Bubble Season 7 - Blood Bowl Liga - Planering, anmälan, diskussion & allt annat tråden!

13468936

Kommentarer

  • Vänta, vilka tärningar använde du? Snälla Tärningsgudn, låt inte förbannelsen över 2012 års Doubt-tärningar spridas vidare!

  • Känner mig mer än rånöjd över mina nya fina tärningar från Coop nu efter att fått höra vad doubt-tärningarna presterat :D

  • @hemlighållaren det var khanmanks gråa och orangea tärningar

    @Frantic årets DOUBT-tärningar är läskigt mycket bättre vänta bara till dess säsongen startar.

  • edited 30 januari 2013 19:10

    Det balla var att Mårten körde med de orangea och snittade 3 i AV-slag och när vi bytte så var mitt första AV-slag 11 :) Alla mina reroll rök på tvåtärningsblock : skalle + both down. Och mängden enkelskallar gör att jag redan är en legend i BUBBLE 7

    Och det var Bloodthirstern, inte Bloodlettern :) 100' i prisskillnad...

  • Bloodthirstern, Bloodlettern, Beastman, Beast of Nurgle, Snottling Rotter.... Vem ser skillnad. Kaosvarelse som kaosvarelse.

  • edited 30 januari 2013 20:54

    Oj är det fler än jag som har oflyt med tärningarna? fyra senaste matcherna har varit riktigt retsamma. :)

  • @Nilssonharhund, shit sicken snygg beastman.

  • Tack för komplimangerna. De gör det enklare att få klart laget.

  • spela spela spela! någon? fredag för/eftermiddag, lördag eftermiddag, söndag för/eftermiddag har jag tid! vill prova hur roliga/dåliga goblins är :D.

  • NilssonHarHund

    Tycker de som kommenterat din beastman ljuger, den är snyggare än så... :D

  • Jag kan tänka mig spela en match fredag förmiddag, @Zenith

  • NilssonHarHund, sweet :) at ur place och vilken tid?

  • Intressant matchup. ett lag utan skills mot ett lag med stunty, jag lägger pengarna på att Goblins går segrande med 2-1 men en förlust på cas-sidan med 4-2

    Lets get redy to blooodyyyy bowl!!!!

  • Min totalt slumpmässiga analys är lite annorlunda.

    Tror på 2-1 i TD och 2-2 i CAS. Undivided kör ett väldigt försiktigt och lite kontroversiellt roster med fyra rerolls och bara två kaoskrigare. Efter att ha någorlunda lyckat spelat Nurgle med bara två rerolls och en pestigor så tycker jag att det är lite för mycket på "the safe side". Undivided kommer nog att vinna mot Goblinerna med sitt försiktiga roster, men tror att de kommer att få svårt i ligan längre fram för de saknar styrkeövertag på plan mot andra lag. Tror Goblinerna kommer att lyckas såga en Kaoskrigare till skadebåset tidigt och det gör att Undivided har svårt att hålla fast trollen och har därför svårt att dela ut stryk.

  • edited 31 januari 2013 09:51

    Jag tror Chaos vinner betydligt mer på att ha 4starka utan loner på planen än 2 extra rerolls, lätt att få 3 dices block om man har str4 i grund i block - men som sagt... det är en preseasonmatch :) allt kan ändras innan ligastart :)

    Vad gäller matchen så kan allting hända, goblins kräver en annorlunda strategi att spela med och mot och dessutom kommer jag köra 100% doubtdices.

    Jag har dock stor fördel att möta chaos än vilket annat "tier 1-2" lag som helst då dom helt saknar block och slår ner mig på POW bara, utan reroll dvs.

  • edited 31 januari 2013 09:56

    Efter att ha tittat på lagen som är anmälda just nu i ligan blev jag väldigt peppad på att spela Chaos Dvärgar. Mycket Block och Tackle för att motverka all dodge i ligan just nu. Skiter det sig med Khemri så kommer nog Gorgoth Slavers att göra entré och visa återigen att Bull Centaurer är en av de mest överskattade spelarna i spelet.

  • @Stareater: Vad menar du med "en av"? Tjurcentauren är - enligt min erfarenhet - sen klart värdelösaste spelaren i hela spelet. Värd ungefär en tredollarsedel! Kan inte slåss, kan inte hantera boll och kan inte använda något av de fyra benen för "gliiiid for it". Komplett usla!

  • Jag brukar i vanliga fall köra standardrostret 4 warriors, 7 bestar, 3 rr för jämna miljonen guld, men tänkte den här gången testa något nytt, mest för att bestmodellerna jag har till hands är så mysiga med sina små modellerade mutationer. Men om det går åt skiten mot goblins kan det mycket väl bli ändring på det inför säsongen.

  • edited 31 januari 2013 21:11

    Riktigt roligt att läsa om matchen ni har tänkt spela.

  • @Khanmank: Har inte sett en Bloodthirstern prestera något vettigt i någon match ännu trots att den har en väldigt läskig statline, så den är fortfarande "in the running" att vara mest överskattad pjäsen. Slann Blitzers och High Elf Thrower ligger också bra till på överskattningslistan.

  • Men Slann Blitzern är ju billigare nu så man kan ... ehh ... skita i att köpa dem i alla fall :)

  • @Stareater: I Cyanide-spelet är min Bloodthirster helt crazy-good :) Mighty Blow som första Skill-up, Piling On som andra och Break Tackle som Tredje. (Med lite tur hade jag haft Block vid det här laget!)

  • edited 31 januari 2013 13:36

    Har hört historier om Bull Centaurer också som både fångar och springer med bollar, gör touchdowns samt som orsakar Casulties till höger och vänster, betyder dock inte att jag behöver tro på det. Dessutom är slumpen i Cyanide rätt så sned.

  • Dessutom är slumpen i Cyanide rätt så sned.

    På vilket sätt är den sned?

  • Har inga bevis men statistiskt verkar vissa saker är alldeles för lätta. Saker som att dodga in i fyra tackle zones, plocka upp bollen och dodga ut med den, göra två GFI och en göra touchdown är sånt som händer alldeles för ofta enligt statistiken. Mina lag får också statistiskt sett alldeles för mycket stat increaces och dubblar. Som sagt inga bevis men mycket tyder på statestiken är lite sned för att göra saker lättare, mer optimistiskt och för att boosta lag snabbare.

  • Ok. När jag hängde på cyanid forumet så var det mycket snack om att spelets "slump" inte var korrekt. Men alla som körde ett statistikinsamlande program kunde bara konstatera att allt var statistiskt korrekt. Nu var de enda framlagda bevisen jag såg över spelade matcher, ej något om upgrade rolls osv. men allt tydde på att "slumpen" var korrekt.

    Spelar du mycket mot datorn? För det mesta om det här med felaktig slump hade mycket att göra med datorns vågade spel, som alla tyckte gick alldeles för bra. Det har i princip fastställts att datorn inte fuskar med rollsen utan misslyckas ett sannolikt antal gånger med det han utför, vilket oftast inte har bisarrt låga odds. Grejen är väl den att den genomsnittlige BB-spelaren börjar grina så fort han tvingas till ett 3+ med re-roll och förundras över när datorn gör fyrdubbla dodges "hela tiden utan att falla". ("hela tiden utan att falla" = människans sätt att se situationen på ett väldigt partiskt sätt)

  • Fanns ett 3rd party program till cyanide bloodbowl som registrerade alla tärnings-slag och gav sedan ut % efter match, jag såg då inte att det var något speciellt med slumpen, dock märks det oftare när man misslyckas än när man lyckas med saker.

  • Framförallt så gör Cyanide-programmet mina gobbos till riktiga hjältar!

    Har nu en win-ratio på 1 var 9:e match!!!

  • edited 31 januari 2013 15:43

    Jag spelar faktiskt inte så mycket alls på cyanide för jag har inte tiden och därför har jag inte lyckats samla ihop ett tillräckligt stort statistiskt underlag för att kunna säga något som egentligen visar något. Detta är ett väldigt begränsat statistiskt underlag. Man behöver spela väldigt många matcher för att få något som är statistiskt säkerställt och den tiden har jag verkligen inte.

    Jo jag har också sett diskussionen om cyanides slump på forum och jag kör ett 3rd Party Statistik-program för att kolla slumpen. De slutsatser som jag dragit hittills är att det är nästan äckligt rättvist mellan spelare hur många % de slår av varje tärningsslag i en match, och att det verkar som om att det är en liten sned fördelning där högre siffror är vanligare än lägre på dodge, pick up, GFI och improvement rolls. Dubbelslag är också lätt överrepresenterade i spelet, förutom vid fouls.

  • dock märks det oftare när man misslyckas än när man lyckas med saker.

    Kärnan av mänskligt beteende, att man upplever oförrätter mycket starkare än framgångar, ie att de flesta spelare anser sig nog slå dubbelskalle oftare än dubbelpow.

    Jag hittade för övrigt igen en av de roliga trådarna på cyanides forum, en kille som den perceptuella partiskheten (perceptual bias) verkligen har låst sig för. Nu har jag bara läst de första två-tre sidorna i den tråden innan jag blir less på honom men det visar ju på det generella problemet.

    http://forum.bloodbowl-game.com/viewtopic.php?f=7&t=278&hilit=computer+cheating

Sign In or Register to comment.