40K - Regelfrågor och synpunkter inför Fantasia Fanatic XX

edited 12 augusti 2011 10:41 in Turneringar / konvent

Är det korrekt uppfattat att maxpoängen skiljer sig mellan de olika uppdragen? 10-12 poäng på de flesta, 13p på Annihilation och upp till en bit över 17p på sista?

Angående översättningen mellan matchpoäng (MP) och turneringspoäng (TP), så tycker jag det vore bättre om man använde en lite snävare skala. Som det är nu är det förhållandevis svårt att vinna väldigt stort och således gynnar det i väldigt stor utsträckning de som lyckas vinna väldigt stort.
Jag tror det vore roligare om det var lättare att få en maximal vinst, då det skulle bli ett jämnare fält utan enstaka som sticker iväg väldigt långt pga en whipe. Dessutom tycker jag det är roligare om de mest tävlingsinriktiade inte behöver sträva efter att vinna så stort som möjligt hela tiden, utan att det räcker att "vinna lagom".

Jag tycker det är borde vara mer värt att vinna samtliga slag 13-7 i nuvarande system (65p) än att vinna tre 20-0 och förlora två 4-16 (68p)

Om man tycker detta är ett bättre system skulle man kunna ändra skalan till t.ex
diff 0 = 10 TP
diff 1 = 15 TP
diff 2 = 16 TP
diff 3 = 17 TP
diff 4 = 18 TP
diff 5 = 19 TP
diff 6 = 20 TP

Det skulle isåfall resultera i fler maxvinster, men med mindre hets för att försöka vinna så stort och hårt som möjligt (av de som bryr sig om sånt) Det skulle bli viktigare att vinna alla slag än att vinna enstaka slag jättestort.

Oavsett hur systemet ser ut så ser jag jättemycket fram emot att komma och gubbspelsbrottas. Och i år tar vi med oss två fulla kupéer och ett flertal nya snygga arméer.

Ses på Fantasia Fanatic XX!

Kommentarer

  • edited 12 augusti 2011 11:09

    Maxpoängen på scenario 1, 2 och 4 är 12MP. Scenario 3 är 13MP och i sista scenariot är det 14MP. Personligen tycker jag att det är bra att skalan slår ut stort över fältet, dels för att matchningen blir bättre men också för att jag tycker det ger ett rättvisare utslag på resultatlistan i slutet.

    Skulle jag göra en ändring av något slag i denna stil så ändrar jag hellre poängstegen för förloraren till

    10
    5
    4
    3
    2
    1
    0
    0
    0
    0
    0

    Vilket ger samma effekt mot "do or die" listor och dyl.

    Men som alltid är alla åsikter bra att ha och det kommer nog tas upp vid ett och annat diskussionstillfälle, jag är ju mest intresserad av att stora massan av turneringsdeltagare ska tycka det är bra än att jag tycker det är bra.

Sign In or Register to comment.