FAQen - Impaler Cannons på FF

edited 17 januari 2012 08:19 in Warhammer 40k

Q: Can a unit take cover saves from any source other than the terrain they are in, or touching, against Wounds caused by an impaler cannon? (p47) A: No.

Så, RAW-killarna i klubben menar att denna FAQ inte påverkar fordon eftersom dom inte nämns i texten. Men frågan är inte ställd om fordon utan om wounds. Som jag ser det bör mekanismen fungera likadant - exempel, om en liten Grot inte får tillgodoräkna sig Kustom Force Field mot målsökande Impaler Cannons, så bör inte heller Deffrollan som står bredvid få det heller. Därav följer också att smoke och Flat Out cover saves inte funkar mot impaler cannons.

Vi skulle vilja ha en ruling på det här som ska gälla i nästa FF, om det inte är för mycket besvär.

Kommentarer

  • En regeltolkning är ju att fordon inte tar Wounds alls...

  • Eh, det är det jag säger, FAQen tar inte upp glancing/penetrating hits överhuvudtaget. Dock klargör GW att bara cover från terräng skyddar mot wounds man får av impaler cannons. Känns ju som den logiska slutsatsen att samma regel gäller för glances/pens.

    Fordon bör inte ha bättre cover saves än infanteri.

  • Men regeln blir helt knasig eftersom fordon i skog/terräng väldigt sällan har ett Cover Save, så som regelboken är skriven. Eller är enda sättet att på skydd att ligga skrov mot skrov med ett annat fordon i siktlinjen? Och en snabb Eldarbåt får inget skydd alls för att ha åkt supersnabbt?

    Kunde de inte bara ha skrivit en ordentligt FAQ..?

  • Om man utgår ifrån att svaret kan appliceras även på glance/pens så finns inga konstigheter - det enda som ger cover är nu terräng. Skrov mot skrov/Smoke/Flat Out/Kustom Force Fields/Venomthropes osv ger INTE cover saves mot Impaler Cannons.

    Fram tills nu har de vanliga enkla sätten att få cover varit att man deployar sitt fordon med halva fronten bakom en ruin till exempel, placerad så att den touchar. Eller i tåg bakom andra fordon där bara det första i raden behöver smoka.

  • Fler indicier - använder man samma logik på template weapons, så bryter vehicles deras cover-ignoring-regler också. Eftersom BRB pg 29 bara nämner "wounds".

  • Jag skulle säga att den logiska tolkningen är att fordon bara får cover från specialregler som ger en cover save och aldrig terräng (eftersom där har de 50% täckt kravet till skillnad från infanteri). Så, KFF, smokes, disruption pods, moving flat out och liknande fungerar mot impaler cannons i mitt tycke. Smart missile system fungerar efter i stort sett exakt samma regler och har den regeltolkningen.

    Q: How are cover saves worked out for smart missile systems and seeker missiles as they do not need line of sight? (p27, 30) A: The target will only receive cover saves that are not based on line of sight. This would include when at least half the unit is in area terrain; or a vehicle with wargear or a special rule that means they are obscurred.

  • Nej, det vore att krångla till det helt i onödan. GW säger i Tyranid-FAQen att du får bara tillgodoräkna dig cover save som du får av terräng, när det gäller wounds från Impaler Cannons. Som en liten guide kan vi läsa i BRB s.62: '"If the target is OBSCURED (du vet, som man blir av smoke, Flat Out skimmers osv) and suffers a glancing or penetrating hit, it may take a cover save against it, EXACTLY LIKE a non-vehicle model would do against A WOUND".

    Det står alltså att vehicles tar cover saves på exakt samma sätt som icke-vehicle modeller gör mot wounds. Ergo, wounds = glance/pens. Vad det innebär när det gäller Impaler Cannons besvaras i FAQen.

  • edited 23 januari 2012 20:10

    Hm, märkte just att jag hade läst fel tidigare, så jag får dra tillbaka mitt föregående påstående. Det verkar som fordon är (nästintill) rökta mot impaler canons i cover-save frågan.

    Inte för att det är särskilt OP egentligen då nidsen är rätt svaga just nu. Iofs kan det bli ändring på det i 6th ed om ett visst beryktat dokument inte är falskt och faktiskt är en beta av 6th ed reglerna.

  • Vad gäller 6th ed-pdfn, så ser den riktigt intressant ut. Har aldrig sett internet så odelat positivt till nåt nytt tidigare. Om det stämmer att det är en speltestversion, ungefär som när 5th ed läckte, så kommer det att stämma till 80-90%. Stratagems blir dock knappast turneringsmässiga, om dom finns kvar vid release. Vad gäller Tyraniderna så vet jag inte riktigt. Att förlora 4+ cover saves samtidigt som tanks blir svårare att skada är ju enormt dåligt för nidsen. Å andra sidan så kommer man snabbare till combat och - precis som på FF! dea är du en psyker? ; ) - så räknar man victory points under hela matchen och man måste ut ur sitt fordon för att claima, vilket tonar ned transports en hel del. Om pdfn är the real deal så är jag sjukt taggad för 6th ed!

Sign In or Register to comment.