Så då har man tänkt hoppa ner i fantasy efter 8 år 40k. Min plan är att fixa en Empire armé men problemet är att jag inte har nästan nån koll överhuvudtaget på vad som är bra i fantasy. Tänkte börja med 1500p och efter att ha frågat mig fram har jag kommit fram till följande men antar att det finns en del rum för förbättring. Jag kan också säga att jag gillar typ allt i modellväg för Empire och har inget annat än en kanon och 3 demigripar så jag kan ändra i princip allt.
Lords Battle wizard lord, lvl 4: 200 Lore och magic equipment vet jag inte
Heroes Battle wizard lvl 2: 125 lore vet jag ej, antar att en dispel scroll behövs?
Core
8 Knights, full command: 206
20 Halbardiers (eller state troops av nåt slag iallafall), Full command: 170
10 handgunners: 90 Attachment till state troops?
Special
10 Greatswords, Full command: 140
3 Demigryph knights, musician, standard bearer: 194
Great Cannon: 120
Rare
Helblaster: 120
Celestial Hurricanum: 130
Enligt mina beräkningar så landar det på 1325p så då är det en del poäng kvar att dela ut och det får ni gärna också hjälpa till med!
Det verkar som att du är ny här. Om du vill vara med, klicka en av följande knappar:
Kommentarer
Om jag vore du så skulle jag nog ta bort lvl2an och slänga in en bsb istället :) och använda resten av poängen ill att göra större ^^ 10-20 dör för fort^^
Dina tre demis och en kanon är en alldeles utmärkt början, de kommer fungera bra i alla arméer.
Om vi börjar med Core så är både Knights och Halberdiers väldigt bra val. Jag skulle absolut uppgradera dina knights till Inner Circle och ge dem en magisk standard (+1 Move eller Steelstandard känns bra). Champion är valfritt men kanske inte värt 10 pts. Halberdiers måste bli större, 30 är minimum, 40 är bra. I commandgroup-väg behöver de bara Musician, både Standard och Champion klarar sig de bättre utan. Handgunners är jag lite osäker på, men du behöver någon enhet där dina karaktärer kan gömma sig, och ett gäng Handgunners kan mycket väl fungera som "bunker". Var inte rädd för att flytta dem även om det gör att du inte får skjuta, ibland måste du gå med dem för att hålla magiker utanför farozonen.
För special så är 10 Great Swords tyvärr alldeles för få. Eftersom de har Great Weapons slår de sist, och normalt innebär det att de bör vara runt 30 modeller stora för att kunna slå tillbaka med tillräcklig kraft efter att några av dem dött emot snabbare trupper. Modellerna är underbara, men vänta med dem till större strider, och när du väl spelar dem kan du lämna allt utom Musician hemma i Commandgroupväg (även om det kanske är värt 10 poäng för att det är snyggt med flagga!). Demis och Kanonen är perfekta, men ta bort flaggan från Demis. om Flaggbäraren flyr från närstrid så dör den automatiskt istället för att springa iväg, kanske lyckas komma undan och lyckas med rally för att kunna slåss igen.
Dina rare choises är också väldigt bra, inget att säga om dem.
Karaktärerna ser lovande ut, men du "måste" ha en Battle Standard Bearer (BSB). Imperiets största svaghet är lite bristande leadership, och med BSB får du slå om alla panikslag och andra LD relaterade saker som annars får dig att förlora snabbt och smärtsamt. Din Wizardlord är väldigt prisvärd och kommer göra bra ifrån sig på 1500 pts, men han behöver nog ingen extra Lvl1:a med sig. En Engineer skulle göra sig väldigt bra med både Helblastern och kanonen, in med en sån!
Jag skulle föreslå följande armé;
Lvl 4 Wizard, Dispel Scroll
Captain BSB, Full plate, Shield, Banner of Dicipline (+1LD)
Master Engineer
35 Halberdiers, Musician
8 Knights, Inner Circle, Musician, Standard, Banner of Swiftness (+1M)
10 Handgunners, Musician
3 Demigryp Knights, Musician
Great Cannon
Helblaster Volleygun
Celestial Hurricanum
1495 poäng, 5 poäng kvar till någon liten pryl på t.ex. din Magiker
Tack för tipsen! Jag gillar ändringarna och dem känns logiska. Något tips på vilken lore man ska köra på lvl 4:an, funderade på Light eller Death om jag minns rätt.