dem bäst, en del är även chaos fast det tydligt framgår som blod angels.
En del arméer har även fantasy modeller som whatnot!!! Så min fråga är, är det ok att använda dreadknights som riptides? Rhinos som serpents? Bygsgsatser som vem vet?

Är det dags för wysiwyg, på riktigt? Är det ultramarinas, då är dom blå, med ultra symbol!

Kommentarer

  • edited 1 december 2013 00:23

    In the words of jesus christ "fuck no"

    Tycker detta precis som allt annat i spelet handlar om att hålla god ton och inte vara en röv samma som att det inte står i regelboken hur jag rullar en tärning jag står ju inte vid bordet och rullar den med fingrarna tills jag fått alla sexor.

    Convertera och count as för att gör det tufft gör man det för att man är snål så kör hemma i köket med pappskivor jättebilligt!

  • Jag är tudelad i frågan, och är därför glad att den diskuteras.

    Oftast har jag absolut inget emot proxys, "counts-as" eller fria färgscheman. Grundregeln för mig och många andra är att om motståndaren konstant måste fråga vad dina figurer är för något, då har du misslyckats.

    Å andra sidan kan jag också tycka att Ultramarines ska vara blå, Khorne ska vara röda och Tau inte ska ha terminator armour ;)

  • edited 1 december 2013 09:16

    Bygg hur ni vill med vad ni vill MEN i min värld ska det som Trukson säger räcka med att förklaring en gång vad saker och ting är.

    Tex mitt beast pack till dark eldar består av hellions som beast masters, khymeras gjorda av fantasy undead hounds med lite tyranid delar och razor wing flocks är några fåglar från khromlech företaget. Hade redan hellions och hundarna från förr. Köpte fåglarna för 160 spänn eBay.

    Istället för enheten skulle kosta närmare 800 spänn höftat blev det som sagt 150-200 spänn. Ingen kan misstolka Vad dom är för något.

    Hade ingen kartong hemma tyvärr annars va din idé bra Mad ;)

    Skämt å sido så lite rim och reson måste man väl ha

  • Håller helt och hålet med. Om din motståndare måste fråga mer än en gång så har du svävat iväg för långt i modellandet. Detta borde också gälla att modellen ska vara i någorlunda rätt storlek om du inte tydligt förlorar på förändringen. En extra stor dreadnaught är fine och cool, en battle wagon som är bredare än den är lång är en exploit.

  • Är inte det här ett klassiskt fall av att använda vanligt folkvett?

  • vad hette det sa du? ;)

  • Är det inte det inte så att man ska kunna se vad modellen föreställer, och vilken arme den kommer ifrån? Personligen så har jag inte haft några problem med mina hemmabyggen, man kan se på en gång vilken arme dom tillhör. Och personligen så har jag inget emot att använda vissa fantasy figurer som 40k modeller (använder själv Valkia the bloody som en khorne lord med jump pack), men man ska iallafall kunna se vad den ska föreställa.

  • Absolut Skepparn, men det var lite det jag menade med folkvett. Blanda modeller mellan ex. Fantasy och 40K är jag helt med på då jag gör det själv så länge man kan se vad som är vad utan att behöva fråga.

  • Folkvett ja. Dock hade man kunnat lita på att folk hade vett så hade världen sett väldigt annorlunda ut.

    Personligen tycker jag att man inte ens ska behöva fråga en gång vad något är.

  • Det absolut viktigaste är väl att man inte tillåter conversions som är uppenbara exploits i turnering.

  • @byrne Nej,det är inte OK... och det säger jag i egenskap av lagkapten i Griniga Gamla Gubbar, så det jag säger är lag :-)

    ... men skämt åsido, personligen tycker jag att det är att gå över gränsen, powerarmour är powerarmour, jag kan sträcka mig till codex marines (wolves) som chaos eller ev greynights, eller Eldar som darkeldar, jag skulle kunna tänka mig IG infanteri som firewarriors (pga bakgrund) men inte IG tanks som Tau tanks.... å andra sidan tycker jag att man ska välja arme efter modeller och bakgrund, inte pga hur bra armen är på bordet....

  • Eftersom min lagkapten säger så så är det så jag tycker....
    Personligen tycker jag inte om count as...Jag tycker/ tyckte att wysiwyg är bra.
    Är långt ifrån en fluff spelare (om det inte gäller world eaters) men jag tycker nog att man ska kunna se på modellerna och förstå vilket chapter eller ras det är, har svårt att man hela tiden måste tänka på vilka man möter, inte att det räcker att se på modellerna. Sedan är det ok att man använder enstaka fjantasy modeller.

    Sedan finns det ju avarter som konverterar för att få uppenbara fördelar eller att man inte fattar vad det är...ja jag pekar på alla Orc spelare :)

    Hur ska man då bemöta detta om vi som spelare tycker att det inte hör hit?
    Lägga till poäng hur trogen man är i modeller och färger?

Sign In or Register to comment.