Finecast bra eller dåligt ?

edited 3 september 2012 04:24 in Figurmålning etc

Vad tycker folk om finecast nu när den har funnits ute ett tag ? Jag har inte bildat någon egen uppfattning ännu då jag försöker bygga plast arméer så långt som möjligt.

Jag köpte nyss två wood elves karaktärer. Ena i finecast och den andra i metal. Det jag kunde komma fram till då var

Finecast:
Lättare att skära i.
Mycket sämre casting.
Figuren håller bättre då den är lättare.
Har bättre minne så svärd som är böjda från blistern är svårare att fixa.
Dyrare.

Kommentarer

  • Jag har provat finecast två gånger. Den ena var Kharnosaur lorden den andra var skaven killen som hoppar med två yxor. Båda två funkade bra för mig, var nån liten bubbla på stora ödlans ryttare, men absolut inget som var ivägen eller syndes efter jag målat klart.

  • Jag tycker det har varit ganska blandat kvalité på det jag har köpt. När det kommer till mer "bulkiga" modeller som Space Marines och liknande så har jag inte haft några problem alls, förutom böjda svärd som vägrar fixa sig. När det kommer till lite mindre modeller med mer små detaljer så tycker jag att finecast inte riktigt håller. Bubblorna som kan bildas vid gjutningen förekommer ofta (som jag har märkt) och kan förstöra sådana detaljer helt och hållet.

    Eftersom jag avskyr metallmodeller (tappar färg och andra problem) så skulle jag aldrig gå tillbaka till det heller. Plast ftw!

  • Är castingen dålig så byter ju GW ut figuren utan några frågor. Böjda svärd kan man fixa genom att hålla dem under varmt vatten och sen böja till dem och hålla i dem medan de svalnar.

    Jag har testat en hel del Finecast, och min erfarenhet av det är att det är mycket bättre än metall. Visst, det är lite dyrare, men fördelen av att ha en figur i plast istället för metall och att den är mycket lättare att fixa till väger för mig upp nackdelarna (dvs den ibland dåliga castingen.)

  • Byta ut figuren är inte alltid ett alternativ då inte allt finns i butik. Får man en dålig figg kvällen före en turnering är det bara att fixa problemet själv. Många har ju inte en butik som säljer gw figurer i närheten och då tar afären ännu längre tid.

    Jag tror att största anledningen till att folk är petiga med finecasten är att kvalitén på figurer är väldigt hög nuförtiden. Folk gämnför med plastkaraktärerna som gw har börjat och andra företag som gör figurer som passar till spelet och även gamla metal varianterna och då sticker det i ögonen med bubblor / böjda svärd.

    Gw är top of the line figur tillverkare i figurspelsvärlden. Hur skulle det se ut om ferrari släpte en ny bilserie med gamla bilar som ofta är defekta och måste bytas in ochsamtidigt är dyrare. Visst defekterna kanske fixar sig lätt på verkstaden men förväntar man sig inte mer från ferrari ?

  • edited 3 september 2012 06:43

    När det är en bra gjutning så är det mitt favoritmaterial. Men det verkar som att det ännu inte lyckas få bukt med kvalitén på gjutningen och det är trist. Men jag måste säga också att jag kollat noga på figurer innan jag målat och bytt ut förut också. Metall var alls inte fritt från misstag det är bara det att felen blir mycket tydligare och värre med finecast.

    Med GW metall var kanske (typ) 5-10% inte acceptabelt, 20% acceptabelt (lite omskulptering krävs), 60% Bra, 5-10% mycket bra (lite eller inget preppjobb behövs).

    Med finecast är 20% inte acceptabelt, 50% acceptabelt, 30% Mycket bra/fucking awesome. Finns få mellanlägen.

    Som Prinsen säger så är det särskilt drygt på t.ex. lotr figurer. Men jag har en Theoden som är nästan perfekt och då är det roligt att måla! :) Detaljnivån är potentiellt avsevärt högre än metall.

    Skulle inte köpa finecast annat än i butik för problemen med det.

  • Själv har jag en hel del finecast och det enda som jag klagar på är att det inte går att måla på modellerna om man inte spreyar dom först. Men annars så tycker jag att finecast är mycket bättre än tenn.

  • Att inte spreja modeller har aldrig varit ett alternativ om man vill ha bra slutresultat, oavsett material. ;)

Sign In or Register to comment.