Instamold?

edited 29 augusti 2011 15:26 in Figurmålning etc

Tjena!

Någon som har erfarenheter av Instamold? Har några bitar jag skulle vilja prova duplicera :)

Kommentarer

  • Har använt det en del... bara man är försiktig när man gjuter så det inte blir några luftbubblor så kan man gjuta av i stort sätt vadsomhelst med grymt bra detalijer... använd typ grey eller green stuff för att gjuta i instantmold.

  • Det är ett ruggigt bra material. Har använt greenstuff och resin för att gjuta av. Greenstuff funkar men kan ha lite problem att komma in i djupare detaljer (tänder t.ex).

  • edited 30 augusti 2011 10:29

    Exempel på vad jag åstadkommit.

    http://i18.photobucket.com/albums/b118/ghazghkull/DSC01174.jpg

    Min tredje gjutning, var noggran och pressa in. Jag använde även en nål för att göra luftkanaler.

    Som i reklamen, perfekt för det där sista vapnet, eller liknande.

  • @Jehenna: Resin? Vad för produkt har du använt? Vart har du köpt det?

  • Det här resinet är det jag använt. Det återger detaljer mycket bra, dock med en del luftbubblor.

    Det som kan bli knepigt med instant mold är att resin avger mycket värme när det härdar vilket gör att instantmoldet mjuknar. Kan nog bli ett problem vid mer komplex gjutning.

  • edited 30 augusti 2011 13:20

    Instant mold + resin låter som en dum idé överhuvudtaget i min värld.

    En silikon-form är the shit med resin verkar det som.

  • Var kan man hitta och köpa instamold?

  • edited 30 augusti 2011 14:40

    Instant mold finns i alla fall via Cool Mini or Not's shop.

  • edited 30 augusti 2011 13:45

    instamold har jag ingen anning om. instant mould finns på fantasia... http://www.speltid.se/instant-mould/5160-0

  • En kort kommentar på klomsters inlägg:

    Generellt sett är det inget problem med silikon eller latex formar och resin förutom om du har tänkt gjuta upp en hel massa kopior då resin ger rätt mycket slit på formen (man kan miska ner detta genom att använda olika typer av "realease-agents") beror väldigt mycke på hur det man gjuter av ser ut. Gummi formar är grymt mycket mer stryktåliga än både silikon och latex formar det är därför det används vid produktions gjutning, har hört om tillverkare som använder både silikon och latex formar för mastern då dom behöver mindre tryck och värme för att göras så du kan tex gjöra formar av saker gjort i plasticard vilket inte pallar med varken trycket eller värmen vid det normala sättet att göra formar. Sen finns det en massa olika typer av resin med en massa olika ingredienser finns säkert en del som "äter" silikon.

    Ang inlägget om luftbubblor: Luftbubblor i resinet kan man minska ner genom att vara försiktig när man rör ihop a och b komponenterna, att använda skakbord eller vakum sug. Ett enklare knep är att stöta till formen ett par ggr efter man hällt ner resinet men före det har härdat brukar få luftbubblor som fastnat i detaljer att lossna.

    Jehenna körde du med rent resin eller blandade du i nått för att dryga ut det?

  • Instant mould +resin är knappast idealiskt som ni säger, men det är snabbt och enkelt. Formarna går faktiskt att använda flera gånger. Har kört uppåt 10 gjutningar utan att märka någon skillnad. Silikon är bättre ur detaljsynvinkel men då kostar det mycket, går inte att återanvända (åtminstone inte särskilt enkelt) och tar betydligt mer jobb att göra.

    Andersv: Det var rent resin, vet inte vad man kan dryga ut det. Sen krävs det väldigt lite till det jag gjort, handlar bara om några få ml per gjutning.

  • Man kan dryga ut resinet med allt som är helt fukt fritt t.ex gips pulver ska gå bra finns också att köpa särskilda pulver för det (då kan man också få i dom färger man vill).

    Om man vill färga resinet kan man också använda spray färg som realese agent. Man sprejar helt enkelt insidan på formen före man heller i resinet, fägern kommer att fastna på resinet i stället för formen. Men för guds skull testa innan ni gör det på ngn form ni vill ha kvar så att inte drivgasen eller lösningsmedlet i sprayen äter upp formen.

  • Tänkte mest på att värmen ifrån det härdande resinet (kanske inte alla märken) kommer att effa upp instant mouldet, och förstöra detaljerna i gjutningen.

    Jag skulle inte använda IM till resin.

Sign In or Register to comment.