Utvärdering Fanatic XXIII

2»

Kommentarer

  • Allt e ditt fel Linus. japp så hade vi löst den gåtan ;)

  • Så här står det i häftet angående Psychic Powera

    Hur du väljer Psychic Powers i din armé: För varje Psyker i armén väljer du att antingen spela med de satta i codexet och skriver ner vilka du väljer på listan och spelar med dem hela turneringen eller så väljer du att följa disciplinerna från regelboken. Följer du de discipliner som finns i regelboken genererar du inför varje match, och du behöver inte ange fördelning mellan de olika discipliner du har tillgång till, så du kan välja olika konstellationer varje match om du vill.

  • edited 1 maj 2013 20:25

    Spelade fantasy.

    Positivt:

    • Bra kiosk som vanligt (ännu bättre nu med tillskottet av muggarna)

    • Gott om tid för matcherna. Jag brukar ta tid på mig men hann klart alla matcher inom tidsramarna.

    • Achievements i lagtävlingen. Var själv inte med i något lag denna gång men de achievements som tagits fram ledde till en intressant lagtävling där flera olika saker premierades.

    • Trevliga mot/medspelare i alla matcher!

    • Lunch nära lokalen (en mycket bra idé även om lördagens mat var lite tråkig)

    Kan utvecklas:

    • Någon form av restriktioner bör finnas för att begränsa deathstars med hundra hjältar i fronten, Spelet blir tråkigt när man vid matchstart vet att man även med gott spelade som bäst kan nå draw genom att mata dödsstjärnan enheter och döda resten av motståndararmén (särskilt om look out sir får tas mot dwellers m.m.)

    • Scenariorna får gärna ge fler matchpoäng i förhållande till de matchpoäng som victory points ger då detta begränsar armeer som lever på pointsdenial.

    • Min egen insats. Den var bedrövlig...

    Tack Dea och Dante för en helgjuten insats!

  • Spelade 40k!

    Om ni har dåligt med LOS så skall de vara i mitten så att de påverkar. Att sätta LOS block i kanterna funkar bara om det finns minst 2 stora LOS-blcok. Bra att ni försöker göra terrängen effektiv på detta sätt!

    Dodgeball fattar jag inte vad folk gnäller över. Som uppdrag var det väldigt kompetivt och hade inte alls de där slumpelementen (vi spelar ett spel där det tar slut runda 5 på 3+...) och stillastående arméer som inte är flexibla för fem öre skall straffas. Helt klart ett av de bättre uppdragen på senare tid för tävlingsinriktad 40k.

  • Ang alla komentarer om LOS blockerare i mitten av bordet... finns tidigare års utvärderingar kvar? för jag vill minnas att tidigare år tyckte folk att det fanns för LITE LOS blockerare i mitten av borden.... just saying :-)

  • edited 2 maj 2013 08:50

    Spelade 40k.

    Tack för ännu en underbar turnering. Vill även tacka alla mina motspelare som också bidrog till att göra turneringen riktigt rolig.

    På plus-sidan:

    • Väl tilltaget med tid på matcherna.

    • Ett flertal väl balanserade scenarion.

    • Achievements.

    • Trevliga motståndare.

    Kan förbättras:

    • Dodgeball-scenariot. Jag fann att det var alldeles för lätt att flytta tillbaka "bollarna" i slutet av spelet. Jag kämpade tur 1-4 med att skjuta bollarna till motståndarens kant, och han använde tur 5-6 till att få tillbaka dem till min deployment zone. Möjligt att ändra så den bara kan flyttas 1 gång per movement phase och att fordon inte kan flytta dem? Dessutom kanske göra om så att bollarna inte gör S6 mot inf. utan bara S3 (så det är lika mellan Inf. och Vehicles), eller inte gör skada alls.

    • Vanguard deployment. Precis som några före mig anser jag att det deployment-sättet är smått drygt att mäta ut. Jag förstår däremot att det är svårt att balansera så att det inte bara är Pitched Battle (vägrar kalla det för Dawn of War!) eller Spearhead (vilket jag inte heller gillar allt för mycket, personligen).

    I övrigt fanns det inte så mycket att gnälla på.

  • edited 2 maj 2013 09:02

    @Ekan

    Detta gäller iof alla som spelar Vanguard uppställningen. Fick lära mig ett sätt att mäta det hela som tog ungefär 30 sekunder sen va deployment zonen klar.

    Där har ni ett rätt enkelt sätt att fixa deployment: Vanguard deployment

    Har ogillat detta scenario förr jag med iom all mätning osv men nu så gillades det.

    Sen en kommentar ang LoS blockers. Det va betydligt mycket mer LoS blockers på dom lägre numrerade borden än dom högre numrerade. Tyckte för egen del att terrängen va helt perfekt på alla 5 bord jag spelade på. (Spelade på borden 40, 19,21,20,17.. nått sånt iaf)

  • Spelade 40k!

    Om ni har dåligt med LOS så skall de vara i mitten så att de påverkar. Att sätta LOS block i kanterna funkar bara om det finns minst 2 stora LOS-blcok. Bra att ni försöker göra terrängen effektiv på detta sätt!

    Dodgeball fattar jag inte vad folk gnäller över. Som uppdrag var det väldigt kompetivt och hade inte alls de där slumpelementen (vi spelar ett spel där det tar slut runda 5 på 3+...) och stillastående arméer som inte är flexibla för fem öre skall straffas. Helt klart ett av de bättre uppdragen på senare tid för tävlingsinriktad 40k.

    Kan bara hålla med. Om man kör LOS-block ska de stå i mitten, annars måste man ha en bit på varsin sida. Sitter det i mitten funkar det också bra med Vanguard. Jag är grymt trött på att traska över ett enormt kalhygge i mitten och bli sönderskjuten av stillastånde units som gömmer sig i terräng utstrött längs kanterna - det känns som det räcker nu.

    Kill points i 2/5 missions känns som ett för mycket i 6th ed. Och killpointsrabatter, är det inte bättre/enklare att strunta i det? Necrons med allies kan ju ha många units samtidigt som det som deployas är tufft och svårt att döda, så man får det bästa av två världar.

    I övrigt en riktig kvalitetsturnering, stort tack till alla som ordnat!

  • Jag gillade förresten skarpt Line of sight reglerna denna gången!

    Gillar då terrängen faktiskt spelar in och det krävs lite eftertanke i deployment och movement fasen.

  • Mycket bra turnering (som vanligt alltså!) och det var få saker som jag kände inte funkade. Spelade fantasy under turneringen.

    Extra bra:

    • LoS reglerna: Var enkla och nu gör terräng faktiskt skillnad på planen.

    • Kiosken: Köp en snygg mugg och få gratis kaffe? Ja tack!

    • Scenariona: Enkla och effektiva. Märks att dom har blivit inspirerade av Warmachine scenarion ;)

    Sånt jag störde mig på:

    • Dödsstjärnor: 2/5 arméer jag mötte (egentligen 3/5 men Goblins räknas inte :P) hade ett stort block med 5+ karaktärer, dvs. hälften av poängen i ett block. Inte jätte kul i min mening. Vet inte riktigt vad som kan göras åt detta men ni får gärna fundera på hur man kan lösa det.

    I övrigt, sjukt kul och dyker som vanligt upp nästa turnering.

  • edited 3 maj 2013 20:00

    Så blir det om man tillåter fler Look out sire rolls på ett block mot allt! Bort med Look out sire för Dweller/final transmutation säger jag...

  • 40k: Jag håller inte med om LoS blockers. Klart att alla vill veta att blockers skall fungera. Men att veta var de finns innan vi spelar, det skapar nya saker att fundera runt. För min egen del skulle jag gärna se att dessa klumpar lika gärna kunde flyttas med sin egen "footprint" med en scatter. Fördel för mittenobjektiv. Nu fick vi spelare hitta på en lösning. Ville man kunde man grina eller skratta över den bit man hade framför sig. 8" impassible med ett objektiv på toppen?

    Sedan tycker jag att det skall vara fördel att välja sida. Kan jag få fritt skottfält, eller se till att min armé har skydd hela vägen in i combat, då skall detta få ske under första tärningskastet. Argumenterar man att LoS bitar skall finnas i mitten eller på två givna mittdelar, då bör av samma anledning resterande bord se likadant ut med all terräng, två höga byggnader, två låga oc he skog... Det finns inget reellt skäl till att det alltid skall vara lika. Skulle det trots detta vara fastspikat med LoS blockers på mittpunkten, då tycker jag att vartannat bord borde vara utan LoS blockers. Olika arméer har olika krav och möjligheter. Detta var min första statiska armé, jag skulle därmed gärna vilja ha garanti på blockers mitt på alla bord. Men utifrån detta perspektiv tycker jag att man skall fundera lite. Kanske ta det som en punkt i scenariohäftet? Där vi får veta hur L oS kommer att se ut, kommer alla bord att ha en stor bit mitt på bordet eller varannat? Det har av stor betydelse för armebygge.

  • När det gäller dodgeball: jag har inget emot uppdraget, mer effekterna av bollen. Att flytta dem kan vara av strategisk betydelse och kanske vara det uppdrag som skakar om mest i det utstuderade resultatet. ( random) men kanske skall all skada bort?

  • edited 4 maj 2013 01:31

    Ja just get, los reglerna var riktigt bra. Enkla och flöt på riktigt bra. Har hatat husreglerna från dag ett, så jag fortsätter gärna med dom som dom var nu. btw så kan jag tycka att scenario fyra var ok, men man får ju redan bonus för att döda generalen och bsbn. Varför inte ge bonus för att döda ngn annan karaktär? Likt kill the witch eller att man slumpar eller vadsomhelst? Vet inte om ngn annan håller med?

  • Håller med byrne ang. LoS blockers.
    Förstår igentligen inte varför de SKA finnas på alla bord. Är inte att de inte finns, finns på fel ställe på bordet och i mitten en del av en taktik man måste klara av att spela sig igenom?

  • jag spelade fantasy och jag tycker definitivt att det ska va halva poäng i första matchen med tanke på att det var väldig svårt att få en 20-0 i scenariona och det gör ju att första matchen blir ännu mer värd. sen så tycker jag att trean ska få en symbol vinst ^^

  • Spelade 40k.

    Gillade Dodgeball skarpt. Det är något utöver det vanliga, som ställer till det i resultattabellen, utan att för den del vara något slumpmässigt. Det kan dock var värt att överväga antalet bollar på plan, om de skall göra skada eller inte, hur långt man kan flytta en boll per player turn, och om fordon som inte är walkers skall kunna flytta dem.

    Gillade terrängen. Ett par snäpp bättre än för några år sedan.

    Vanguard deployment kan vara lite pillrigt. Jag föreslår att trollapan Olas länkade bild finns med i scenariohäftet nästa år.

    Gillar inte allies. Alls.

  • Vad gäller första matchen är det ju precis samma i den sista, dock generellt svårare att få 20-0 om man håller sig på toppborden hela vägen. Sen kan man ju också vända på det, att det är lättare att ta poäng i en annars svår matchup. Något som gör att man kanske har bättre möjligheter att placera sig bra.

    Utan att ha tittat allt för mycket på resultaten i match 2-4 så tror jag nog att det finns en hel del tunga resultat även där, oavsett scenarios eller inte. Får helt enkelt bygga sin lista så att den går hand i hand med vad som ska spelas. :)

    Jag upplevde det som väldigt jämt, framförallt mellan de högsta placeringarna.

  • 40K-spelare (som vanligt).

    Jag gillar att det finns LOS-block i 40K, men det behöver inte ligga exakt i mitten hela tiden. Eller nödvändigtvis vara gigantiska bitar. Dock så ska det aldrig ligga i ena hörnet, som det var för några år sedan. Skogar eller ruiner är trevligt, särskilt om man är en Guardsman.

    Dodgeball var askul.

    Jag ställer mig fortfarande skeptisk till KP-tabellen. Ibland blir det jobbigt att behöva räkna ut hur det står mitt under slaget... Särskilt om du sovit sådär under helgen. o.O

    Achievements: askul! Skönt att kunna bidra till lagets situation även om man blir överkörd i runda ett. Och att kompisen valde att lämna ett objektiv för att kunna ta "Linebreaker"-achievementet! Det är sånt som du gör för lagets skull. Och det är roligt i ett individuellt spel. (Och så fick vi klappa på en utslagen Max efter att han tagit 17 poäng och därmed givit oss en "Draw allt som allt".)

    Om Best in Show: jag är självklart väldigt glad att bli uttagen i år igen, men att få 15-30 sekunder på sig att få överblick på en Guardarmé och sedan börja flytta om det som stod fel... Inte roligt. Sen kan man också hävda att de arméer som stått uppställda redan innan har en liten fördel eftersom folk kan titta på dem under kvällen innan. Nåväl, kul med variation i de uttagna arméerna. :)

    Vi diskuterade en sak under söndag eftermiddag. Allmänt känns det som att nivån på målningen har sjunkit de senaste åren. Visst har det blivit fler färdigmålade arméer samtidigt, men den absoluta toppen känns lite ihålig. Kanske beror det på att folk tar en gammal armé (undertecknad), eller för att många av "the usual suspects" inte dök upp nu i vår..? Jag hoppas att det blir fler snygga och coola arméer i framtiden!

  • spelade 40k

    Mycket bra turnering som vanligt. gillade priserna, hellre ett snyggt plakat att hänga på väggen än lite slumpmässiga produkter. Muggen var fantastisk! fortsätt med den deltog inte i lagtävlingen, men jag gillade iden att det handlar mindre om att vinna matcherna och mer om annat.

    gillar inte vanguard, quarters ger en liknande deployment som är betydligt lättare att hålla reda på skulle tycka att det vore kul med hammer and anvil på något uppdrag

    angående dodgeball tyckte jag att det var riktigt kul, men jag kan tänka mig att S6/rend kan slå hårdare mot vissa listor än andra. Kanske kunde man ersätta 3 träffar mot lilla templaten och antingen höja till s8 eller sänke till s5 eller mindre med s 6 åker T3 listorna dit på instant death men inte T4, inte en stor grej men ändå.

    stora LOS Blockers mitt på bordet är tycker jag är bra, dom gör ingen nytta på sidlinjerna, och som någon sa så fanns dom inte på alla bord så man kan inte räkna med att ha dom. för övrigt är det trevligt att det i alla fall finns några ställen där jag kan gömma min riptide =P

    Allies tycker jag är ett trevligt tillägg och jag ser inga stora problem med det, det enda är möjligen att det ger tillgång till fler elite/fast/heavy slots, dock inte från din armé. Man skulle kunna tänka sig att allies detachmentet läggs på ditt primary detachment dvs tar du ett allied elite choice får du bara ha 2 elites ur din primary lista.

    Target Fast/Heavy, gillade inte att om du bara hade ett choice ger ditt HQ extra poäng men blir fortfarande inte scoring, Jag tycker inte man ska straffas för att man spelar med lite heavy support.

    Tack till Dea och Daniel för en till Fantastisk Fanatic och tack till mina trevliga motspelare /Björn

  • Som jag skrev på svenska40k.se: priset heter plakett. Plakat har du på 1:a maj...

    Sen så är det himla fint att det är snygga priser. Och vad jag förstod var det väldigt god choklad till bästa laget. :)

  • " Target Fast/Heavy, gillade inte att om du bara hade ett choice ger ditt HQ extra poäng men blir fortfarande inte scoring, Jag tycker inte man ska straffas för att man spelar med lite heavy support. "

    Jag undrar hur Target "X", där X är vad du som spelare väljer i motståndarens arm'e skulle vara. Max 2 poäng, oavsett vilket choise du väljer. på detta sätt skulle man kunna påverka sitt motstånd på ett sätt som är samma för alla, dessutom har man en strategisk fördel att finna en svaghet hos motståndaren. Har man själv valt att satsa på något för att ge fördelar, kanske just samma fördelar blir nackdelar i detta uppdrag. tex: jag hade flera 5 manna troops, vilket inte är svårt att döda för motståndaren, medans de ger mig måga fördelar, "spam" och scoring.

    Bara en tanke Franke...

  • Jag tycker att scenariot med flaggor kan komma tillbaka och inte bara vara med i lagtävlingen, detta gäller fantasy såklart.

  • edited 14 maj 2013 13:55

    Tack för all input ni gett oss i denna tråd. Vi har haft våran utvärdering och gått igenom de flesta åsikter vi fått in och planerat för kommande turneringar. Det är en hel del finputsning som kommer göras och inte så mycket stora penseldrag men lite som kommer att gälla inför nästa år är:

    • Fantasyscenariona kommer i stort att behållas som de var, ska förtydliga och justera vissa delar bara.
    • Utformning av restriktioner i Fantasy har diskuterats en hel del efter turneringen, men det är inte helt klart vilken väg vi ska gå med det än.
    • Dodgeball scenariot i 40K kommer att formas om, men rörliga objektiv kommer att bli kvar.
    • All information om turneringen kommer att samlas i en pdf, och vi ska förhoppningsvis ha de mesta av all information satt i god tid innan turneringen.
    • För att slippa pappersexercisen och kunna erbjuda mer korrekta listor över vad folk spelar kommer vi i fortsättningen kräva inskickade armélistor i förväg via mail.
    • I lagtävlingen kommer lagkaptenen få ut ett inrapporteringsark där han på ett enkelt sätt kan föra in den information vi behöver för att kunna bokföra alla resultatbaserade achievements.
    • Vi ska titta på möjligheterna att erbjuda någon form av lunch i egen regi i anslutning till lokalen, så vi vet vad det är vi faktiskt erbjuder.
    • P.g.a ändrade uthyrningsförhållanden ser det ut som vi till hösten för en mindre summa kan erbjuda dedikerade sovsalar i skolan som gymnastiksalen vi hyr ansluter till.
  • Klokt, låter bra.

  • Hur långt i förväg ska lista skickas?

  • edited 15 maj 2013 09:19

    Det blir mest troligt senast onsdagen samma vecka som turneringen, så man kan fortfarande vänta med att bestämma vad man ska spela :)

  • Känns förnuftigt!

Sign In or Register to comment.