Marines med röda handskar

edited 2 mars 2011 04:00 in Figurmålning etc

En första modell till ett litet sidoprojekt. Skoj för att måla marines som omväxling. Senast det hände var 2003. Både kritik och uppmuntran är ok.

Sternguard

Kommentarer

  • edited 2 mars 2011 04:07

    Jag antar att det är Crimson Fists, i så fall nice! Jag vet inte om det är kamerabilden som gör det men den blå-aktiga färgen ser flammig ut på rustningen. Har du någon fler bild så man kan se det lite bättre? Tror att sättet du målat den på kommer att göra att den ser bättre ut med några kompisar runt sig. Har du målat några fler modeller?

    Överlag ser modellen bra ut, lite flammigt som sagt men bra standard. Hur lång tid tog det att måla?

    Edit: Vad ska modellen vara till? En hel armé, kill team eller mitt emellan?

  • Är blåfärgen metallic? Det ser bra ut!

  • Är blåfärgen metallic?

    den blå-aktiga färgen ser flammig ut på rustningen

    Nej, det är inte metallic. Den är lätt selektivt drybrushad i många lager med lite edging som avslutning. Drybrushen ger lite flammig highlighteffekt och rustningen lite struktur. Jag gillar det.

    Färdigställde en kaptensmodell idag. Postar (kanske) en bild imorgon.

  • Jag tycker det ser rätt bra ut med den lite "flammiga" effekten ni pratar om. Rustningen får som du säger lite struktur. Har du tänkt måla ögonen och linsen på siktet på boltern? Det skulle vara nice med ännu en färg som bryter allt det blåa lite.

  • Jag gillar det, lite mer oldschool över tekniken och hur den ser ut i slutändan. Crimson känns för mig iaf som oldschool lite så man blir nostalgisk, har en grundlåda me dom första plastmariens med crimson på omslaget här hemma fortfarande =)

    Skulle ja ger nån konstruktiv kritik så skulle ja skita ner boltern mer, den ser lite väl "shiny" ut mot modellen.

  • Jag har alltid gillat de rödnävade sen det nämnda omslaget.

    Nu är vinkeln lite konstig så jag ser inte riktigt, men det ser rätt bra ut. Men eftersom du säger att kritik var välkommet så har jag några synpunkter på själva tekniken.

    Jag skulle välja att göra flammigheten som en struktur på rustningen och sen snabbt lägga lite linjer på kanter som vetter uppåt som ska svara mot ljuskällan. Ännu ett alternativ är att airbrusha en ljuskälla först (låter mer avancerat men det går på två röda) och sen lägga på drybrush effekten och lite linjer. Ljus tenderar inte att vara flammigt i sig så att säga, så det är bra att separera effekt från ljuskälla (dvs shading och highlight).

    Det går att göra lite mer "konstnärlig" effekt med drybrushad highlight, men då gäller det att hålla tungan rätt i mun. Jag skulle isåfall koncentrera drybrushing på vissa ljusfångande ställen och mer stippla än drybrusha dvs. mer dutta än dra med penseln. På den här figuren på ovansidan näbben upp mot ögonen, huvudet, ovansidan axelskydd och benskydd, ovansidan backpacket samt den utsträckta armen. Jag skulle inte göra dessa områden särskilt stora alls, utan mer som ljusblänk för att behålla rätt nyans på rustningen.

    Mina två öre.

  • Kaptenen, eller mitt lilla alter ego. Mycket coolare med svärd än med hammare. Här syns det tydligare hur jag försöker få till en blänkande rustning.

    Lite kort skärpedjup på frontbilden, äsch.

    Front Rear Side

  • Ser snyggt ut, men första Marinekillen ska väl få färg i ögonen snart, eller? För just nu verkar han inte ha det, och då tycker jag det ser "omålat" ut.

  • Ögonen och sikteslinsen är målade gröna, men det syns inte så tydligt på bilden. När jag tagit bättre bilder med vettigare kamera ska ni få se andra vinklar.

Sign In or Register to comment.