Woodelves vs monster cav.

edited 25 november 2012 11:52 in Warhammer fantasy

Jag funderar på hur skogalverna ska lösa den nya Monstreus cav trenden i fantasy. Tidigare i 8th så har woodelves varit spelbara men allt nytt MC i kombination med senaste eratan gör att dom har väldiga problem. GW lär fortsätta att pumpa ut MC med 2+ eller 1+ save så man lär möta mer och mer MC. Någon som har en bra plan hur man skal kunna försvara sig mot 10 demi gripar eller mournfangs med en woodelves armé som också skal kunna hantera allt annt som man möter ?

Kommentarer

  • Tveksamt. Det är ju typ bara trämannen som har ens S6. S5 gör ju inte så mycket. S3 arcane bodkins gör inte direkt underverk heller. Jag tror tyvärr det bara är att bita i kudden/slänga in handduken mot dessa. Små doser går ju alltid att hantera (3 MF eller dylikt ), men flera enheter är det nog tack och godnatt.

    Men långt ifrån alla arméer ställer upp med mängder av Monstrous Cav. Släng en träman/treekin på en enhet och håll dom, och försök gör det bästa av situationen.

  • Tror också att treekins är det bästa :) även fast det är en klen tröst.

  • Som ni säger så måste man nog börja lira med lite treekins. Trämannen tror jag är sämre. Den är magi och eldkänslig.

    Woodelves suget är stort trotts deras svagheter. Fight the system :-)

  • edited 25 november 2012 13:19

    Fast cav?

  • Bloodcrushers borde väl vara ingen jättestor problem för wood elves med frenzy och allt. Annars får man bara kasta stora Amber spear i flanken och hoppas att i nionde edition man får ha empire eller imperial guard som allies...

  • med lite trix skulle potion of Strength eller "The Savage Beast fo Horros" skulle både "The spirit Sword" och "Daith´s Reaper" och "Bitting blade" kunna fungera, dock kan "The spirit Sword" slå tillbacka på en själv. Annars ser jag The Curse of Anraheir för att hålla enheten borta ur spelet, sedan fungerar Dwellers below

  • Beror på hur resten av armen är. Själv skulle jag säja träman eller "skytte lord" (4 pilar+ignore armorsave) och en massa skytte. Undvika dom, skuta ner till noll ranker (inte stubborn) sedan träman i sidan. detta funkar nog bara om det är 3-4 kanske 5 st och inte mot större enheter. är det större enheter, undvik och försöka att inte tappa allt för mct till dom.

    Taktiken med woodelvs (enligt mig) är att ALLDRIG strida på fiendens villkor. Försök isolera delar av deras arme och döda enheten. skytte ska aldrig underskattas och försök att komma bakom hans arme med dit fast cav och generelt vara jobbig. Wodelvs har det svårt då typ allt vi har är både dyrare och sämre än våra fiender. det är som att köra en beastmen lista fast alla våra redirekters är dubbelt så dyra.

    treekins kan fungera men man måste tänka på att woodelvs lever pga sin rörlighet. Treekins är relativt väldigt långsamma och är därför väldigt utsatta då det är fiendens uppenbara första mål att döda. Dock är dom helt UNDERBARA mot T3 saker...

  • edited 1 december 2012 05:16

    Woodelvs levde på sin rörlighet, den finns inte kvar på samma sätt i 8:e och därför lever de inte längre :/ Nu har skogar blivit highways och WEs snabba enheter har blivit för dåliga på att slåss. Drömmer mig tillbaka när skogar och treesinging faktiskt spelade roll.. -.-

    Tror två level fyror, en beast en life, tillsammans med två stora block treekins är det bästa man kan ha mot MC. Med wildform eller flesh to stone så kan de hantera det mesta. Har motståndaren en fet närstridskaraktär är det dock go'natt.

  • Jo treekin listan är fet mot rätt arméer. Mot fel arméer så suger den fruktansvärt.

    Jag tror inte att dubbla lvl4 är värt det. Skytte lorden är för viktig. Beast känns som "the way to go" om man inte spelar med mer än 6 treekins.

Sign In or Register to comment.