Sugen på Confrontation Phoenix editions betaregler?

edited 21 december 2012 13:16 in Figurspel

Tja, nån som kommer ihåg gamla confrontation 3.0/3.5 från Rackham (upplagan innan horribla Age of Ragna'rok) och känner att det är något ni saknar? Som någon kanske känner till så skall CMON släppa en uppdaterad, mer balanserad utgåva av 3.0/3.5 (yaaaaay). Vill man få en försmak på de denna nyutgåva kan man backa CMON's senaste kickstarter "guilds of cadwalon" ( http://www.kickstarter.com/projects/coolminiornot/guilds-of-cadwallon ). Guilds of Cadwallon verkar för övrigt vara ett trevligt litet spel, som pausunderhållnig mellan alla figurspel :-)

För er som inte känner till Confrontation så var ett ett rysligt roligt, om än något obalanserat, skirmish spel från Rackham som för övrigt hade en väldigt innovativ figurdesign och några av de snyggaste och figurerna på sin tid (många vilka håller måttet än idag)! Mycket av deras design går igen i många av de figurer som görs idag.

Det var allt, ha det gott allesammans och god jul!

Kommentarer

  • Skoj. Jag tyckte faktiskt att confrontation 3/3.5 var riktigt bra regel system som tyvärr led av att vara riktigt uruselt skrivna. Har faktiskt gått och undrat varför ingen tagit mekaniken därrifrån och gjort nått nytt.

    Hoppas bara att det inte blir lika taffligt skrivet som confrontation var.

  • Jag vet inte om jag tycker att grundreglerna var särskilt taffligt skrivna men reglerna för vissa figurer lämnade en hel del att önska. Jag misstänker att de var skrivna på franska och taskigt översatta till engelska dock. Fick Cadwallon-boken av en polare för ett tag sedan och tänkte "oh schysst, en massa fluff" men stora dela var så dåligt skrivet att man ibland bara fick nöja sig med alla fina bilder, som en pixie-bok för äldre ;-) Nu när jag tänker på det så kunde regelkorten till figurerna referera till regler som inte fanns och så, haha ja det var grejjer det. Det största problemet för mig var bristen på balans, för samma kostnad kunde du få två modeller på helt olika nivåer. Tyvärr befann sig mina figurer ofta på fel nivå :-)

    Så ja, låt oss hoppas att det blir en del förbättringar! Jag kommer ju att få betareglerna så förutsatt att du bor i Umeå så kan du få prova dem om du vill? Jag vet inte när jag får dem dock.

  • Jepp, Cadwallon led ännu mer av översättnings problem, vilket också var väldigt synd då det är/var ett väldigt annorlunda och nyskapande system. Secrets boken till cadwallon (bara den första kom ut på engelska såvitt jag vet) har en hel del underbart fluff. Tyvär är mycket av det ganska grundläggande fluffet utspritt på massa olika ställen, Confrontation, Ragnarok (inte senare prepainted spel utan confrontations systerspel för större slag), Cadwallon och secrets boken, diverse nummer av hmm cry-havoc(rackhams tidning).

    Balans mässigt så tycker jag att den största boven var vissa summoning-spells, men självklart det fanns vissa modeller som kostade alldeles för mycket poäng för vad dom gjorde som tur var var dom rätt jämt utspridda mellan "fraktionerna".

    Självklart är jag intresserad av att testa och ja jag bor i umeå. Vem vet kanske jag får lite inspiration och dammar av alla mina omålade rackham figurer och målar lite.

  • edited 23 december 2012 11:53

    Nja, jag vet inte om jag håller med om att de alldeles för dyra eller billiga figurerna var värst väl utspridda. Å andra sidan kan jag ha valt helt fel lag. Själv spelade jag Dwarves of Tir-na-bor och fick alltid mindre "bang for the buck's" än mina polare som spelade Dirz, Mid-Nor, Griffins och Wolfen of Yllia. Jag vet att Dirz hade flera modeller med bättre stats för (ibland mycket) mindre poäng än många av mina elites. Med undantag för mina karaktärer så hade få av mina dvärgar initiativ över 0, ATT-värde över 3 (detta gällde även mina elites) eller DEF över 4. Visst, när de väl träffade kunde det göra riktigt ont på den som kom emellan men då var jag också oftast tvungen att riskera livet på mina dvärgar (vilket jag såklart gjorde, om än med varierad framgång).

    Dvärgarnas styrka föll dock på grund av ett flertal olika faktorer. Den som slog först och gjorde lite skada började stapla minus-modifieringar på sin motståndares ATT/STR/DEF/INI-slag (om jag inte minns fel) vilket gjorde att en figur med ATT 4 som fick in ett "light wound" effektivt blev ATT 5 mot min DEF som sällan var högre än 3-4. Efter att min ATT sen sänkts till 2-3 kunde mina dvärgar sen stå där och vifta bäste de ville och pumpa sina skadeslag med ånga (vilket allt som oftast mest skyndade på mina dvärgars undergång). Fick man sen in ett bra skadeslag och slog en 1a på hit locaion tabellen var det skit samma hur mycket skada man än gjorde eftersom man ändå inte kunde få nån att bli "killed outright" då (vilket ju var fördelen med att göra massiva mängder skada annars), en 2a var nästan samma sak även om det fanns en chans då (men då skulle man ha en otrolig tur med skadeslaget). Så 1/3 av alla skadeslag var sådär bra för min del (om jag nu ens träffade). Därför var det bättre att vara bra på att träffa, slå först och hela tiden göra lite skada för att till slut nöta ut sin motståndare helt och hållet (som i slutändan ofta var chanslös).

    Men ja magin var emellanåt väldigt obalanserad den med. Morzath the Hell Spat (cadwallon-gubbe med kärra full med lik) kunde förutom att återuppliva döda figurer till olika sorters odöda, transformera om sig till en mid-nor cyklop och var en hejjare på att summona så att framkalla en elementar (earth/darkness) var inget problem för honom (varpå han fick en 75p figur helt gratis och var det en darkness elementar var den ordentligt kick ass) spelade man då en 300p strid (minsta man kunde spela om man ville ha med Morzaht) fick ens motståndare en rejäl uppförsbacke.... Tack och lov spelade ingen av mina polare honom och tyvärr gick de omkull kort efter att han gavs ut (annars hade jag nog spelat honom :D ).

    Så det finns lite att arbeta med nu när de skall göra om spelet. Men å andra sidan är spelmekaniken otroligt intressant och det finns mycket som skulle kunna utvecklas ännu mer så att det blev ännu bättre. Jag hoppas att de har vett att ta vara på det bara, samtidigt som de lyckas balansera systemet.

    Vad bra! Så fort jag får reglerna kommer jag att lägga ut en tråd här på stridshammaren och upplysa alla som kan tänkas vara intresserade om detta! Även jag är bra sugen på att damma av mina gamla dvärgar och skvätta lite färg på dem! Tycker det är några av de coolaste dvärgarna som någonsin skapats!

Sign In or Register to comment.