Nybörjare I fantasy... Behöver hjälp att sätta igång (highelves)

edited 25 juni 2011 17:19 in Warhammer fantasy

Som rubriken säger: har tänkt att börja med fantasy pga en polares plötsliga tagg att lira skaven. Av alla lag jag kollat på så är highelves det mest tilltalande, Dock så känner jag mig rätt lost om vad man ska spela med i fantasy...

Så någon som vet vad som funkar i en highelves lista som har lust att ge lite guidelines vad man ska spela med?

Jag gillar idén med att ha en magiker som lord/hero choice,

samt allt i infantry väg är rätt ballt(förutom Archers+spearmen för de känns lite outdated som modell...)

Tack på förhand till alla er som har lust att hjälpa en fantasy noob att komma igång :P (tänkte börja med en liten armé...typ 650 points)

Kommentarer

  • edited 25 juni 2011 19:10

    Jag har spelat high elves ett tag och det har väl gott rätt bra.

    Karaktärsväg så är alvernas magiker väldigt bra, men många bra items, dragon mages kan säkert vara bra ibland men lämnas väldigt öppen i försvars väg.

    Fighter lords och heroes är bra men blir fort väldigt dyra, favorit vapnet är great weapon då alla high elves har en special always strike first där de ignorerar nackdelen från ett great weapon samt att de får re-roll to hit såvida motståndaren inte har högre initiativ. Det kan vara svårt att få bra rusting till karaktärerna men man får använda armour of caledor och armour of silvered steel då båda ger 2+.

    Tyvärr så finns det inte så många "core choises" att välja på, och spearmen och archers är som sagt rätt utdaterade, men de som har fungerat bäst för mig är definitivt spearmen, på 2.500pts spelar jag 2 x 10 archers för att ta hand om motståndarens "redirecters" samt salamanders, det tycker jag är väldigt viktigt. Sea guards känns som alldeles för dyra för vad dom gör 4pts dyrare än spearmen och sjkuter sämre än archers.

    Som special så skulle jag hålla mig borta från kavalleri dödssjärnor och shadow warriors. Jag är inget fan av pheonix guards men vissa high elves spelare anser att de är alldeles tillräckligt bra. Mina favorit special enheter är definitivt white lions och sword masters. white lions är så all-round, de klarar sig bra utan karaktärer tack vare stubborn, de har 3+ mot skytte, de klarar sig bra mot monster och kavalleri tack vare st6. Jag tycker att de fungerar på storlekar allt från 12-30 med eller utan karaktärer. Swordmasters kompleterar white lions väldigt bra då de tar hand om de white lions är sämst mot, horder av "löst" infanteri.

    Båda rare choises fyller en funktion som jag tycker viktig, örnarna är bra redirecters och warmachine jägare. Oftast är det viktigt att ta ut warmachines då de flesta är väldigt bra mot high elves. Bolt throwers är precis som archers bra på ta ut redirceters samt salamanders och dylikt.

    Det här är en lista som borde klara rätt mycket, du har fire ball för att döda redirceters samt salamanders, du har ld 9 med re-roll, och du har bra punch med din noble och sword masters.

    Mage, General, lvl 1, lore of fire, dispel scroll, iron curse icon

    Noble, bsb, great weapon, armour of caledor, dawn stone

    16 Spearmen, full command, banner of discipline

    10 Swordmasters, standard, musician

    Total: 645

    /Johan H

  • Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva! jo... har alverna från startboxen(Sword masters ser bara -Awesome- ut), så ska kolla på listan du skrev mera i detalj... samt vad är "redirecters"?:P

  • edited 25 juni 2011 21:42

    Det är en billig enhet (typ en great eagle) som offras för det greater good genom att ställa sig ivägen för en viktig charge och eventuellt leder chargen tar enheten till en ännu sämre position än vad de startade vilket oftast leder till att enheten hellre blir stående.

  • Första matchen spelad! ... var en ...underlig match... inleder med att min mage misscastar, rollar 2a på tabellen och tar med sig större delen av mina spearmen in i döden... Min nobel gjorde dock bra ifrån sig (skaven armén hade inget som rådde på hans 2+ save! (vilket ledde till att han jagade ner 3 enheter med skaven och var den ensamma överlevaren i matchen

  • Okej, det där ser ut som en bra liten sammlar arme, men jag som vill hasäg 2,5k poäng vad bör jag sammla på? (skaffade mig nyss hig elves)

  • Core behöver du precis som alla andra arméer. Spearmens är bra att ha och lite archers är kul. He har väldigt bra elit inf, Alla varianter fungerar men som bedboy skriver så är nog swordmasters eller whitelions att föredra som första närstridsblock. Örnar är väldigt bra.

Sign In or Register to comment.