Mordheimkampanjen "Vårslakt 08"

edited 6 januari 2008 21:36 in Figurspel
Tråden vänder sig till: Eldborn, Abel, Henriksson, Ledin samt bröderna Sagebro

Nu när alla deltagare börjar återvända till Umeå och åter går in i vardagslunken kanske det är dags att vi börjar vår kampanj. Vi är sex friska viljor som deltar.
Regler finns här: http://users.burtrask.com/sagebro/wh/kampanj.pdf

När ska det börja spelas? Nu på tisdag?
«134

Kommentarer

  • "Vill du se denna kategori (FUSK Umeå) i trådar-fliken måste du aktivera kategorin i din användarprofil. "
  • Jag kan på tisdag. bygger nog ihop gänget då, har inte helt full koll på alla grejer, men det löser sig ^^

  • edited 7 januari 2008 01:28

    Jag är på plats på tisdag.

    Vi pratade om att höja priset på slings till 5 gc, blir det inte så eller???

  • Kommer också imorgon.

    Jag funderar också på om vi ska försöka sätta upp riktlinjer för ett gemensamt (inom FUSK) terrängbyggarprojekt för att bygga en riktigt häftig stad.

    Kolla in;

    Mordheim

    Nu förstår ni ;)

    Jag tänkte inte att vi skulle vara så advancerade. Men om vi gemensamt gjorde vissa riktlinjer för hur ett bra morheimbord ska se ut, så kan alla som bygger mordheimterräng ha ett gemensamt mål att sträva mot.

    Personligen tror jag att den snabbaste och enklaste vägen till ett härligt bord är genom att bygga en uppsättning foundations; kolla här för ett exempel. Foundations är helt enkelt texturerade block som kan användas för att bygga upp staden i flera nivåer. Vanliga byggnader kan sedan ställas ut som vanligt, men får ju en helt annan variation eftersom de nu kan ställas i olika höjder, kombineras med språngbrädor och liknande från en foundation till taket på en underliggande byggnad.

    Andra saker som skulle kunna göra en stor skillnad är ju t.ex. bara att basa alla byggnader på samma sätt.

    What say you?

    Jonke: Japp, tror det blir 5gc

  • Detta får vi helt klart snacka om på tisdag, låter lovade!
    Att få lite fler byggnader med fler än två våningar (inkl bottenvåning)
    skulle göra väldans mycket bara det.

    Tror vi ska ha en revidering av houserulesen...peter, blev dom kvar i btk?? :/
  • edited 7 januari 2008 18:31

    Slingsen är 5gc, det är ett gammalt houserule häfte som ligger uppe, det nya kommer upp asap!

    Jag och Larses hade redan pratat om att spela på tisdag, så om alla andra också ska dit då blir det ju kanon. Då kan vi gå igenom houserulesen + göra ev ändringar. Det vore inte helt helt att lira nån campaignmatch då heller 8)

    Jävlar vilken stad!! Jag håller helt med Daniel, det är är bra om man kunde få samma tema på alla byggnader, det ger så jäkla mycket att få "the real feel" på all terräng. Jag surftade runt lite på nätwebben efter mordheim och såg ett snygg men ändå simpelt bord. Jag frågade killen hur han gjort det och han sa att han hittat en tapet med textur som såg ut som cobblestone. Sedan hade han bara klippt ut efter bordets storlek, limmat på och sedan målat.

    Resultatet

    Han hade köpt det på B&G, nått engelskt som verkar vara något Beijer liknande. Jag ska ner på stan och kolla om man kan hitta något liknande, det vore grymt enkelt att slänga upp 2st bord på så vis och sedan göra baserna till byggnaderna likadana. Den terräng vi nu har är inte fel, byter man bara bas på dom blir de finemang. Det + lite nivåskillnader och ett bra brädunderlägg. ACE! Det vore dock bra om vi kunde fixa mer så att man kan lira 2 bra bord samtidigt. :-)

    Mitt warband saknar för övrig bara shamanmodellem, annars är det ready for rumble.

  • det heter strukturtapet på svenska tror jag, kolla in diverse tapetaffärer och liknande. Kollen som gjorde "foundations" grejjen ovan använder också strukturtapet, så det verkar vara rätt väg.

    Jag tänker mig att man tar 2" t styrodurskivor unders, säg 2' x 2' och 4st till att börja med. Sen kan man bygga ytterligare två med en kanal, så att man kan lägga in en sådan också. (tror att en kanal är rätt skoj att spela med faktiskt :) ).

  • Lite fetare terräng skulle inte skada och mer så att man får nog för två bord. Det skulle iofs inte vara omöjligt att spela med lite mindre terräng än vad vi gjort hittills, finns ju också ett gäng 40k ruinerade hus på FUSK som är fullt möjliga att använda för att dryga ut terrängmängden.

    Jag har printat ett helt gäng rosters om nån känner att de behöver och har målat upp några treasuremarkers. Nu fattas bara att resten av modellerna jag behöver ska dyka upp på posten så är jag fit for fight (och så ska det ju målas också förstås men det är en annan historia :) )

  • edited 8 januari 2008 08:18

    Mina modeller är också rätt gråa för tillfället... :P Det behövs nog inte så mycket ny terräng för att kunna spela två bord samtidigt, ett par hus kanske. Björn och T3 har ju byggt ett hus ganska nyligt, och Tommy håller på med en fontän som ser riktigt lovande ut också. Får vi upp ett snyggt bort med strukturtapet och lite godis tror jag att nya hus kommer dyka upp utan större problem.

    Är det någon som har warbands delen av regelboken utskriven? Jag har de andra delarna, men inte den :P

  • edited 8 januari 2008 12:38

    Mera mordheiminspiration;

    Länk

    En sån stad borde inte vara så svår att bygga

  • edited 9 januari 2008 03:58

    Så då var vi igång. Jag känner mig grymt taggad, kommer nog att vara på föreningen på torsdag också om nån känner för en match, annnars blir det måla av.

    Jag har just printat alla aktuella warbands så vi ska ha de reglerna på plats lätt tillgängliga.

    Om nån missade det så joinar Erik in med ett undeadwarband.

    Till min stora besvikelse upptäckte jag att sisters inte får hyra in elf rangern och har därför börjat fundera på vilka andra hired swords som kan vara intressanta och frågan kommer ju då vilka är tillåtna, häxan t ex är ju helt bruten och bör nog inte tillåtas. Följande hired swords finns:

    Från grundreglerna: Pit fighter, Ogre bodyguard, Halfling scout, Warlock, Freelancer, Elf ranger, Dwarf troll slayer

    Empire in flames: Beast hunter, Highwayman, Roadwarden

    Dessutom är det: Dwarf treasure hunter, Kislev ranger, Elf mage, Imperial assasin, Tilean marksman, Duelist, Bard, Bounty hunter, Witch, Arabian merchant

    Det finns dessutom ytterligare några fan-made hired swords men de känns som offlimit rakt av. Jag tycker att alla utom häxan känns helt ok, vad säger överkuckudomaren och ni andra?

  • Barden är också bruten: Alla inom 6" får rerolla leadership tests med +1 extra i leadership. Inkl routtests! Bounty hunter likaså, bl.a om dödar han sitt mål vinner man automatiskt matchen. Kislev Ranger är lite tveksam då den kan skjuta ut från hidden och inte revealas(hunters cloak). Ge den en elf cloak istället för hunters cloak så blir den ok.


    Jag röstar för alla officiella (Pit fighter, Ogre bodyguard, Halfling scout, Warlock, Freelancer, Elf ranger, Dwarf troll slayer, Beast hunter, Highwayman, Roadwarden, Imperial assasin, Tilean marksman, Arabian merchant) samt Duelist, Treasure hunter, Elf mage och en modifierad Kislev Ranger.

    Ang fler spelare: jag kör helst bara vi 6.
  • Instämmer med peter, även angående antal spelare. Nånstans tycker jag vi bör sätta gränsen, och nu är vi både jämt antal och alla känner varandra och är införstådda med reglerna. Känner inte den här Erik, och han kanske är schysst, men...tycker vi bör hålla här om vi ska ha en strukturerad kampanj, vilket jag tycker vi ska testa köra den här gången...
  • Någon som är på att lira nån match på lördag?

  • edited 10 januari 2008 22:38

    Jag kan spela en match på lördag, gärna tidigt på lördag.

    Jag har beställt 1 rulle av tapeten till brädet. ca 250kr totalt och då räcker det till två bord och flera extra nivåer. Ang bordbygget så ska jag och henriksson ner på tisdag. Jag antar att fler ska kommer vara där då också. Då kan vi kanske dra igång och fixa lite terräng medans andra spelar. Vi skulle då också kunna bestämma en gemensam look för terrängen. Nu är jag ingen terrängbyggare men foamcore, grönvadden och "trästickor" borde räcka för att göra byggnader . Till takpanner borde plasticcard funka.

    Vet någon vars man får ta på materialet och isf fixa till på tisdag?

  • Dea har ju balsa / plasticard så det räcker, men till takpannor räcker det med vanlig kartong från Warhammer lådorna. Foamcore är lite svårare att få tag i, jag har frågat på konstnärsshoppen tidigare, men då hade de inget sådant i alla fall. De kanske kan beställa in...

    Dock tror jag vi har nog att göra med att fixa grundnivån, kanalerna och extranivåerna. Om vi hinner bygga allt på tisdag är jag imponerad :) Men ni kanske hinner fortsätta lite på bitarna på lördag? Hann ni bygga några fler bitar sist?

  • Vi använde mycket foamcore när jag gick på designhögskolan, kan kolla med dem vars man kan få tag i det.

    Vi spelade bara en match efter att du farit, så vi skar inte ut några fler delar. Har rejält med plugg så på lördag blir det bara en match för mig, och sedan direkt tillbaks till plugget. Ska ha redovisning av arbete på måndag, gjort 2/15 sidor :-) ta i trä!!

    Jag tror inte vi kan göra grundbitarna och extra nivåerna klara på en dag. Att skära ut och limma på tapeten går ju, men sen måste la limmet torka innan vi kan måla dem. Sista steget watereffect m.m

  • Jag har fått tag i 5mm foamcore. Beställde 4 A4. De kommer via NRA / Skyltfixarna, och kostar runt 25 kr / A4. Hittade sedan 3mm från gamemaniacs, så beställde några sånna också :)

    NRA rekommenderade en sorts PVC plastskiva också, som ska gå att skära med vanlig hobbykniv. Så jag beställde en sån också så får vi testa om det är något. Borde hunnit få sakerna till på tisdag. Problemet med plasten var att den kanske var svår att måla, men det märker vi.

    NRA kunde fixa 3mm foamcore, men det var ingenting de hade i lager. Eftersom det är så skrymmande (innan det är skuret) så skulle det nog kosta en hel del frakt också.

  • Jag kan spela på tisdag, så kör gärna nån match då
  • Stefa, Daniel och Nicklas, spela!

    Ni måste komma ikapp. Så att mina dvärgar kan gå ut och tuffa runt i Deadwood igen.
  • Nån som kan på söndag?

  • har fixat billig 3mm foamcore, 28x40", för 40kr/ark. Eg får man inte köpa för privatbruk, men efter en striptease för vaktmästaren gick det bra. jag kan inte springa och köpa flera gånger, så jag köpte fyra stycker så då klarar vi oss nog. Har beställt 1000st glasspinnar för 69kr också, så nu är det bara att börja bygga.

    Ska ta me foamcoren till föreningen nästa gång jag drar ner.

    Jag spelar gärna ledin, men jag tror inte du vill möta mig då jag spelat fyra matcher ;) Övertala stefan eller daniel

  • Jag kan också tänka mig en match på söndag, beror lite på vilken tid på dan du tänkt dig?

  • Ni må lugna er, ni battle scarred. Ni får spela singlematcher för att stilla er spelhunger ;)
  • edited 17 januari 2008 20:56

    Har gjord grunden på en byggnad, samt tagit bilder på mina orcs och stefans possessed. De finns på vår ftp

    Favoritbilden so far måste vara en av stefans motbjudande possessed

  • edited 18 januari 2008 01:13

    Ser ju riktigt bra ut alltihop. Stefan: Visst är det en gammal harpy och gamla pink horror standard bearern du använt som bas för dina possessed?

    Pink horror commandot är ju för övrigt bland de snyggaste modellerna GW nånsin producerat, eller... vansinnigt kul koncept iaf

  • Jonke: Vad ska man säga, du har stenkoll! :)
  • Bra jobbat Peter! Både med byggandet och fixandet :)

    Jag åker till stockholm idag för att pitcha mina sleezy bretonnians mot deras sleezy HE / Brets / Empire (nästan alla spelar dem...). Får spela Mord när jag kommer hem.

    kolla in swfbr.iphost.com och gråt lite över vilka håriga listor jag får möta, jag tycker faktiskt att min är mjuk i jämförelse :)

    Wish me luck...
  • Lycka till mannen. Ser ut som att jag gärna spelar lite på söndag.
  • Vilka grisiga listor menar du seto, hittar inte det du menar, snyft.. give direktlänk pleas
Sign In or Register to comment.