Funderingar kring pSorscha/eIrusk

edited 9 mars 2011 19:02 in Figurspel

Tja!

Jag är en tämligen grön WM-spelare och jag skulle behöva lite synpunkter på ett par listor som jag har filat lite på. Jag har uteslutande spelat med pSorscha som min caster och det börjar nu bli uppenbart att mitt största bekymmer är 'jack/beast-späckade listor. Men då pSorscha knappast är en 'jack caster så blir det svårt att bekämpa eld med eld (eller 'jacks/beasts med 'jacks rättare sagt) och då återstår infanteri (och nån enstaka 'jack (+ev. solos)), vilket gör mig detsamma då jag gillar Khadors infanteri. Detta har även fått mig att börjat fundera på om eIrusk kan vara något för mig. Därför har jag gjort tre listor som bör kunna spelas med både pSorscha och eIrusk vilka jag skulle vilja ha lite synpunkter på.

Lista 1

pSorscha/eIrusk -5, Destroyer +9, Destroyer +9, Juggernaut +7, Great Bears of Gallowswood +5, Widowmakers +4, Kell Bailoch +2, Koldun Lord +2, Widowmaker Marksman +2 = 35p

Främst tänkt som en Sorscha lista och baserad på figurer som jag redan har (med undantag från KL och eIrusk). Tanken är simpel KL marschalar en destroyer, sen gäller det att skjuta sönder så mycket som möjligt och när det känns lämpligt poppar Sorscha sitt feat, Juggen och GBs slår sönder allt som kommer för nära. Kanske fel casters att ha 3 'jacks till även med en marshal...

Lista 2

pSorscha -5/eIrusk -5, Destroyer +9, Juggernaut +7, War dog +1, Great Bears of Gallowswood +5, Iron Fang Pikemen (Full) +8, Iron Fang Pikemen Officer & Standard +2, Widowmakers +4, Kell Bailoch +2, Widowmaker Marksman +2 = 35p

Denna lista är mer anpassad till både Sorscha och Irusk. Destroyern funkar fint med FFE eller Sorschas feat; GB kan gömma sig bakom IFP och med eIrusk kan de när det är dags chargea rakt igenom dem, IFP verkar dessutom inte helt chanslösa mot tyngre saker (p+s 13, combined attacks, reach); hunden är alltid kul; Juggen känns som en bra jack mot heavvies; Widowmakers, Marksman och Kell talar för sig själva...

Lista 3

pSorscha -5/eIrusk -5, Behemoth +13, Juggernaut +7, Great Bears of Gallowswood +5, Iron Fang Pikemen (Min) +5, Iron Fang Pikemen Officer & Standard 2, Widowmakers +4, Kell Bailoch +2, Widowmaker Marksman +2 = 35p

Behemoth borde vara tämligen ondskefull med FFE och sSorschas feat och är minst sagt helt ok mot 'jacks/beasts i närstrid. Annars är väl denna lista tänkt att funka ungefär som ovanstående fast med två bombards istället!

Synpunkter, tankar och funderingar är varmt välkomna!

Kommentarer

  • edited 10 mars 2011 04:50

    Tankar kring listorna:

    Lista1:

    Om du ska köra denna lista så kör inte eIrsuk, dom enda som får någon egentlig bonus av hans spells/abilities är Great Bears. Med eIrsuk så funkar det bäst med mycket infanteri och denna lista saknar sådant.

    Lista2:

    Funkar med eIrsuk. Har aldrig riktigt gillat Iron Fang pikemen men med Battle Lust så gör dom ont. Listan funkar bättre med eIrusk än med pSorscha.

    Lista3:

    Med behemoth så skulle jag använt pIrusk pga. Superiority. eIrusk kan inte bonda med character 'jacks så det blir Juggern som får det. I övrigt en okey list, funkar nog med bägge casters, kanske lite bättre med eIrsuk pga. mer focus. Fire for effect på Behemoth är nog väldigt effektivt dock.

    Bästa sättet att lista ut vilken lista som funkar bäst är alltid att testa spela.

  • Tack för ditt svar Prins Termos! Du bekräftar vissa av mina tankar och misstankar samt ger mig några nya insikter! Och ja självklart är det bästa sättet att ta reda på om en lista funkar att spela den mot någon. Dock är det alltid bra med lite feedback så att man vet att man är på rätt spår iaf.

    En tanke som poppade upp kring Lista 1, vore den bättre med pVlad och om jag byter ut en destroyer mot en Juggernaut och lägger till en manhunter? Signs and portents funkar på destroyern även om den är marshallad vilken skulle bli tämligen otäck (den och allt annat), samt att Vlad själv kan göra en del skada om det skulle behövas!

    Jag har även filat på en pSorscha lista som ni gärna får kommentera (sen skall jag lugna mig lite med listdroppandet)!

    Lista 4

    pSorscha -5, Beast-09 +11, Great Bears of Gallowswood +5, Iron Fang Pikemen (Leader and 9 Grunts) + 8, Iron Fang Pikemen Officer & Standard +2, Widowmakers (Leader and 3 Grunts) + 4, Winter Guard Mortar Crew (Leader and Grunt) + 3, Winter Guard Mortar Crew (Leader and Grunt) + 3, Kovnik Jozef Grigorovich +2, Widowmaker Marksman +2

    Listan borde kunna funka även med eIrusk, FFE + WGMC känns som en söt kombo, dock har han ingen 'jack att bonda, kan iofs. byta ut Beast mot Spiggan och en vovve!

    Nåväl, Beast verkar bra mot det mesta plus får en liten buff av Sorscha; GB slår på sånt som är hårt och IFP screenar och får skitjobben alt. slår på saker som är hårda; WGMC buffas av Joezef och slår förhoppningsvis ut någonting innan feat-rundan och bör väl göra det då om inte annat; prickskyttarna talar som vanligt för sig själva.

    Som sagt tankar och kommentarer är varmt välkomna!

  • Skulle säga att infantericasters i allmänhet brukar må bra av att ha en lite dyrare jack med sig, så focusen som läggs på jacks gör störst skillnad.

    Lista 1: Dubbla destroyers tror jag är att ta i, dropppa en för mer infanteri eller någon mer närstridsinriktad jack, annars bra tänkt med en marshall till destroyern.

    I övrigt är ju weaponmasterinfanteri bra om du vill ta hand om jacks utan att ha för mycket jacks själv. Greatbears är bra, manowars kan vara trevliga (fast lite omobila) och även doomreavers kan dra in lite skada på tyngre armour.

Sign In or Register to comment.