Skorne

edited 27 april 2011 15:42 in Figurspel

Hej, jag behöver lite hjälp med Skorne listan jag har satt upp för mig själv:

Hexeris - +6 WB

Gladiator - 8

Bronzeback - 10

Max Praetorian Swordsmen - 6

canoneer

Adeptius Marketh - 3

Paingiver beast handlers minimum - 2

Kom gärna med anmärkningar :D

Kommentarer

  • Nu spelar inte jag skorne själv men det där ser helt ok ut canoneeren och marketh är de jag är mest tveksam till och sen har du skum poäng på din armelista 32pts och man spelar på 15,25,35,50 pts så du saknar 3 poäng till 35 :P

    Jag skulle nog ta och byta ut canoneeren och marketh mot en full enhet nihilators istället de blir sjukt snabba och träffar bra med death march på sig och sen en cyclops savage som är som snabb och slår hyffsat och funkar rätt bra som arcnode och sist skulle jag ta in agonizer bara för att den är sjukt störande för alla den kan sänka styrkan med -2 eller se till att man inte får ge jacks focus inom 4" + så mkt fury han har på sig (max 5) :) Då ser listan ut såhär:

    Hexeris Bronzeback Gladiator Cyclops Savage Min beast handlers Full Swordsmen Full Nihilators Agonizer

    Vilket blir 35 pts.

    Sen är ju frågan vad du ska spela mot, lättare att ge råd om vi vet vad du har för motstånd :) Men jag tror ändå att den där listan funkar hyffsat mot det mesta.

  • edited 28 april 2011 06:24

    Var håller du till och spelar? Om du kan kika in på fusk någon tisdags eftermiddag så kan man diskutera listan lite bättre på plats.

    Något som är bra är om du talar om varför du valt saker du gjort. Är det modeller som är coola, går du efter något tema eller är modellerna där för vad de kan göra på planen (Någon slags cathapracts smyger sig alltid in i mina listor då de är sjukt coola ;) )? Och är det några modeller du verkligen inte vill ha? (Själv undviker jag basilisker, molik karn och venators... basilisker och venators mest pga modellerna, molik pga att alla spelar med honom och jag hellre spelar en balanserad lista en ett "delivery system" till molik karn) Så kan vi jobba på att få med de modeller du verkligen vill ha i en lista som fungerar bra.

    Gladiatorn och Beasthandlers skulle jag säga är de 2 saker som en skorne spelare aldrig spelar utan. Beasthandlers skulle vara värda sina poäng i princip utan att ens ha abilities för beasts så sådana ska med i listan. Gladiatorn är stabil i sig och har dessutom rush som är en av de bättre animusarna så den ska också med (inte riktigt lika given då det är en större investering). Ofta vill du ha en lite snabbare beast som man kan försöka få in på motståndarens caster eller helt enkelt slå på något innan det får slå på dig, och då är cyclop savage ett bra förslag (om du inte vill vara som alla andra och spela med molik karn...). Både hexeris spell som gör att du får boosta utanför control samt hans förmåga att göra en beast till arcnode gör att det ger ännu mer att ha en snabb beast att leka med.

    Marketh är nog inte direkt dålig men det man oftast vill ha sådana modeller till är att kasta buffs som inte är upkeeps, och sådana har hexeris lite ont om (ingen om jag nu inte kommer ihåg fel...), tycker man sällan får chans att använda allt fury på hexeris på ett vettigt sätt och då vet jag inte om en extra spell som man inte får använda arc-node till är så bra.

    Swordsmen brukar främst användas om du vill ha själar men du har lite svårt att få själar (förutom marketh) så då brukar det oftast vara värt att satsa på något lite dyrare infanteri, men de är absolut inte dåliga. Fulla units brukar i allmänhet tjäna ganska bra på att ha med sina UAs.

    Canoneeren är ett av de få range choises som skorne har, den kan vara värd av den anledningen men i jämförelse med många andra faktioners range beasts hamnar den lite på efterkälken...

    Fundera även lite på vad du vill ha för andra caster, oftast när man spelar spelar men med 2st listor och väljer med tanke på motstånd och scenario sin lista inför matchen. I början brukar det vara trevligt att kunna använda relativt många modeller i båda listorna så att man slipper göra alltför stora inköp innan man kommit igång på allvar.

    Jaja, kan skriva hur mkt som helst men lugnar mig där och avvaktar svar :)

  • Jag gjorde listan lite grann över vad jag såg på internet :), jag har tänkt att börja Hordes och då tänkte jag rådfråga er om listan såg okej ut :).. Jag kan komma förbi på någon tisdag framöver :D

  • (Har inte börjat köpa in något än)

  • Hur många Swordsman/Nihilators kan man ha i en grupp?

  • edited 28 april 2011 09:23

    6 min 10 max ua lägger till 2 på dessa nummer.

    eller undrar du hur många man "kan" ha ( vad som är bra)? på den frågan ( som skanse inte ställdes) är svaret, beror på vad du ska ha enheten till, med andra ord alla storlekar fungerar men med vissa enheter är vissa storlekar olika bra. skulle aldrig spela mina warsperars som en min enhet. kom gärna en tisdag vi ser alltid fram emot fler spelare.

  • Jo, jag kommer nog förbi på tisdag :), Men jag kommer inte kunna köpa något förrän nästa vecka (Pga att det inte fanns någon Warpack inne till skorne..) :(

  • En fråga till, hur mycket beastmasters räknas som minium?

  • om du menar hur många beasthandlers är i en min unit så är det 4 st och 6 st som full unit.

  • Omg så awesome det kommer bli!!!!!! :D

  • Som sagt det är lite beroende på vad man ska ha unitsen till. Oftast vill man ha en full unit om man har bra buff spells att slänga på dem (death march t.ex...) då fler modeller får bonusen om man har stora units.

    De flest units är 6 min 10 max, medium baser och supportmodeller är oftast det som avviker samt vissa enheter som enbart kan vara 6 st (kan inte komma på några till skorne, är beasthandlers och cataphracts som inte är 6/10)

    Då hoppas vi att vi ses på tisdag, ska försöka få med både cygnar och skorne så kan du stjäla lite av mina modeller så slipper hela armén vara proxad...

  • Det blir bra :D

  • Skulle få köpa warpack + 4 beasthandlers av en person som heter Erik på tisdag :)

  • Rorin, du heter johan va? Kan du en bra Mordikaar lista?

  • edited 1 maj 2011 10:18

    Yes Johan stämmer bra.

    Beror helt på vad du anser som en bra lista ;)

    Jag spelar oftast xerxis/mordikaar när jag spelar skorne så har väl lekt runt lite med listor till honom.

    Titan gladiator och beasthandlers är ju som sagt givna så vi kan väl börja där :)

    Sen gillar jag att ha cataphract arcuaris med honom (revive gör enligt mig att han är en av de få casters som vill ha arcuaris istället för certratis). Brukar spela med 4st men hade jag haft modeller så tror jag att 6st är bättre. En void spirit eller två brukar oftast vara värda med mordikaar.

    Det brukar vara en grund för mina mordikaar listor, sen brukar jag expandera lite olika därifrån. Marketh brukar kunna vara trevlig, feralgeisten blir ofta ett större problm för motståndaren då det finns fler incorpreal modeller att ta hand om (void spirits). Rhadheim är i allmänhet ett väldigt mobilt hot mot det mesta som kan finnas på motståndarsidan så han brukar smyga sig in i de flesta av mina listor...

    Ja vi kan kolla på lite fler specifika listor på FUSK på tisdag...

  • vad hände med din uppslutning på fusk schitzoo? :)

  • Jag kan gärna komma och snacka någon gång, men jag kanske börja med det senare :)

  • Har nyss köpt en Empire arme

  • haha va fan :P du kan ju inte gå och köpa figurer till fel spel! ;)

Sign In or Register to comment.