Warhammer Historical

edited 31 januari 2008 13:51 in Figurspel
Efter att sett lite i regelboken för WH historical så började jag fundera på att prova det så jag har ett par frågor.

1. Spelar någon i Umeå det?
2. Finns det regler för 1600-talet? Tänkte använda mina DoW figurer så jag inte behöver köpa ngt nytt i början.
3. Det verkar likna WHFB 5ed regelmässigt så är det enkelt att komma in i om man är van vid fantasy?
4. Kan man spela olika historiska perioder mot varandra? Tycker att jag hört ngt om det men kan ha fel.

Tack på förhand till alla som svarar

Kommentarer

  • 1. Jag och KingKoopa här på forumet spelade Warhammer Historical i The Empire, det funkar riktigt bra faktiskt. Vi spelade dock senmedeltid och renässans med tanke på WHFs setting, just i gamla världen är ju allt renässans. Svaret på första frågan är Ja, det finns folk som har spelat det iaf :P.

    2. Engelska inbördeskriget var under 1600-talet om jag inte minns fel... Det finns en "English Civil War" bok med vettiga regler för pik och skott.

    3. Exakt som du säger, det är helt enkelt äldre fantasyregler med lite ändringar. Det är rätt lätt att växla över till historical, man fokuserar mer på vanliga trupper istället för flashig magi och karaktärer. Det är dock förödande att få sin general dödad!

    4. Rent regeltekniskt sett så kan man nog det, men det blir nog jättekonstigt, särskilt om ena sidan har romerska skorpioner och andra har culveriner eller motsvarande. Jag tror att Renässans vs English civil war kan funka, det är inte så långt ifrån varandra.

    Jag hoppas att jag hjälpt dig lite i alla fall, KingKoopa har mer koll på WHH regler än vad jag har, du kan ju viska till honom om du vill veta mer specifika saker.
  • Hej
    Jag har länge varit sugen på WH. Jag har English civilwar boken. Jag tänkte beställa figurer från renegade miniatures och från perry tänkte jag. Just nu målar jag mest Flames of war och tänkte spela en del framöver också.
    Men som sagt jag har varit sugen länge på WH.
  • Jag kan i förebyggande syfte nämna att Perry-Bröderna har gjort amerikanska inbördeskriget figurer I PLAST som är riktigt snygga. De lär väl komma ut på marknaden om ett tag, men det kan ju vara ett alternativ.

    Klicka här för Perryplast

  • Verkar bli bra pris på Perry plasten, synd bara att det var amerikanska inbördeskriget.
    Hade hellre sätt Napoleonkrigen eller ännu bättre 30års kriget.

    Men hur som helst snygga figurer.
  • Man kan använda samma figurer till 30åriga kriget som till english civilwar. Reglerna också. Jag är mer sugen på detta än Amerikanska CW. Fast jag gillar historiska senarion överlag så jag skulle nog haka på det mesta;)
  • Gripping beast och Foundry har mycket bra till WH men jag gillar inte Foundrys ECW range för de ser för cartoonish ut. Renegade och Perry har de besta 1600-tals figurerna tycker jag.
    Jag ska nog beställa framöver om inte annat så för att måla dem. Spel kommer efter målning för mig. Men det vore svinkul om vi kunde köra lite WH här framöver.
Sign In or Register to comment.