Machinations Umbra (Warmachine liga)

edited 23 februari 2013 16:45 in Warmachine / Hordes

Ja, ser ingen tråd här men våran PG Erik har utlovat att det ska spelas liga om folk är sugna och jag är då sugen :)

Machinations är årets WM/H liga och Umbra är den första delen av ligan som komemr pågå under en månad och börjar nu på måndag.

Man kan registrera sig på www.privateerevents.com

Det finns speciella regler både för vissa figurer och speciella scenarion som spelas under ligan. Man kan rapportera resultat online för att låsa upp nya delar av ligan och för att se till att ens faktion avancerar inom ligaspelet. Det går att beställa ett kit för ligan för att kunna vinna olika "patches" och liknande men jag vet inte hur det ser ut med tillgång till dem här i Umeå då det verkar vara lite seg respons hos den auropeiska quartermastern (som ska se till att pressgangers får sina beställningar m.m.) men det kan säkert Erik svara på bättre än mig.

Någon annan som är taggad?

Kommentarer

  • Låter sweeet!

    Vars ska ligan spelas på fusk?

  • Jag tror att vi kommer att starta officiellt på FUSK på måndag. Jag ska försöka vara där tidigt men jag vet inte riktigt hur det ser ut med jobbet på måndag eftermiddag så jag får se när jag tar mig dit.

    Läs gärna igenom reglerna så ni vet vad som gäller. Man kan självklart (antar jag utan att ha frågat Erik ;) ) rapportera in matcher man spelat sedan i måndags (enligt reglerna för ligan) och målningspoäng räknas också sen den oficiella starten av ligan (25/2). Jag tror att det kan finnas någon gräns på 8st spelare i ligan men jag vet inte om det bara är för att få fina "patches" eller om det finns något problem med att rapportera resultat från fler personer också, det ska gå att köpa in extra saker för fler spelare men det vet jag inget mer om...

    Sen har jag ett litet förslag angående en "house rule" i våran liga, de officiella reglerna säger att nya alternativa modeller helt ersätter sina orginalmodeller under ligans gång (dvs man får inte spela med en vanlig centurion, scythean, gladiator m.m. i ligamatcher) jag skulle gärna se att vi tillåter orginalmodeller men självklart får man även spela ligavarianten. Det tror jag ger en bättre möjlighet både för nya spelare att lära sig sin armé utan tillfälliga regeländringar och för de som vill träna på listor inför turneringar eller liknande att faktiskt göra det inom gränserna för ligan. Det gäller dock att vara extremt tydlig med vilken modell man spelar med inför matchen så att inte någon känner sig lurad av att man inte visste vad motståndarens modell gör. Jag lämnar det dock upp till Erik att bestämma hur vi ska göra med det.

    På sidan kan man se vilka factioner som kontrollerar vissa områden och även se om något blivit upplåst i "the vault", striderna på kartan är i full gång men inget haar låsts upp ännu. Som jag förstår det så kommer lite mer av storyn avslöjas när man låser upp saker (när tillräckligt mycket totala ligapoäng raporterats in) och jag tror/hoppas att det även innebär nya scenarion/regler/modeller eller någon annan typ av påverkan på ligaspelet :)

    Ska se hur mycket målarpoäng jag lyckas få med mig till på måndag ;)

  • Det är bra att ddu styr upp johan. Jag tycker att det är vettigt att man får använda orginalmodellen sålänge man är tydlig. Jag är sjukt taggad.

  • edited 4 mars 2013 09:09

    Jag och Fredrik siktar på att vara på plats senast kl 15 på FUSK idag så jag hoppas att det är fler spelsugna där.

  • edited 5 mars 2013 13:38

    Ok, Erik bad mig att ta hand om Machinations ligan så då får jag väl styra upp :)

    Deltagare i ligan:
    Johan
    Erik Ö
    Daniel
    Robin
    Fredrik S
    Osten

    Fler deltagare är välkomna, papper för att fylla i målarpoäng och spelade matcher finns i samma låda som objektiven på FUSK, tar de slut kan jag ordna nya.

    Se till att läsa igenom reglerna om ni ska spela ligamatcher, det finns vissa specialregler som gäller under ligans gång och som gör att matcherna blir lite annorlunda från "det gamla vanliga".

    Alla får spela så många matcher de vill och hinner under ligans gång, behöver ni mer papper för att rapportera in matcherna så skriv det här så kan jag ta med fler papper till FUSK. Alla matcher som spelas/spelats från 25/2-25/3 enligt ligareglerna mot någon annan i ligan får räknas in. Jag hoppas att de som deltar i ligan kan vara närvarande på FUSK på måndagar så blir det extra mycket spel och även en sammanräkning av ställningen.

    Är ni INTE på FUSK en måndag så skriv gärna eran totala poäng här så kan alla få en uppfattning om hur vi ligger till.

    Jag kommer att samla ihop alla ligapapper på måndagen 25/3 och räkna ut vinnaren av ligan. Det verkar tyvärr inte som att vi har någon oficiell prissupport men man vinner äran som minst ;).

    Vi kommer att spela med två ändringar i reglerna:

    Orginalreglerna för en modell FÅR användas i ligan även om det finns en ligaspecifika regler för modellen. Se bara till att motståndaren är medveten om vilka regler du använder.

    För målningspoäng kommer vi att räkna min/max units istället för ligans "4 or less" och "5 or more". Det vill säga att måla en liten unit (6 småbaser, 3-4 mediumbaser, 3 kavallerister m.m) ger 2 målarpoäng, att måla en stor unit (10 småbaser, 5-6 mediumbaser, 5 kavallerister m.m.) ger 3 poäng, om man sedan tidigare målat en liten unit och sedan fyller ut den till en stor unit så får man 1 poäng. Är ni osäkra på vad ni får för någon unit så är det bara att fråga här.

  • edited 14 mars 2013 09:45

    Okej, upprepar här då många inte verkar ha läst det tidigare:

    Är ni med i ligan MÅSTE ni registrera er på privateerevents.com

    Ställningen från de jag hade möjlighet att kolla under kvällen igår:

    1. Johan 36 poäng (27 spelpoäng, 6 målarpoäng och 3 bonuspoäng (20+damage))
    2. Erik 33 poäng (24 spelpoäng, 9 målarpoäng)
    3. Fredrik 22 poäng (22 spelpoäng)
    4. Robin 19 poäng (19 spelpoäng)
    5. Björn 10 poäng (7 spelapoäng, 3 bonuspoäng (20+ damage))
    6. Osten
    7. Daniel
    8. Nicklas
    9. Filip (Tack för namnet Robin)

    Ni som inte har några poäng inskrivna får gärna skriva här hur mycket poäng ni har så får man en uppfattning om ställningen.

    Det är två veckor kvar av ligan nu (sista speldagen är måndag 25/3)

    Machination som ligaformat sträcker sig över hela året och har 4 olika säsonger där Umbra är den första, planen är att vi även ska spela de andra 3 säsongerna och då ska vi förhoppningsvis ha det oficiella ligapaketet med patches och annat kul.

  • En länk till den bild som avslöjas mer och mer ju fler "schemas" som rapporteras in som avklarade på hemsidan (det är de saker man kan göra för att få bonuspoäng i ligan)

    http://www.privateerevents.com/immoren/the_vault/5

  • nya spelarens namn är filip

  • Påminner igen: Registrera er på hemsidan!

    När ni gjort det får ni gärna leta upp mig och lägga till mig som vän så blir det lättare att rapportera in matcher (när jag får möjlighet att göra det). Mitt användarnamn är Rorin där också.

  • kan du länka dit man registrerar

  • Sista dagen att vara med Idag!

    Kom gärna förbi FUSK och spela under kvällen.

  • edited 27 mars 2013 09:52

    Nu är ligan avslutad, resultat kommer upp när alla rapporterat/lämnat in sina resultat.

    Ni kan lämna in era ligapapper antingen till mig (Johan) eller till Erik.

    Det går också bra att fylla i era poäng här om ni inte behöver någon hjälp med att räkna poängen. Ifall ni rapporterar poäng här vill jag ha dem uppdelade i

    Spelade matcher

    Målningspoäng

    Bonuspoäng (Samt vad ni fått bonuspoängen för).

    Till nästa del av ligan bör vi ha det officiella kitet vilket gör att man får "patches" och kan vinna ett pris men jag postar mer om det när det finns mer information från privateer press.

  • Resultatet av oficiella ligan: http://privateerpress.com/community/privateer-insider/insider-4-2-2013

    Jag kommer att lägga upp våra lokala resultat här senast på tisdag nästa vecka.

Sign In or Register to comment.