Magirestriktioner för Skitfarliga Spells (tm)

edited 30 maj 2011 10:07 in Warhammer fantasy

Istället för att fylla utvärderingstråden från Fanaticen med den diskussionen så kör vi den i en separat tråd här. Flyttar över inlägg hit från den tråden som bara har med spells att göra!

«13

Kommentarer

  • fantasy

    Kanske skulle man kunna låta den magiker med högst level i armén få slå för en extra spell och motståndaren får välja bort en spell.

    Då kan ogre arméer få slippa auto-faila mot purple sun osv. Bara en tanke.

  • @sandpeople: är nog det bästa förslag angående spells jag hört hittils.

  • Hur ska man då göra för loremasters?

  • @sandpeople: En klart intressant lösning som man borde testspela.. Det stoppar dock inte att man ta en lvl 2a med samma lore som ens Lord-magiker, plockar lordens spells först och sparar den feta spellen till lvl 2an. Sen är det bara att köra på 6-dice IF spam som vanligt (eller 12-dice om man är DE!), så man kommer egentligen inte åt problematiken.

    Jag tycker det är IF som ställer till det största problemen. Annars kan man ivf alltid scrolla en gång eller försöka med dispelltärningar. Mot IF går det inte göra ett piss. Kör med LOS på dwellers, gateway etc, och ändra så att det krävs tre 6:or för IF istället för två. (miscast fortfarande vid två). ETC har ju också lagt in en begränsning på hur många dice en DE-magiker får kasta. Detta är något som FF borde ta efter också. Tror inte jag behöver förklara varför :p

  • edited 30 maj 2011 10:34

    Ett förlag som jag baserat på Sandpeople's idé:

    "Once all Wizards have chosen or generated all their spells, each player may (but must not) nominate one spell from any lore known by the opposing Wizard(s). Signature spells of lores (Apart from the Curse of the Horned Rat) and innate spells (such as Treesinging for Treemen, Ogre Gutmagic, or spells bought by Necromancers), may not be nominated. The wizard(s) who knows the nominated spells must exchange the nominated spell for one freely chosen from the same lore, subject to the normal spell allocation restrictions (only one per army, etc.). If no other spell can be chosen, such as in the case of Loremaster, the nominated spell is forgotten instead. If two or more opposing Wizards knows the nominated spell, the owning player may choose the order in which the Wizards changes spells."

    Det gör att man kan tvinga motståndaren att välja bort (eller om det inte går att byta, glömma) en spell oavsett om det är Pit of Shades, Solen, Dwellers eller något annat. Det gör att man slipper gå in och ändra eller ens fundera på restriktioner av specifika spells, utan kan tona ned magin lite överlag.

  • @Setomidor: Kommer inte detta ge i princip samma effekt som att man inte får spela med vissa spells? I slutändan är det bara vissa spells som är dryga/super bra mot ens armé t.ex. Okkams, Dwellers, Solen mm. Är det inte bara Ogres som har super svårt mot dessa? Kan man inte bara göra dom bättre mot Solen och liknande, typ Ogres tar bara 1 wound per misslyckat inititiv istället för att dö?

  • Jag gillar det förslaget och det är inte bara Ogres som har problem, Ödlorna, Dvärgarna, Troll, Nurgle demoner o.s.v Borde provspelas!

  • Det skulle göra det svårare att bygga sin lista kring vissa spells också, dvs det krävs lite mer spel-kunnande än och blir lite mindre list-byggnade. Bygger man en lista kring 3 mortars och The Withering blir det inte lika kul om motståndaren kan plocka bort den. Jag tror det skulle kunna bli roligare matcher och inte bara likadana spells som kastas hela tiden..

  • edited 30 maj 2011 10:50

    @Setomidor: Kommer inte detta ge i princip samma effekt som att man inte får spela med vissa spells?

    Ja och nej, om man går in och restriktar eller ändrar enskilda spells så avgör arrangörerna vilka spells som måste ändras, istället för att låta spelare själva göra ett beslut vilken spell som mest taktisk att ta bort. Och som barrskog skrev, möter man Empire med tre Mortars och en Shadow lvl 4 kanske du hellre tar bort Withering än Occam's, t.ex.

  • Dvärgarna har också problem ja, glömde bort dom korta gubbarna :P Men det är bara dom som har hela arméer som består av dåligt initiativ, och i Ogres fall dyr i poäng. Med ödlorna är det saurusarna och deras monster som auto-dör lätt men man kan i alla fall köpa annat. Både troll och nurgle dör lätt men dom är inte det enda som finns i listorna utan är bara fåtal enheter.

    Håller dock med om att det borde testspelas.

  • Skulle inte en tanke kunna vara att de hårda spellsen (pit, sol osv, man får göra en lista) inte kan kastas med irresisteble force. Man skulle ändå säga att dubbel sexor ger slag på misscast tabellen.

    Då är spellsen lika arga men man kan som motståndare styra lite mer hur de förstör ens armé (med en dispel scroll tex eller bara se till att spara dispel dice då motståndaren ändå inte får slå fler än sex tärningar). Plus att det inte blir massa extra regler med hur man väljer magi.

    Eventuellt skulle man ändå sätta look out på templaterna

  • Dea sätter huvudet på spiken direkt tror jag nästan. Tycker det var det bästa hittills om jag ska vara helt ärlig. Det klart enklaste i alla fall.

  • Hur skulle då Book of Hoeth fungera? Jag menar inte att det är en dålig lösning, jag tycker också att det låter som den bästa lösningen hittills. Jag bara undrar...

  • Du kan inte få IF om du kastar de spellsen oavsett skulle jag säga. Men kommer att få en Los of control på en dubbel 6

  • edited 30 maj 2011 14:56

    @Dea: Enkelt = Bra. Jag gillar det. Templates ger LoS! i nuläget, men det är nog smart att lägga till det på gateway, dwellers, dreaded och transmutation.

    Om nu Scroll of Mighty Incantations och Power Scroll är bannade (som ger IF-madness 1 tur) så ser jag inga problem i att banna Book of Hoes (som ger IF-madness varje tur)

  • Frågan är ju då, vilka spells anses farliga nog att hamna på listan? Throne of Vines? Dreaded 13:th spell? Plague? Crack's call? Warpath? Pandemonium? Van hels?

  • Om nu Scroll of Mighty Incantations och Power Scroll är bannade (som ger IF-madness 1 tur) så ser jag inga problem i att banna Book of Hoes (som ger IF-madness varje tur)

    Håller med, två eller tre bannade items spelar minder roll. Även om man nog skulle kunna släppa alla dessa items fria och hålla sig vid grundregeln att spellsen på listan inte kan kastas med IF (alltså rätt meningslöst att använda PS på dom då=

    Frågan är ju då, vilka spells anses farliga nog att hamna på listan? Throne of Vines? Dreaded 13:th spell? Plague? Crack's call? Warpath? Pandemonium? Van hels?

    För att fortsätta på den enkla vägen skulle man ju kunna säga alla nr6 spells. Kanske inte helt balanserat men klart simplast.

  • Ett bra och enkelt förslag.

  • edited 31 maj 2011 02:38

    Ett konkret förslag för att slippa att en spell auto-vinner en hel match:

    Magikern med högst level i armén rullar en extra tärning för att generera spells. Motsåndaren får välja bort en av de genererade spellsen.

    Motståndaren får också välja bort en spell i de fall där magiker kan alla spells ur en lore.

    Finns det något bättre förslag?

    /Jon Backlund

  • Pit of shades är väl nr 5? eller är inte den lika hemsk som de andra?

  • edited 31 maj 2011 03:13

    Magikern med högst level i armén rullar en extra tärning för att generera spells. Motsåndaren får välja bort en av de genererade spellsen.

    Det skulle inte fungera bara för den högsta magikern, det måste vara alla magiker. De skitstora spellsen är nästan ännu bättre på en Lvl 2:a än en Lvl 4:a, eftersom effekterna av miscast är lindrigare. Om man dessutom slumpar Lvl 4:ans spells först och sen har en 2:a i samma lore så får tvåan spellen mer eller mindre automatiskt.

    @Lost: Ja, den är Nr 5. Dreaded 13:th spell (Curse of the Horned Rat?) är inte heller en nr 6 spell, och inte heller kometen

  • Alltså:

    1. Generera spells för magiker som vanligt
    2. Generera en extra spell inom armén
    3. Byt eventuellt spells.
    4. Motståndaren väljer bort en spell på vilken magiker som helst av dom som genererat spells.
    5. Motståndaren får också välja bort en spell på magiker som har loremaster/kan alla spells
    6. Den extra genererade spellen (punkt 2) ersätter den bortvalda spellen från magiker som genererat spell.
    7. Loremaster magiker får inte ersättning för den tappade spellen.
  • Ett annars tämligen enkelt alternativ vore att höja kriteriet för IF /Miscast för spells med hög casting value. Tre 6:or eller fyra för spells med CV 11+. Magin blir i stort sett samma men man får chans att dispella/scrolla de fetaste spellsen.

    Går såklart att kombinera med tillägg för LoS/Ws. Det viktiga är att det måste vara superenkelt.

  • Alltså. Jag är är tveksam till att få plocka bort spells. Det förändrar valen av lores helt, och slår lite snett, särskilt mot de som inte har så mycket val.

    Sedan så är väl problemet inte egentligen att man slår IF på de hårda spellsen. Jag slår hellre högt med 6 dice och inte får IF, då motsåtndaren ändå bara har max 1 scroll ofta ingen, och ändå har de ofta färre dispel dice typ 6 tärningar mot 5...

    Jag är tveksamt, men är väldigt för att spelatesta olika idéer. Jag tror verkligen att enkelhet är av största vikt. Det stora problemet är väl egentligen inte att vissa spells gör mycket skada tycker jag, arméerna och spelet får utvecklas efter dem - utan snarare att vissa arméer blir nästintill obrukbara mot vissa spells.

    En sol igenom en dvärglinje, huvvaligen... alla warmachines dör auto också....

  • Jag håller med Hive mind att svårare IF egentligen inte löser problemet helt, men det underlättar ju eftersom man kan vara mer säker på att få använda sitt scroll (om man nu har ett), och få åtminstone en tur på sig att försöka dräpa motståndarmagikern.

    Man bör väl börja med att fråga sig varför man ska ändra i spells alls:

    • Är det för att Magi i allmänhet är för bra och avgörande för spelet?
    • Är det för att vissa arméer (t.ex. Ogres) ska kunna "bli spelbara" även i tuffare miljöer?
    • Är det för att vissa spells är "för bra" och förstör balansen/skickligheten i spelet?
    • Är det för att vissa spells är "för tråkiga" och gör spelet sämre?

    När man bestämt sig för varför man gör eventuella ändringar är det kanske lättare att jämföra olika lösningar. Personligen tycker jag att möjligheten att byta ut en specifik spell ger ett visst taktiskt inslag, samtidigt som det tonar ned magi i stort. Vet man om att man kommer bli av med en spell i varje match så kanske man satsar på en lore som har fler än en bra spell, eller helt enkelt spenderar mindre poäng på magi i allmänhet. Diskussionen i utvärderingstråden om att Top 10 skulle vara skyttetunga stämmer inte, däremot skulle jag säga att 9 av 10 arméer är magitunga (inräknat DoC arméerna med sina Loremaster Heralder).

  • seto: Jag hade närmast ingen användning av min MoT-herald. Fick igenom 1-3 spells/match, mest throne of vines och nån stone to flesh. Inte för att på något sätt säga att en loremasterherald inte är mest prisvärda trollaren i spelet, bara att magin inte spelade nån större roll i mina matcher. Jag klantade dessutom ihjäl den i 3 matcher av 5....

    Känner egentligen inte att magin är övermäktig, men att den i lite för månge situationer lägger in ett tråkigt moment av allt eller inget som inte kräver ssk mycket tankearbete. Nu har jag mest spelat WoC (& DoC)i nya ed, och då är man ju rel säker mot solar och dwellers.

    Får intryck av att alla är eniga i att det man vill komma åt är det faktum att en mer eller mindre välplacerad IF-sol vinner 10/10 matcher mot dvärgar/OG/OK. Och att en IF-dweller mer eller mindre vinner 1/2 matcher mot LM. Det att man kan dwellra slannen har jag mindre emot, men det är personligt. Mot den kan man åtminstone sprida risker genom att inte köra obligatorisk slann/temple guard äggkorg.

    Könner inte för att ta bort spells. Skulle ha väldigt stor inverkan på vilka lores som funkar mm, då man nästan alltid kan dispella en spell, och vissa lores (främst de armespecifika) bara har 2-3 spells som är nåt värt. Det skulle inte sällan sluta med att man får en spell som har nåt värde, kastar den med 6D/tur och hoppas på att nåt händer..

  • seto: Jag hade närmast ingen användning av min MoT-herald. Fick igenom 1-3 spells/match, mest throne of vines och nån stone to flesh.

    Din okände DoC kusin med samma lista körde rätt hårt på Dwellers, och dräpte min supreme sorceress-general i runda ett. Sista matchen hände precis samma sak, runda ett, men mot en Bretonnia Prophesses istället. Svårt att undvika att vara inom 44" av en flygande Tzeench herald i runda ett.

    Det skulle inte sällan sluta med att man får en spell som har nåt värde, kastar den med 6D/tur och hoppas på att nåt händer..

    För vissa arméer är det så det fungerar redan idag, så frågan är ju om det spelar roll att man måste nöja sig med den näst bästa spellen i varje lore, eller inte.

  • edited 1 juni 2011 04:16

    En lösning som jag hört om från andra håll (Deutschland) är att man max får använda fyra tärningar per spell, oavsett vilken spell det är. Det gör chansen att slå IF minskar. Edit: se tabell nedan.

    Tycker jag också är ett förslag som är värt att fundera på. Det slår hårt mot spells med väldigt hög casting value, som stora Purple Sun eller Dreaded 13:th spell, men gör också att man kan vara ganska säker på att kunna scrolla eller åtminstone kasta en stor mängd dispel dice mot någon superviktig spell.

  • Problemet med 4 tärningar är att man inte kan kasta 13th spell i princip, sannolikheten att lyckas ligger på under 2%. Dock så gillar jag detta förslag bättre än tidigare, borde inte 5 tärningar vara en bra kompromiss? Sannolikheten att lyckas dispella ökar då också, iom att man får oftast kring 5 dispel tärningar.

  • En lösning som jag hört om från andra håll (Deutschland) är att man max får använda fyra tärningar per spell, oavsett vilken spell det är. Det gör chansen att slå IF minskar från 41.7% ned till 16.6% (med reservation för dålig morgon-matte).

    Jag fick det till att det minskar från 47,2% till 13,2%

Sign In or Register to comment.