2000 pts Dark Eldar, Haemonculi Coven Lista 1.0

edited 24 mars 2013 15:11 in Off topic

HQ:

Haemonculus, Webway, Liquifier (95) Haemonculus, Webway, Liquifier (95)

TROOPS:

Wracks x10, Liquifier x2, Acothyst, Agonizer (150)
Wracks x10, Liquifier x2, Acothyst, Agonizer (150) Wracks x5, Liquifier, Venom w/Dual cannons (125)
Wracks x5, Liquifier, Venom w/Dual cannons (125)
Wracks x5, Venom w/Dual cannons (115)

ELITES:

Grotesques x4, Raider w/Flickers (210)
Grotesques x4, Raider w/Flickers (210)

FAST:

Scourges x5, Haywire Blaster x2 (130)
Scourges x5, Haywire Blaster x2 (130)
Scourges x5, Haywire Blaster x2 (130)

HEAVY:

Talos, TL-Heat Lance (110)
Talos, TL-Heat Lance (110)
Talos, TL-Heat Lance (110)

TOTAL: 1995

Haemonculus åker med Grotesques i Raiders, glider fram och snör upp portarna. Scourges plockar fordon. Resten strömmar ut ur portarna. Jag inser att listan har tappat en del av sin potens nu när man inte längre får assaulta direkt efter man anländer från reserv. Men, jag tror det blir häftigt ändå ^^

Vad tror ni?

Kommentarer

  • En kort fråga: Vem ska leda dina Grotesques? Lite dyra units för att slösa bort utan ledarskap

    Köp fler Haemies för att leda dem, och ge token. Kitta med siccorhands och Liquifiergun. Om du inte vill ge dem en Archon Dumpa någon Talos (alla?) köp något som tar ut fordon. Ravager eller någon flygare.

  • edited 24 mars 2013 16:53

    Grotesques leds av Haemonculus, en i varje. Men ja, dom är dyra. Jag vet inte ens om dom är speciellt bra om jag ska vara ärlig. I varje fall inte i jämförelse med alternativen. Det är dock prioriterat att armén är någorlunda homogen utan att för den delen vara helt värdelös.

    Jag hade gärna inkluderat Talos, men dom är ju som du antyder, inte heller så bra ^^ Långsamma och måste väldigt nära för att göra skada.

    Tråkigt, men tack för tipsen.

  • Jodå nog är Grotesques bra, toola med Liqufiergun och sciccorhands eller Venomblade på chefen (vad de nu heter). Så blir de grymt slagkraftiga.
    Problemet med en "ren" coven lista är problem med Antitank. Scourges är lite för dyra och lite för dåliga för det. Skulle köra Beastpack och Reavers.

    Ser nu att du har Agonisers på Wracks enheterna, inte värt det, kör på Liqufiergun och venomblade. Lika dyrt och bättre.

  • edited 24 mars 2013 20:54

    Heh ja, vad underligt att Scourges kostar lika mkt som Reavers, du har nog rätt i den observationen. Tanken va väl att Scourges skulle glansa ihjäl fordon men en Reaver med Blaster lr Heat Lance är nog giftigare. 36" movement speed är ju rätt trevligt. Scourges går ju dessutom att byta utan att kompromissa temat.

    Jag har dock en fråga, så vitt jag förstår är det rätt vanlig taktik att köra med portar, men eftersom jag måste börja plocka in reserver i andra rundan så hinner jag bara köra 6" fram med en Raider, hoppa ut ytterligare 6" och sedan snöra upp porten varpå Haemonculusen lär bli bortblåst - och därmed lämnar grotesquesen utan independent character. Tjänar alltså bara 12". Vilket också innebär att allt från reserv lär komma ut i mitt i fiendens skottglugg mer eller mindre. Har jag förstått det rätt? Jag förstår dock att det kan skötas med lite mer finess, men trots det knappast en "gamechanger"- taktik.

    Gud så kasst allt börjar bli nu efter noggrant övervägande ^^

  • DE är inte kass, bara lite svåra att spela, ibörjan.

    Med Scourges använder du ca. 260 poäng att glansa ihjäl fordo, ja har du tur så använder du 130. Med Ravager använder du ca 115 poäng för att, troligtvis, spränga ett fordon. Ja du har uppfattat rätt med deployment av WWP. Därför kan det ju vara roligt att använda Reavers från WWP, Talos har det något lättare med WWP. Men WWP är nog rätt svår att köra på, rent allmänt. Det ska vara units som skjuter mycket som ska komma ut eller Reavers, enligt mig.

    Skulle nog köra på ditt teama men ta in Ravagers, och använda Beasts, 2 units. Hemoncolus till Grotesques toolade. Fundera på karaktären, Urien. Behöver du 5 troops?

  • edited 25 mars 2013 12:04

    Nä, ursäkta om jag var otydlig. Jag menade att en Haemonculu-coven lista generellt är kassa. Det verkar i varje fall råda en rörande konsensus över det om man surfar runt på olika forum, speciellt nu i 6th ed.

    Urien kan ju vara trevlig för att ytterligare kötta upp Grotesques och dela ut ytterligare pain tokens. Tråkigt bara att han kostar skjortan. Men å andra sidan jag kan nog spara in på troopsen, dessa 10-manna squads av wracks utan transport är ju otäckt enkla att skjuta bort.

    Jag tror jag slopar WWP faktiskt, jag hinner inte få upp dom tillräckligt långt fram för att de ska vara farliga. Det är väl bättre med raiders då, möjligen med Enhanced Aethersails så jag snittar 36" första rundan och 4+ cover sv, de som då fortfarande står (svävar) runda två kan ju disembarka både grotesques och wracks som rusar in i fienden, då dessa är assault vehicles tänkte jag.

  • edited 25 mars 2013 13:56

    Haemonculus coven list 1.1

    HQ:

    Urien Rakarth (190)

    Haemonculus, Liquifier (60)

    Haemonculus, Liquifier (60)

    Troops:

    Wracks x5, Liquifier, Venom w/Dual cannons (125)

    Wracks x5, Liquifier, Venom w/Dual cannons (125)

    Wracks x5, Liquifier, Venom w/Dual cannons (125)

    Kabalite Warriors x10, Blaster, Dark lance, Raider (190)

    ELITES:

    Grotesques x4, Liquifier, + str, Raider w/Enhanced Aethersails (235)

    Grotesques x4, Liquifier, + str, Raider w/Enhanced Aethersails (235)

    Fast:

    Reavers x6, Blaster x2 (162)

    Reavers x6, Blaster x2 (162)

    Heavy:

    Ravager w/ Night Shield (115)

    Ravager w/ Night Shield (115)

    Talos Pain Engine, Twin linked Liquifier (105)

    Total: 2004

    Jag vet att Talos Pain engine inte har någon roll direkt, men den är för häftig för att helt utesluta. Dessutom 4p för mkt, men jag får väl kompromissa bort en night shield lr någe.

  • Coven lista är en utmaning.
    Var ska ena Haemonculuc vara? Skulle toola dem med Venomblade eller Siccorhands. Abberation (eller var det nu var) till Grotesques bör ha scissorhands och Liqufiergun. Reroll på poison wounds är gött Har liiite svårt med 6 reavers och skjutvapen. Du kan endast välja att skjuta eller köra över folk. Ska du endast panga på dem så tror jag units med 3 + vapen är nog så bra, då har du ju även råd med en till 3:e trea med vapen.
    Din Talos kommer efter resten av din armé som en pensionär, nog sagt, köp nytt, köp bättre.

    Dina Warriors i Raider behöver not ett trophy rack, som gör vapnen twinlinkade, du får ju bara snapp fire efter 6 tum.

  • Det blev en haemonculus för mkt ser jag, hade den inte ens i original listan. Den andra åker med Grotesques. Urien åker med grotesque grupp nr två.

    Antar att ett närstridsvapen på haemonculus kan vara en idé eftersom han ska åka i en sådan enhet. Å andra sidan kommer han aldrig vara bra i närstrid, en liquifier kan ju blåsa bort en squad med spacemarines med lite tur, vilket han aldrig gör i närstrid. Även med +2 poison weapon.

    12 reavers är väldigt mkt, men jag har svårt att hitta en användning för beastmaster, Razorwing flock är vissterligen bra med sina rending attacks. Men då kommer man till bekymret av att de är ruskigt fula modeller och passar inte alls in. Ledsen, men estetiken spelar en roll.

    Talos är enbart för temats skull, förstår dock att den är långsam och allt annat är snabbt. Å andra sidan, kostar den bara 100 poäng och måste prioriteras i runda tre lr någe av motståndaren, då den plöjer in i hans led. Sedan kan den ju hålla objektiv i de missions som tillåter det, eller förhindra någon annan. Men ja, en razorwing t.ex. hade varit bättre.

    Splinter racks var en bra idé, eftersom dom i huvudsak ska glida runt och skjuta.

Sign In or Register to comment.