Blacklining med

edited 19 april 2012 15:25 in Figurmålning etc

Undrar om det är någon här på forumet, som har erfarenhet av blacklining med penna?

Kommentarer

  • Viss erfarenhet, ja. Jag hann lära mig att göra det med pensel innan jag hittade en penna som var bra nog. Jag testade dock ett antal, men ingen funkade särskilt bra.

  • edited 20 april 2012 03:41

    Köpte mig nyligt en "Insane Detail" pensel från Armypainter och är väldigt nöjd, den borde lämpa sig ypperligt för t.ex. black-lining

  • Tack för snabba svar! Varför fungerade inte vissa av pennorna?

    Jag provade att få fram lite urskiljningsstreck igår med wash. Det gick rätt okej. Jag tror dock att penna ger klarare resultat. Och är dubbelt så effektivt.

    Ska ta en ny titt på penslar också.

  • Har testat med en hel del olika filtspets pennor men inga har funkat riktigt bra.

    Enklast att göra blacklining tycker jag är att börja med svart grund och helt enkelt lämna ett streck när jag målar efterföljande lager. Annars är wash alternativt väldigt utspädd färg det som ska till för att det ska vara lätt att dra tunna streck med pensel, var dock noga med att inte ha för mycket färg i penseln.

    MvH
    Anders Vidmark

  • Själv förespråkar jag "brown lining", särskilt om man jobbar mest med varma färger på modellen. GWs uråldriga brown wash, outspädd, var perfekt.

  • Washer som Badab Black (och kanske också nyare Nuln Oil) har väl delvis ersätt black lining, ungefär samma effekt men lättare att måla på :)

  • Vad går blacklining tekniken ut på egentligen? Aldrig hört om den tidigare

  • edited 23 april 2012 06:40

    Att skilja färger åt tydligare genom att ha ett litet svart streck / en liten svart yta mellan dem. Ungefär såhär:

    Black lining

    Även om man normalt gör det efter när man målat på själva färgerna.

  • Jag tycker att det är ett problem med pennor om en ska lacka figuren med pensellack efteråt. Det svarta riskerar flyta ut. Men det kanske bara är otur och dåliga pennor för min del..?

  • Ah, en sån där teknik man har använt ibland men inte vetat om hade ett namn med andra ord =)

  • Såhär. Grundfärg ->blackline->grundfärg igen och gör linjen så tunn som möjligt genom att måla över den -> highlighta normalt

    Men jag använder sällan tekniken på det sättet, jag gör bara mörkare och mörkare skuggor för att tillslut göra en jättemörk skugga som typ fungerar som en lining. Och svart är ofta för kraftigt, bättre att ta en riktigt mörk variant av den färg som du målar med.

    Om du är ute efter hastighet - att dra ett lager wash över figuren skapar definition, går snabbare och blir snyggare. På samma sätt då. Grundfärg ->mörk wash i alla skrymslen och vrån -> grundfärg igen -> highlight (och sen kanske en ljusare wash osv.)

    En idé med pennor är väl isåfall att kombinera med wash eller nåt så att det inte blir så tydlig skillnad i hur ytan ser ut. Alltså baslager ->Penna -> wash -> baslager igen. Det har jag inte prövat.

    Själv så skulle jag också rösta på att du skippar pennan.

Sign In or Register to comment.