Blood Bowl - Endagars Sommarturnering - Intresseförfrågan - Diskussion - mm

24567

Kommentarer

  • Nej nej nej, hela poängen med ett Legacy-lag är att man målar upp det tillsammans. Det är ju ändå först och främst en pokal och bara i andra hand ett lag :) På så vis är det också sekundärt att få ihop just 16 spelare, så länge man har 11 så är det ju spelbart.

    Jag kan fixa fram ungefär vilken position som helst. Om ingen annan vill så kan jag ta Skaven Renegade.

    Namn tycker jag ska vara Doubt2 Summer bowl.

  • Är ingen veteran när de gäller Blood Bowl men de skulle vara rolig att få spela några matcher. Måste dock passa in med de övriga aktiviteter jag har åtagit mig i sommar.

  • Läste på lite om den gamla DOUBT och om vi skall köra DOUBT2 anser jag att vi skall hålla oss till i stort sett samma regler. Bara uppdatera det som inte fungerade under senaste turneringen.

    Tycker också att det borde finnas en hemsida som likt den jag hittade från gamla doubt. Kanske bara uppdatera datum till 16:e Juli 2011? Vet nämligen en del personer som inte brukar läsa på forum som kanske skulle bli intresserade om det fanns en länk man kunde skicka dem till.

    Tycker att "Doubt2 - Summer of Bowl" är bäst som underrubrik.

  • edited 26 maj 2011 05:26

    Vet inte om jag håller med om att reglerna måste bestå - vi kör väl på det vi tycker vore kul just nu? Men visst, vissa element av reglerna vore kanske enkla att kopiera (typ finstilt om regler, poängräkning, etc). Din idé med att köpa lag till visst TV t ex tyckte jag omedelbart om. Sedan en sak som inte var så bra i efterklokhet var "kompensationsskills", stars och inducements för lag av lägre kompetivitetsnivå (eftersom halflings blev ett mördarlag).

  • Låt oss behålla spelets avsedda obalans denna gång :)

  • Föreslog att behålla reglerna mest för enkelhets skull. Är också för att kunna köpa laget till ett visst TV. Kanske skippa star players helt för alla. Tittade över de olika lagen och de verkar ganska obalanserade om jag får säga mitt. Tier-systemet är som ovan sagt en härligt designad obalans som alla coacher borde vara medvetna om.

  • edited 11 juli 2011 19:36

    Hade några minuter över så jag sammanställde lite av det som sagts (och lite av mina egna åsikter) så att det bli överskådligt. Är det någon som har några invändningar, insikter eller åsikter så är det bara att yttra dem.

    Namn: Second DOUBT

    Datum: 16 Juli 2011, klockan 08:00?

    Lokal: Historiegränd 24A

    Kostnad: En målad spelare som kan tänka sig spela för ett Chaos Pact-lag.

    Regler:

    • Grundregler: BB Official Competition Rules + Chaos Pact, Slaan och Underworld.
    • Resurrection (icke-progressiv)
    • Tid: 4 minuter / 2 Timmar
    • Scoring: Vinst 15, Lika 10, Förlust 5, +/- TD, +/- Casualties
    • Fouls och Crowd Pushes räknas inte som casualties. Endast det som ger SPP
    • Tiebreakers: I fallande ordning: inbördes möte, antal TD, antal CAS, antal interceptions, lottning.
    • Inga inducements eller star players.
    • Varje spelare under turneringen får endast ha en extra skill oavsett var den kommer från.
    • Team Value 1150 som får användas till att köpa spelare, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, apothecary och skills.
    • Varje lag måste ha minst 11 spelare och högst två double skills innan turneringen börjar
    • Efter varje match belönas laget med 2.5 TV
    • 4 Matcher, Swiss style
    • 2 bästa efter 3 matcher möts i final med eventuell förlängning. Winner takes it all.

    Vinst: - Ett Chaos Pact lag och evig ära.

  • edited 28 maj 2011 17:08

    Sorry för min innaktivitet några dagar, jag tycker allting låter lysande.

    Ska försöka ta mig ner till Fantasia i morgon för att kolla om vi har pengar innestående där. Om ja så köper jag in ett Ogre och ett Troll till Chaos Pact laget.

    Kollade även igenom namnförslagen och jag fastnade för Second Doubt helt klart :)

    Sedan måste jag börja fundera vilket lag jag ska spela med ...

    Hmmm...

  • Hade helt missat alternativet Second Doubt. Överlägset bästa alternativet.

  • edited 30 maj 2011 04:46

    Sorry Mårten, 'Second DOUBT' var en av mina många edits. Flest röster (2) för detta alternativ, ska vi klubba det?

    Bra jobb med sammanställningen. Lite synpunkter:
    -Istället för att ha TV115+2 skills, kunde man inte ha TV119? Alternativt slopa de två extra skillsen? Jag inser att det är en viss skillnad, men jag tycker det är att krångla till det lite, och det blir ändå lika för alla. Dessutom går meningen aningen förlorad med att ha ett inköpssystem (se nedan) om alla lag ändå kompenseras med två skills.
    -Jag har aldrig provat ett turneringssystem där man blandat inköpssystemet (dvs köp in hela laget, inklusive skills och stat boosts) med ett avancemangssystem där lagen får ett bestämt antal skills efter varje omgång. Det betyder inte att det är en dålig idé. Men jag skulle sent om sider vilja presentera ett alternativ: Hur skulle det vara om lagets TV ökade med 2.5 efter varje match? Upp till varje coach hur de ska spenderas: sparas, skills, nya spelare. Bara en idé. Kanske dålig.
    -Det finns en risk med ett inköpssystem utan restriktioner. Jag skulle t ex kunna tänka mig ett Darkelf-lag för TV95 och sedan köpa 4 x +ST till mina fyra blitzers. Lite brutet? Bör vi sätta restriktioner på antal stat boosts? Exempel: "...varav max 8 TV får spenderas på stat boosts."

    I övrigt ser det mycket bra ut tycker jag. Vad tycker ni andra?

    Angående lokal: Sävar är det enda alternativ vi har så här långt. Lokalen vi hade förra året är inte tillgänglig för mig längre.

    Frantic: Tillåt mig kolla först så jag inte har en Deathbowl ogre från Heretic Miniatures liggande hemma som jag vill bli av med.

    • Jo, det kanske är dumt att öronmärka lite perngar till skills. Köra strikt på TV 115 kanske är bättre och mindre förvirrande.

    • Insåg också att det är lite dumt att inte ha restriktions på stat increases och även på doubles. Vad sägs om max 1: +ST, max 1: +1AG, max 2: +MV, max 2: +AV samt max 4 doubles? Detta borde bli lite i linje med oddsen att faktiskt slå fram dem i en liga. Vad sägs om det?

    • Att öka med 2.5 TV varje runda är ett instressant alternativ som ger större flexibilitet. Utan att veta hur det påverkar så är jag för det också.

    • Måste kanske slå back på det där om lokal i Sävar. Den är tydligen uthyrd stora delar av sommaren. Skall undersöka det närmare.

  • Micke. Kolla du, skulle du ha det så kan man alltid köpa in några figuter som passar som Marauders.

    Angående stat increases så kan man köra med bara "normal-skills" och sedan en begränsad antal double´s?

    Angående ökningen med 2.5 efter varje runda tycker jag också låter kul/inressant.

    Angående lokal så tror jag det borde gå att ordna här i stan. Basse har en på sin gård (Mariehem), jag har en mycket liten här på Trastvägen som skulle kunna användas beroende på hur många vi blir. Gunnar har säkert tillgång till en på Nydalahöjd så, det går alltid att lösa. :)

  • edited 30 maj 2011 15:03

    Även om det hade varit kul att köpa in lag med skills, stat boosts och hela faderullan så håller jag med Frantic på ett sätt. Den enklaste restriktionen för stat boosts är nog att inte ha med dem överhuvudtaget. Doubles = OK. Hur många doubles per lag tänker du? Fyra blankt? Två? Antal spelare på rostern, delat med 3, avrundat uppåt?

    Å andra sidan finns det ju vissa lag som älskar normalskills, vissa som kräver boosts för att bli hyfsat bra, och andra som förlitar sig på att man slår dubblar. Fördelen med att ha ett inköpssystem är att samtliga av dessa lagvarianter får chansen att spela till sitt bästa. Därför är jag lite kluven. Kanske ett renodlat inköpssystem, med vissa restriktioner som Stareater föreslår, vore det mest balanserade? I så fall skulle jag nog sänka antalen i originalförslaget lite: typ 1x+ST ELLER 1x+AG, 2x+MA ELLER 2x+AV, 3 x doubles. Alternativt, likt mitt förslag innan, begränsa delsumman av TV som får vigas åt icke-normalskills (boosts och doubles sammanslaget) till t ex 9, 12 eller 14.

    För övrigt tycker jag Frantic i egenskap av initiativtagare bör vara chef och ha sista ordet i allt!

  • Second Doubt, hells yess!

  • Jag tycker vi inte ska tillåta +ST, +AG eller +MA på någon spelare. +AV ser man väl aldrig ändå så det tycker jag är ok. Vissa Statboosts är gamebreakers, så jag ser helst att vi kör utan dem. Det är min röst, men jag kommer som sagt att spela hur reglerna än blir. :)

  • OK, jag hittar inte Deathbowl ogren, så jag målar en marauder som sagt innan. Frantic, du måste inte köpa in modeller så att det täcker upp alla positioner i laget. Skulle vi få ett lag med fem personliga modeller så föredrar jag det framför ett lag med femton, varav elva är målade av samma person. Som Hemlighållaren sade innan: Poängen med ett Legacy-lag är att man målar upp det tillsammans. Tror inte att det var det du tänkte, men ville bara täcka upp eventuella missförstånd.

  • Verkar som om de flesta vill vara ännu mer restriktiva och inte köra på stat increases alls. Uppdaterar förslaget på regler i enlighet med det.

  • edited 1 juni 2011 06:39

    Jag kan helt ställa mig bakom de reglerna, med undantag för en liten skitdetalj: Tidigare i BUBBLE och DOUBT har vi inte låtit poängresultatet från matchen (15/10/5) modifieras +/- av CAS utan endast av TD. Därav CASs höga position som tiebreaker. En fråga om tycke och smak.

  • Självklart så köper jag bara in modeller ifall vi har pengar innestående på Fantasia. Chansen finns att vi inte har något alls där och då blir det bara en modell från mig :P

  • Jag tycker 15/10/5 + CAS vore ett riktigt ball sätt att räkna poäng, som dessutom ligger i linje med The Spirit of The Game :)

  • Att bara räkna TD-skillnad eller CAS-skillnad känns lite orättvist för vissa lag. Pro Elves lär inte göra många Casualties och Nurgle lär inte göra många Touchdowns. Min röst ligger på att räkna båda i poängen. Att ändra ordningen på tie-breakers låter vettigt dock. Inbördes möte borde nog vara först.

  • edited 4 juni 2011 02:13

    Petade lite reglerna för att det skall finna konsensus. Om alla är överens turneringsnamn, regler och datum så är det lokal vi behöver ordna och sen är väl det viktigaste ordnat?

    Sen handlar det väl mest om att göra reklam, skapa en hemsida med det vi kommit överens om, måla entréavgiften och dyka upp. Eller har jag glömt nåt?

  • Oj, vad jag blev pepp på det här nu. Skriv inte upp mig riktigt än dock.

  • edited 7 juni 2011 07:30

    Jag är också pepp, samma här. Hur kommer det funka med +2.5 team rating?

  • Efter varje runda får laget ökas med högst 2.5 TV (eller 25.000 gp om man så vill). Dessa pengar kan spenderas på att köpa spelare, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, apothecary och skills enligt grundbokens kostnad för dessa.

  • Någon som har något förslag på lokal???

    Om inte så kan jag nog fixa lokal men då blir det nog fråga om att vi skall behöva ta en anmälningsavgift.

    Hur sköttes det förresten förra året med anmälningar? och vem var det som petade ihop hemsidan?

  • Jag kan köra någon slags kvasi-anmälan här. Är kanske borta den lördagen men jag skickar in min DeathBowl-ogre i laget (nyss hoplimmad, skämtar inte, torkar på bordet nu) och kladda lite svart/rött på den oavsett om jag är med eller inte. Blir jag av med den i alla fall...

    -Mankan

  • Hej alla. Jag är tillbaka från en veckas semester. Har vi fått fler anmälda? Jag tolkar Mankans anmälan som en full anmälan till åtminstone Legacy-laget och uppdaterar min lista i alla fall. Hoppas du kan vara med på plats den lördagen också.

    Lokal: En gratis lokal vore att föredra. Jag kan kolla om det finns lokal i ghettot (Historiegränd) med kvartersvärden i morgon.

    Förra året: NilssonHarHund snickrade hemsidan och jag tog in anmälningar på mitt sparkonto respektive PayPal samt på mailadressen doubt@stridshammaren.se (som jag inte kollat nu på tio månader tror jag). Betalning var enda form av anmälan, då vi hade en budget som var tvungen att gå runt, främst bestående av priser till vinnarna. Detta år har vi inte egentligen någon budget, vilket jag tycker är bra - mindre press.

  • Måste ha varit skönt att ha varit ledig lite nu när det varit sånt kanonväder.

    Om det är okej med Odium_Khan så röstar jag att vi använder doubt-mailen för att ta emot anmälningar också. Speciellt om vi skall locka några som inte hänger på forumet till turneringen.

Sign In or Register to comment.