Wood elves 2250

edited 23 oktober 2007 00:49 in Warhammer fantasy

Ska spela wood elves på quest for atlantis i uppsala om en månad cirka. Får gärna feedback på listan, framförallt tips vad jag ska ha för kit på highbornen och noblen.

Lord

Highborn med light armour, shield, dawnspear, glamourweave, annoyance of netlings och rider på drake. 561 poäng

Heroes

Noble med light armour, great weapon, enchanted shield och stone of crystal mere. 121 poäng Noblen går med eternal guardsen och hans huvudsakliga uppgift i livet är att överleva.

Spellsinger med 2 dispel scrolls 140 poäng

Core

10 Glade guard 120 poäng

10 Glade guard 120 poäng

5 Glade riders med musikant 129 poäng

17 Eternal Guard med full command 234 poäng

10 Dryads 120 poäng

10 Dryads 120 poäng

Special

6 Wild Riders med full command 192 poäng

8 Wardancers champion, musician 165 poäng

8 Wardancers champion, musician 165 poäng

Rare

1 Great eagle 50 poäng

Landar på 2249, 3 powerdice, 3 dispel + 2 scrolls. Kompar 8.

Kommentarer

  • Ser ut som en bra lista :)

    Jag skulle nog banta dryadenheterna (48 poäng), kanske slänga bort champion från wardancers (typ 25 poäng?), då har du över 100 pts att röra dig med. Kanske en till örn eller warhawk riders? Om jag inte missminner mig har jag sett målade Warhawks till din armé :)

    De är faktiskt inte så hopplösa enligt mig. De är riktigt bra på att knäcka t.ex. weapon teams, WLC och så vidare. Dessutom kanske de skulle hjälpa för kompen? :)

    See you tonight?

  • Vad sägs om Stone of the Crystal Mere, Enchanted Shield, Spear of Twilight på din Highborn? Draken blir också glad av en liten ward save, och man brukar inte kunna skjuta så många rundor på en drake om du spelar dina kort rätt. Du skulle kunna lägga in en Annoyance också, så har du en riktig karaktärsdödare, och ge regeneration till din "överlevare" istället.

    Jag vet dock inget om komp-systemet.
  • Setomidor:Om jag inte missminner mig har jag sett målade Warhawks till din armé :)

    Du minns fel ;)

    N.I.B: Jag vet dock inget om komp-systemet.

    Kompmallen delar ut plus och minus poäng för olika enheter beroende på hur välanvända/bra/brutna de är. En enhet som är dålig och sällan används ger plus, en populär enhet ger minus. Dessutom ges minus för en del magiska föremål och vissa kombinatoner (annoyance på treeman t ex). Det hela räknas samman till en summa mellan 0 och 30, en balanserad armé ska enligt skaparna kompa mellan 16-22 typ. 7 är minsta man får ha för att delta.

  • Men visst spelade du warhaws under 1000 pts turneringen? Har för mig att du dräpte min ratling med dem... men jag kan ju givetvis blanda ihop dig med någon annan :)

  • Jag kan ha spelat med dom då, men de var inte målade. Men det borde ju ganska fort... Och komp-mässigt skulle det vara positivt. Jag är tveksam till om jag kan ta både stone of crystal mere på draken och annoyance utan att kompa för lågt. Men warhawks skulle nog väga upp det. Nästan...

  • Värt att räkna på :) Tänk på att minsta komp är 1300 (inte 1400!) eftersom resultatet avrundas uppåt.

    Ska man kompa lågt kan man lika gärna kompa rejält lågt. Stone of crystal mere hjälper ju draken att överleva den första kanonkulan, så den är ju lätt värd poängen.

  • edited 26 oktober 2007 13:36

    Setomidor: Stone of crystal mere hjälper ju draken att överleva den första kanonkulan, så den är ju lätt värd poängen.

    Beror helt på hur bra man är på att slå 3+ saves...

    Angående champions på wardancers så tycker jag de är bra att ha om man stöter ihop med en fet karaktär av überkillyness och vill minska bodycounten lite.

    Har uppdaterat listan.

  • Jag mötte en woodelfdrake med både netlings och stone... var helt hopplös att döda :)

    Skulle nog fortfarande rekommendera att minska dryaderna till 8 och lägga in en till örn. Om det hinns rent målningsmässigt vill säga :)

    Listan ser bra ut!

  • Omfattar Annoyance även riddjur?
  • nej funkar bara mot ryttaren
  • Ska spela med listan imorrn, och så får jag se om jag förändrar den efter det men tror inte det. Iofs är nog tiden att måla 4 dryader och 1 örn utbytbar men vill inte göra några förändringar i vilka modeller jag ska använda egentligen tror jag.

  • Spelade mot dea som använde daniels skaven. Han vann med 1800-1300 ungefär. Men det höll ihop mest hela tiden, rasade på slutet när hans lord lyckades slå in 3 sexor mot min noble i challenge och draken fick smaka jezzailer på short range.

  • Här är listan jag kommer att spela med om inte någon kommer med något extremt bra förslag innan kvällen då den måste vara inskickad

    Lord

    Highborn på drake med sword of might, oaken armour, stone of crystal mere 565

    Heroes

    Noble med shield, light armour, great weapon, helm of the hunt, annoyance of netlings 128

    Spellsinger med 2 dispel scrolls 140

    Core

    10 Glade guard 120

    10 Glade guard 120

    10 Dryads 120

    10 Dryads 120

    17 Eternal guard med full command 234

    Special

    6 Wild riders med full command 192

    8 Wardancers med champion, musician 165

    8 Wardancers med champion, musician 165

    Rare

    1 Great eagle 50

  • Är ju i så fall fyra dryader -> örn, men det har vi ju redan diskuterat :)

  • Vårens Fantasia Fanatic är endast 147 dagar bort och jag har börjat fundera på ganska grova förändringar i min armé:

    Lord

    Spellweaver, lvl 4, Glamourweave kindred, Unicorn, Power stone, Dispel scroll 385

    Heroes

    Spellsinger, lvl 2, dispel scorll 150

    Noble, scout kindred, Pageant of Shrikes, Starfire arrows 140

    Core

    10 Dryads 120

    10 Glade guards 120

    10 Glade guards 120

    10 Glade guards 120

    5 Glade guard scouts, standard bearer, Banner of the Zenith 122

    5 Glade riders,musician 129

    5 Glade riders, musician 129

    Special

    5 Wild rider, musician 130

    8 Wardancers 144

    8 Wardancers 144

    Warhawk riders 120

    Rare

    Great eagle 50

    5 Waywatchers 120

    Totalt 2243 poäng, 6 power dice, 5 dispel dice

  • Annorlunda och rolig. Gäller Starfire arrows effekt på Pageant of Shrikes också?
  • Kul armé, men du kommer ha samma problem som den arme jag körde med förra fanatic. Möter du nått lite hårdare (Bone gigant, Treeman, STANK!) så kommer du få problem.
  • Stefan: Annorlunda och rolig. Gäller Starfire arrows effekt på Pageant of Shrikes också?

    Nej. Pageant är en spite.

    Barrskog: Kul armé, men du kommer ha samma problem som den arme jag körde med förra fanatic. Möter du nått lite hårdare (Bone gigant, Treeman, STANK!) så kommer du få problem.

    Ja, det är sant. Får fundera på det.

Sign In or Register to comment.