Necromunda på Fusk

edited 8 juni 2011 06:02 in Figurspel

Hej! Jag och några till har börjat spela Necromunda. Inte så mycket än men några matcher har det blivit. Finns det fler i stan som spelar/har spelat/funderar på att spela Necromunda? Vore kul att kunna dra ihop en del folk och spela ordentligt framöver. Efter fanatic t.ex.

Edit 110608: Reglerna på GW:s sida

Det håller på att vara dags att köra igång, jag tänkte börja nu på söndag, sen får ni andra börja när ni vill. :)

Det känns inte så meningsfullt att köra något välstrukturerat. Högst gangrating i slutet vinner...äran av att ha högst gangrating.

Modifieringar som jag föreslår att vi kör med:

Gäng:

Ratskins: Move or fire tas bort från handbows och muskets

Redemptionists:

Maximum två executioners

Ignorera "Fear the witch..." regeln

Scavvies:

Foraging ger D6 istället för D3 credits

Scavvy dogs har WS3

Disloyal regeln ignoreras (istället kör vi med ett generellt tak på 20 modeller)


Regler:

Disarm skill: Vapnet fås igen efter matchen

Hatred: Ger +1A första rundan istället för re-roll. Ld bonusen används inte på bottle tests

Level ups: Om en modell som inte kan använda skjutvapen får +1 BS slås hela slaget om

Parry: Bara en parry får användas per duell

Run: Ignorera allt som har med fiender inom 8" att göra

Skills: Vissa skills kan endast användas i vissa grundscenarion (som inte är särskilt roliga) och kan därför slås om. Quickdraw och Sneak up är de jag kommer på, finns kanske fler

Small targets: Ignorera regeln (den finns inte med i nya versioner)

Specialist skill: Endast en per gäng, slå om senare resultat

Stub gun: Har +1/0 i to-hit modifier

Hand flamers: Får en 4x2” flamer template och kan skjuta flera gånger med ett 4+ ammo-roll varje gång


Hemmabyggda scenarion:

Bottle tests används i alla scenarion och avgör vinst/förlust. De är avsedda att spelas på 48x48” bord med massor av terräng.

Slå en tärning:

1 – Turf war Två gäng kämpar om ett territorium.

Två objektiv för varje spelare, placerade minst 8” från bordskanten och 12” från varandra. Placera varannan innan ni slår för vem som börjar ställa ut.

Deployment: 1-3 Pitched, 4-6 Diagonal Vinnaren: Vinnaren är det lag som håller flest områden när matchen tar slut, eller det lag som står kvar om ett bottlar ut.

Specialregler: Area control, When will it end? Driven out (om en spelare håller 3 eller fler objektiv)

2 – Raid Ett gäng anfaller det andra gängets område

Defenderlaget placerar ett objektiv åtminstone 8” från kanten. Anfallande lag vinner om de får en modell i baskontakt med objektivet.

Deployment: Ambush Special rules: Under pressure (anfallaren endast)

3 – Fight En vanlig enkel fajt någonstans

Deployment: 1-2 Pitched, 3-4 Diagonal, 5-6 Ambush Special rules: Under pressure

4 – Loot Två gäng slåss över ett fynd.

2D6 scrap counters placeras minst 4” utanför deploymentzones. Ett gäng vinner när mer än hälften av countersarna finns i sin egen deployment. Alternativt om det andra gänget bottlar ur.

Deployment: Pitched

5 – Chance encounter Två gäng råkar på varandra på väg någon annanstans.

Deployment: 12” fyrkanter i varsitt hörn längs samma långsida. Det lag som först får halva sitt lag inom diagonalt motsatt 8” fyrkant vinner.

6 – Deal gone bad Ett avtal är på väg att slutas när något går fel. En modell från varje sida börjar 1” ifrån varandra i mitten av planen. De får inte anfalla varandra första rundan. Resten av gängen ställs ut 18” längs motsatta bordskanter

Special rules: Under pressure

Deployment: Pitched: 8” längs motsatta bordskanter Diagonal: 12” fyrkant i diagonalt motsatta hörn Ambush: 12” fyrkant i ett hörn för en spelare och 8” längs de andra bordskanterna för den andra

Slå varsin tärning, vinnaren väljer deployment och sin roll i matchen om det behövs (attacker/defender). Den spelaren ställer ut sitt lag. Slå varsin tärning, den som slår högst tar första rundan.

Specialregler:

Under pressure Bottle tests efter det första får en -1 modifiering. Det första är alltså omodifierat, det andra har -1, tredje -2 osv.

Area control Ett objektiv hålls genom att vara det enda laget med modeller inom 6”. Modeller som är down räknas inte.

When will it end? Efter runda 5 och varje runda därefter, slå en tärning. På 3-6 fortsätter matchen, på 1-2 tar det slut.

Driven out Vinnaren får ett slumpat territorium av motståndaren.

Scrap counters En scrap counter plockas upp genom att röra sig i kontakt med den. En modell får bara hålla en counter i taget. En counter får släppas men får inte plockas upp av en modell från samma gäng den rundan. Varje counter ger 10 credits till inkomsten för laget. Om ett gäng bottlar ur behålls alla counters som figurer håller i och vinnaren får övriga. Om matchen tar slut på annat sätt behåller förloraren även de som ligger i sin deployment.

Experience

D6xp till alla som deltog 10xp till ledaren i det vinnande laget 5xp per wounding hit

«1

Kommentarer

  • har länge funderat på att testa det... perfekt tillfälle att göra lite coola konventeringar också :)

  • vilka regler tänkte ni köra med?

  • Vi tänkte köra med senaste regelboken. Dock med lite modifieringar och egna scenarion. Det är mest små underligheter som vi tänkte fixa till.

    Man kan ju välja modeller rätt fritt, så länge det blir ett häftigt lag. Själv har jag byggt ihop Van Saar av Cadian modeller med andra huvuden.

  • haha åhja! har t.o.m fnulat på om man ska köra med inq28 :O

  • Ska ta mig en funderare, men vore kul!

  • Gör det!
    Det vi testat hittills är en del modifieringar på specialgängen, t.ex. så att Scavvies faktiskt går att spela. Några vapen har vi också ändrat om, framförallt handflamern som i nuvarande regler är absurt bra. Stubgun har fått +1 to hit också så att den faktiskt går att köra med.

  • Låter ju intressant.

    Vilka skillnader är det på senaste reglerna och orginalreglerna? Dvs klarar man sig på gamla böckerna eller måste man dra hem senaste Necromunda pdf:en?

  • Det är väldigt lite som skiljer sig åt. Det största är att startvapnen är olika för gängen. Det är lätt att köpa in de andra vapnen efter hand. Det finns väl några små skillnader till men det är det jag kommer på.

  • Spelade lite får något år sedan körde med ett gäng från första expansionen outlanders. Har ett Pit Slave gäng och håller också på att kolla på Inquisimunda där jag gjort ett Eldar lag.

  • edited 22 april 2011 07:05

    inquisimunda är <3 är jefligt sugen på att meka något efter att ha läst loggarna från migsula och resten av finnarnas inq28 session.

    inq28 loggen ifråga

  • inquisimunda regler mm. här

  • Körde med irontoe.

    Håller på med orks till inquisimunda. Har bara mechanicus till necromunda. Och dom är inte officiella.

  • jag kommer att använda Vergilius (vet. serg. blåsmurf) och hans henchmen (stealth cell *2, remembrancer & sharpshooter) till =I=munda

  • låter kul! Är lite halvsugen på att göra ett scavvies gäng.

    hur ser det ut med terräng, finns det tillräckligt för att kunna skapa ett spelbart necromunda bord?

  • jag kan fulmeka byggnader annars :O

    @mr fulgrim, kika på inquisimunda reglerna jag länkade, finns möjligheter till mkt mer dynamik i de listorna :D

  • edited 22 april 2011 09:11

    Känns som att denna tråden glider iväg på andra äventyr... Vore inte en egen inq28 tråd en idé?

    @Jehenna: Hittade en "Living Rulebook" som jag dragit ned från Specialist Games när de hade egen hemsida. Daterad 2003. Där fanns en lista med startvapen till gängen, som verkade vara en anpassning till de som finns på modellerna.

  • Tack för att du startar en egen tråd xcasex...och lägger spelet vid samma tid som det här...

    Terräng är det väl lite si och så med. Det går absolut att spela med bara man inte förväntar sig en massa walkways. Ett bord knökat med terräng brukar det bli rätt bra spel med.

    Det finns nog några olika varianter av den regelboken men inte tillräckliga skillnader för att det ska göra någon skillnad.

  • ok, datum var helt spontant :(

  • Hehe, verkar som att det blir en konkurrenssituation här mellan två spel. Jag vill därför förtydliga mitt eget mål med necromunda:

    Det är att bara samla ihop folk, spela lite matcher och avnjuta ett klassiskt spel i kanske 1-1½ månad. Ingen högre ambitionsnivå på det hela men större möjlighet för vem som helst att bara hoppa in och testa. Kan tänka mig att särskilt många yngre aldrig testat det. :)
    Någon form av ligaupplägg kanske men på det stora hela väldigt fritt.

  • tar och bygger ihop mina lag så kan jag köra en match då och då : )

  • Låter tufft jag är taggad!

  • edited 2 maj 2011 04:19

    Det blir nog strålande det här. :)


    Här är modifieringar som jag tänkte köra på:

    Gäng:

    Ratskins: Move or fire tas bort från handbows och muskets

    Redemptionists:

    Maximum två executioners

    Ignorera "Fear the witch..." regeln

    Scavvies:

    Foraging ger D6 istället för D3 credits

    Scavvy dogs har WS3

    Disloyal regeln ignoreras (istället ska man nog köra med ett generellt tak på ex. 20 modeller)


    Regler:

    Disarm skill: Vapnet fås igen efter matchen

    Hatred: Ger +1A första rundan istället för re-roll. Ld bonusen används inte på bottle tests

    Level ups: Om en modell som inte kan använda skjutvapen får +1 BS slås hela slaget om

    Parry: Bara en parry får användas per duell

    Run: Ignorera allt som har med fiender inom 8" att göra

    Small targets: Ignorera regeln (den finns inte med i nya versioner)

    Specialist skill: Endast en per gäng, slå om senare resultat

    Stub gun: Har +1/0 i to-hit modifier

    Hand flamers: Får en 4x2” flamer template och kan skjuta flera gånger med ett 4+ ammo-roll varje gång

  • Hur gör du med disarm.

    Som jag kom ihåg den så var den helt bruten.

  • Bra att du påminner mig, den är ju faktiskt helt bruten. Fixat. :)

  • Specialists skill = max en!?
    Gangleader har väl alltid motsv. spec. skill, samt två heavy brukar det väl vara? Eller är det för att begränsa Van Saars?

  • Specialist skillen är den som du får från techno-listan, så ja, det är bara för att begränsa van saars. Leader och Heavy har inte den skillen utan bara möjligheten att använda special weapons. :)

  • Lägg upp lite bilder på era gäng!

  • har ett par lag dom är work in progress dock

    Scavie Pit Slave gang Imperial Guard PDF deserters

  • Har ingen direkt på nåt gäng.

    Har lagt upp lite av mechanicus som jag använde som mitt gäng förut, så det är bara att söka efter dom.

Sign In or Register to comment.