varför inte Imperial Armour på fanatic?

edited 4 januari 2008 18:51 in Turneringar / konvent
Jag antar att rubriken säger allt som behöver sägas. Skulle det verkligen vara så hemskt om gardet kunde ta extra dyra russar med små fördelar, SM kunde ta siege-dreads eller land raider varianter, tau kunde ta heavy gun drones etc

Kommentarer

  • Skulle det vara kul å möta en IG armé understöd av tre marauders och inte ha en enda anti air unit? Eller elysians som kommer ner och slänger demo charges så det står härliga till? Finns mycket i IA som inte är så värst genomtänkt, -läs roligt att möta.
    Jag skulle faktiskt inte delta i en turnering där Elysians eller flyers är tillåtna.
    Jo visst finns det schyssta upgrades till diverse armér i IA, inget snack om det. Men man måste ju dra gränser någonstans och då är det nog rättvist att säga nej till allt. Eller?
  • De flesta turneringar jag varit på har tillåtit allt ur IA-böckerna förutom följande:

    • Super-heavies
    • Gargantuan creatures
    • Flyers
    • Infernus shells

    Med reservation för att jag glömt något. Det går alltså alldeles utmärkt att tillåta IA med vissa undantag. På så vis får man med de coola sakerna och tar bort de obalanserade eller sådant som tillför för mycket nya regler (flyers, exempelvis).

  • Jo, det är ju sant. Jag har inget emot att möta en cool death corps of krieg armé...
    Men har ni möt en elysian drop troop armé som deepar och kastar demo charges i sin första turn och fullständigt spränger bort 75% av din armé så är det inte så kul...
    Ja de flesta turneringar jag har varit på har väl också tillåtit delar av IA men inte allt.
  • edited 4 januari 2008 22:22

    Märks det att jag hatar Elysians? Coola figurer, men grymt tråkig armé att möta. De turneringar jag varit på har följt dessa restriktioner Swe TOC Nu är den något staledated men det kommer nog en ny till nästa turnering... Men när jag tänker efter så är det inte så vanligt att se IA element i turnerings Sverige?

  • Jag tror att Elysians inte är särskilt mycket speltestade vilket leder till att de kan vara overpowered. Det är ju ingen "vanlig" armé. De är väl på tok för moderna i sin krigsföring och alldeles för snabba på att spöa motståndaren. Som Solnamarine sa:

    Men har ni möt en elysian drop troop armé som deepar och kastar demo charges i sin första turn och fullständigt spränger bort 75% av din armé så är det inte så kul...

    Det är deras grej helt enkelt, jag håller med om att det skulle vara störande, men, de är ju trots allt byggda för det. Egentligen borde Tau ha massivt med understöd från Mantor, Barracudor, Tigersharks och Remora Stealth fighters, men, se de har de inte.

    Jag tycker att IA är riktigt kul, jag fattar inte varför Fantasia Fanatic bannlyste Armoured company från turneringarna i Umeå. Listan är ganska mycket 20-0, antingen slaktar du, eller så blir du slaktad, fullkomligt slaktad. Man behöver inte vara rädd för IA saker för det mesta, det finns ju en del bisarra saker där ute, så en del komp kan behövas. Flyers är ju jobbiga regelmässigt. Nilssonharhund nämnde att de turneringar han spelat på inte tillåtit Infernum shells, tja, det är ju ganska förståeligt, men samtidigt är det ju Infernum shells som gör heavy mortarn bra! Ja, det är knepigt det där...

    Min slutsats är nog att om man vill spela med flygunderstöd, super heavies och, ja helt enkelt det mesta IA så ska man spela Apocalypse! Det är förmodligen det bästa. Dessutom blir det så mycket coolare!

  • edited 5 januari 2008 03:10

    Ja, egentligen tycker även jag att turneringar gott kan hålla sig till grundreglerna och låta Apocalypse ta hand om IA. Då spelar det inte längre någon roll om inte alla kan alla regler eller om något blir lite väl obalanserat. Min tidigare post var som ni kanske märkte ett exempel på att det går att ta med IA utan att för den sakens skull behöva tillåta allt.

  • Men om man behåller förbudet mot flygare och superheavys som redan finns i fanaticreglerna av någon anledning samt kanske inte tillåter elysians eller infernoshells skulle det väl inte vara så mycket som var så fruktansvärt brutet.

    MördarAnders glömmer bort en användning för heavy mortars, de är billiga ordnance barrage vapen. Om fienden tar nog många saves så misslyckas de med några.
  • Jag för min del är tämligen sugen att använda min Exterminator- Den har ju varit en officiell variant så kan inte vara så skadligt.
  • Tja, en anledning jag kan se är att IA bara ger nya enheter åt vissa arméer. Den är ju klart inriktad på att utöka Imperial-sidan. Och det skulle nog skrämma bort väldigt många spelare tror jag.

  • Man kan ju inte börja "tillåta det, och det, men inte det, det, men inte det heller". Visst finns det saker i IA som funkar, men det är så mycket att antingen måste man tillåta allt eller inget.
    Ni måste ju tänka på att man kan inte göra allt för planeringsmässigt eller utföringsmässigt krångligt.
  • Tycker helt klart att Apocalypsen kan ta hand om IA. Någonstans måste man som turneringsarrangör sätta gränsen med vad som får spelas med.

    Så för arrangörernas och andra spelares skull tycker jag att det är en bra ide att stryka IA ur turneringar.

Sign In or Register to comment.