3D skrivare och lite annat

edited 22 juli 2011 06:20 in Figurmålning etc

Tänkte skapa ett litet mer allmänt inlägg om det här då det intresserade mig rätt mycket och hoppas att fler än jag har eventuell nytta av vetskapen.

Det första jag tänkte gå in på är 3D skrivare. Kanske inte nytt för vissa, men lite nytt för mig att det fanns för privatpersoner och som har 0,5mm detaljnivå. Inte nog för infanterister, men gott nog för terräng och fordonschassin osv. Första länken är wikipedias information om det hela där de pratar om att det finns ett projekt att göra dessa skrivare billiga och självreproducerande vilket är intressant i mina öron.

Andra länken här nere är en hemsida som säljer en 3D skrivare, finns säkert fler hemsidor och företag med bättre priser. Men jag tar med den här som prisexempel. För centen under 700 Euro är den långt ifrån billig än. Men jag tror att en halvstor förening och uppåt kan ha väldigt mycket nytta av en sådan här maskin där medlemmar kan betala för material plus en symbolisk slitage kostnad för att använda den. Alternativet vore kanske att höra om den lokala butiken kan tänka sig ta in den för att kunna ta in ordrar själva på grejer.

Och på tal om butiker som gör sånt hittade jag denna sida i mitt lilla surfande. Målet här är inte att marknadsföra hemsidan specifikt utan mer ett allmänt upplysande om att det finns en sådan hemsida som gör customgrejer åt en. Funderar själv på att höra vad de skulle ta för att göra vissa grejer.

Så i det här då tänkte jag ta upp om det finns intresse från FUSKs sida eller kanske Fantasias sida att införskaffa något liknande? Kan självklart krävas en del efterforskning på vad som är bra grejer och hur höga CAD kunskaper som behövs, men just nu ser jag det här mest som brainstorming än diskussion som ska gå i handling.

Edit: Okej, hittade just den här videon också, rätt häftigt att kunna skriva ut saker med rörliga delar.

Kommentarer

  • mhmh
    edited 22 juli 2011 08:45

    700 euro är inte så farligt. Har köpt saker till bilen för mycket mera som bara ligger och dammar nu.

    Men tror jag själv väntar ett tag till innan jag köper en. Hörde på ett seminarium i Uppsala (snackade om batterier) att i Wien håller dom på med en smidigare för hemma bruk. Den på bilden ser lite vansklig ut. Alla vet ju att om det ser bra ut är det bra. 0,5 mm detalj nivå är inte så illa. För IG tanks är det ju inga problem. Skulle vara awsome om jag kunde skriva ut mina CAD 3D ritade Tau fordon. Har ritat dom i F117 stuk. Mycket skarpa kanter.

    Affären som sålde shoulder pads mm. Awsome. Dyra med riktigt snygga saker.

    3D skrivare som printar rörliga delar. WOHO...

  • Tanken är i det här fallet nog betydligt bättre än verkligheten. Priset är högt, samt att det som sagt kommer att krävas CAD-kompetens osv... för det är ju knappast inräknat en 3D-scanner i priset....

    Enda kontakt jag kommit med 3D-skrivare är käkkirurgernas kraniumutskrifter inför operation och utfräsningen av tandkronor i keramiska material... och då är priserna där efter...

  • Frågan är vilken nivå av CAD kompetens som kommer krävas. Beror väl mest på hur avancerat man vill göra något, så den delen ser jag inte som ett direkt problem före man vet hur det ser ut.

    Men är verkligen intresset så lågt i umeå?

Sign In or Register to comment.