Måla på lack?

edited 13 augusti 2012 06:28 in Figurmålning etc

Av olika anledningar har jag väldigt lite erfarenhet av lack, och när jag häromdagen lackade några metallfigurer med en varmt rekommenderad mattlack (army painters) så måste jag säga att jag blev lite besviken på resultatet. "Matt" är verkligen rätt ord och jag upplever att halva målningsjobbet försvann då alla färger mattades ut och tappade sin lyster.

Min reptilhjärna hanterar situationen och nu kläcks idén: varför inte lacka i ett tidigare stadium?

Om jag lackar modellen någonstans runt säg basfärger/washes, så borde man kunna lägga highlights och liknande senare för att behålla de glada färgerna? Eller är det svårt att måla ytterligare på modeller efter att man lagt ett lager lack?

Kommentarer

  • Ibland gör lacket att saker inte flyter som "de ska" på modellen. Därför blir det svårt att göra. Mitt råd är att måla på Vallejos matta lack där du vill ha det matt och satin-varianten där du vill ha det lite gladare...

  • Meh, jobbigt att hålla på att MÅLA på lack. Hade ju varit så smidigt att bara spraya. Ska nog prova att highlighta lite efter lacken ändå och se hur det blir, är ju som sagt bara highlights och inga "rinniga" färger.

Sign In or Register to comment.