Erfarenhet av Strong Tone - Quick Shade?

edited 15 mars 2011 04:01 in Figurmålning etc

Har inte målat figurer på väldigt många år och har nyligen tagit upp det igen för att se till att mitt Blood Bowl Team ser bättre ut.Jag är en lat målare och blev glad när jag hittade en produkt som inte fanns förr i tiden, Army Painters Quick Shade. Köpte en burk strong tone och tänker nu shade:a mina undead. Har som sagt ingen erfarenhet av produkten, men efter vad jag hört så är det väldigt kladdigt, bättre att pensla än att doppa och att det blir väldigt blankt när det är klart.

Är det någon som har några erfarenheter av quick shade som de vill dela med sig av? Vad rengör man penslarna bäst med? Lacknafta?

Kommentarer

  • Personligen skulle jag skippa Quick Shaden och köra på Devlan Mud istället. Lättare att använda, kladdar mindre, luktar bättre och blir ett bättre slutresultat

  • De har ju lite tutorials på sin hemsida: http://www.thearmypainter.com/

    Verkar i alla fall som de rekommenderar "Anti-Shine Matt varnish" för att tona ned glansigheten, vilket bör innebära att vilken mattlack som helst ska användas.

    Lacknafta bör räcka om det är oljebaserad färg, annars vatten om det är akryl. (Har inte själv använt Quick Shade så vet ej vad som blir bäst).

  • Jag håller med Dea, i jämförelse med Citadel Washes så har jag bara hört dåliga saker om Quick Shade. Köp en burk Devlan Mud eller Badab Black och kör på det istället.

  • edited 15 mars 2011 07:44

    Använd engångshandskar när du håller på med quick shade så slipper du förstöra händerna med kemikalier för att få bort det från fingrarna (grovhandrengöring för verkstadsindustrier räcker inte för att få bort det)

    Använd en gammal pensel som du kan slänga efter du penslat modellerna. Tänk dock på att pga konsistensen är det otroligt svårt att inte få penselränder på släta ytor.

    Bästa tipset har du dock redan fått. Använd GW:s washes, den produkten har tagit bort behovet av armypainter. Den enda fördelen army painter har över Washes är om du nödvändigtvis ska doppa modellerna.

  • Jag själv har använt Strong tone och tycker inte det är en dålig produkt som så, men den är knepig att använda och GW:s washes är överlägsna på alla sätt. De är verkligen guds gåva till oss hobbymålare =)

  • Tack för alla tipsen. Har faktiskt missat de "nya" washes som GW gjort. De verkar en hel del bättre än de saker som fanns när jag målade sist.

  • devlan muddade mina figurer ikväll och de ser faktiskt riktigt bra ut. Det enda jag egentligen inte gillar är att även de utstående delarna blev så mörka och sorkiga. Antar att det går att highlighta på något smart sätt. Är det gammal hederlig drybrushing som gäller eller finns det något smartare sätt?

  • Prova med basecoat, följt av drybrush och SEN devlan mud. För den lata målaren kan detta bli jättebra :)

  • Eller lägg på en vanlig highlight med pensel, om det bara är en per färg (och bara ett BB lag) så borde det inte ta orimligt länge. :)

  • Jo det är ett alternativ, fast då måste jag göra mig av lite av min lathet....

  • Lätt är annars att göra en basecoat, slabba på Devlan och sen highlighta med samma färg som basecoaten. Men det var nog det Setomidor menade...

  • Ja, antingen med basecoat, någon ljusare färg eller rentav basecoat + lite vitt

  • Testar applicera lite mer basecoat på väl valda delar :)

Sign In or Register to comment.